کد خبر: ۱۸۰۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ دی ۱۳۹۶ - 2018January 07
ناباروری، عواقب مختلف روحی،اقتصادی،اخلاقی و فرهنگی دارد که منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی در افراد می‌شوند. کیفیت زندگی، به درک افراد از موقعیت آن‌ها در زندگی گفته می‌شود و می‌تواند تحت تأثیر ناباروری قرار ­گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی>  در یک پژوهش مربوط به ناباروری که اخیرا توسط نشریه‌ای انگلیسی‌ زبان از جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است، عوامل مهم و تأثیرگذار بر کیفیت زندگی زوج‌های نابارور موردبحث و بررسی علمی قرار گرفته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:بنا بر اعلام آمارها، حدود 72 میلیون زوج در سراسر جهان، ناباروری < sterility>را تجربه می­‌کنند. نرخ ناباروری گزارش‌شده برای کشورهای مختلف بین 5 تا 30 درصد و در ایران حدود 11 درصد است. ناباروری، عواقب مختلف روحی،اقتصادی،اخلاقی و فرهنگی دارد که منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی در افراد می‌شوند. کیفیت زندگی، به درک افراد از موقعیت آن‌ها در زندگی گفته می‌شود و می‌تواند تحت تأثیر ناباروری قرار ­گیرد.

تاکنون، مطالعات پژوهشی اندکی به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی در زوج­ های نابارور پرداخته ­اند. این در حالی است که شناخت این عوامل و برنامه­ ریزی برای افزایش این شاخصه مهم زندگی در جمعیت نابارور امری ضروری است. لذا در همین خصوص، محققینی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این موضوع پرداخته و کیفیت زندگی زوج­‌های نابارور را موردبررسی قرار داده‌اند.

    ناباروری، عواقب مختلف روحی، اقتصادی، اخلاقی و فرهنگی دارد که منجر به کاهش اعتمادبه‌نفس و کیفیت زندگی در افراد می‌شوند. کیفیت زندگی، به درک افراد از موقعیت آن‌ها در زندگی گفته می‌شود و می‌تواند تحت تأثیر ناباروری قرار ­گیرد.

برای انجام این مطالعه، 501 زوج از زوج­‌های ناباروری که به درمانگاه ناباروری بیمارستان مادر و کودک شیراز مراجعه کرده بودند، انتخاب‌شده و بین آن‌ها فرم‌های جمع­­‌آوری داده­‌ها که حاوی سوالات ساختاری در مورد اطلاعات جمعیت‌شناسی، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و ویژگی‌­های باروری بود توزیع شد. شرکت‌­کنندگان به سه گروه اجتماعی اقتصادی 1) با درآمد کم، 2) با درآمد متوسط و 3) با درآمد بالا تقسیم شدند.

محققین از نسخه فارسی پرسش‌نامه بین‌المللی FertiQoL استفاده کردند که به بررسی علمی کیفیت زندگی مربوط به وضعیت باروری می‌پردازد. پس از جمع شدن داده‌های موردنیاز،  تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از روش‌های آماری و نرم‌­افزار انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که افراد ناباروری که دارای سطوح پایین درآمدی هستند، دارای نمرات ارتباطی، ذهنی/ بدنی، عاطفی و در کل کیفیت زندگی پایین­‌تری بودند.

این نتایج همچنین نشان می‌دهد که آموزش‌وپرورش، تأثیر قابل‌توجهی در کیفیت زندگی زوج­‌ها دارد. در این خصوص، نتایج حاکی از آن بود که شرکت‌کنندگان زن بدون تحصیلات دانشگاهی، نمرات پایین­‌تری در مقیاس عاطفی کیفیت زندگی داشتند، درحالی‌که مردان، در حوزه‌­های هیجانی، ذهنی/ بدنی و روابط اجتماعی نمرات پایین­‌تری کسب کردند.

بر اساس این یافته‌ها، افراد شرکت‌کننده در این آزمایش، تحت هر نوع درمان ناباروری که قرار داشتند، دارای نمرات پایین‌­تری برای درمان کل، تحمل­‌پذیری و حوزه‌­های محيطی نسبت به افرادی بودند که از داروها استفاده نمی­‌کردند.

به‌علاوه، طبق اشاره دکتر نامور جهرمی، محقق اصلی این پژوهش و همکارانش، «به نظر می‌رسد هنگامی‌که مشکل نازایی با یک عامل مردانه ارتباط دارد، تحمل­‌پذیری افراد، شرایط عاطفی، کل پروسه درمان، مقیاس محیطی و در کل کیفیت زندگی، در مقایسه با شرایطی که زنان و یا هر دو جنس علل ناباروری هستند، به‌طور معنی­‌داری مطلوب‌­تر است».

این محققین افزوده‌اند: «نتایج کلی این پژوهش نشان می‌دهد که زوج‌­های نابارور که دوره کوتاه­‌تری از ناباروری را تجربه می‌کنند و علل انسانی، دلیل ناباروری آن‌ها است، نمره کیفیت زندگی‌شان بالاتر است. همچنین تحصیلات دانشگاهی پایین­‌تر، سطوح پایین درآمد و یا درمان­‌های ناموفق قبلی می‌توانند موجب پایین آمدن قابل‌توجه کیفیت زندگی در زوج‌های نابارور شود»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: