کد خبر: ۱۸۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
برخی از آریتمی های قلبی (اختلال ریتم قلبی) بصورت تصادفی و با فواصل زمانی زیاد روی می دهد که معمولا در زمان مراجعه به پزشک دیده نمی شود. آریتمی به ریتم و ضرباهنگ غیرطبیعی قلب اطلاق می شود
شفا آنلاین>سلامت>شرکت های دانش بنیان متشکل از محققان و دانشمندان کشورمان در طول چند سال اخیر ثابت کرده اند که در صورت حمایت جدی می توانند گام های بلندی به سمت خودکفایی کشور بردارند، حقیقتی که دستاورد یک شرکت دانش بنیان در تولید دستگاه تشخیص اختلال قلب گواه دیگری بر آن است.

به گزارش شفا آنلاین، برخی از آریتمی های قلبی (اختلال ریتم قلبی) بصورت تصادفی و با فواصل زمانی زیاد روی می دهد که معمولا در زمان مراجعه به پزشک دیده نمی شود. آریتمی به ریتم و ضرباهنگ غیرطبیعی قلب اطلاق می شود.

این حالت ممکن است تنها به صورت یک مکث موقت و آنقدر کوتاه باشد که تعداد ضربان کلی قلب را تحت تاثیر قرار ندهد و یا در عوض ممکن است سبب شود که ضربان قلب بسیار سریع یا بسیار آهسته باشد. برخی آریتمی(arrhythmia) ها سبب بروز هیچگونه علامتی نمی شوند.

در این موارد پزشک می تواند از هولتر مانیتور(Holter Manitor) دستگاهی قابل حمل برای بیماران مشکوک به ناراحتی قلبی استفاده کند.

سیگنال های قلبی در هولتر مانیتور ثبت می شود و با خواندن اطلاعات ثبت شده توسط نرم افزار هوشمندی که توانایی شناسایی آریتمی های قلبی را دارد پزشک می تواند به وجود اختلال و نوع آن پی ببرد.

اما یک شرکت دانش بنیان که با موافقت کارگروه پذیرش و ارزیابی به عنوان شرکت فناور توسعه‌ای، مجوز حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را دریافت کرده، اخیرا موفق به طراحی و تولید دستگاهی تحت عنوان سیستم هولترمانیتورینگ قلب شده است.

محصولی که سوم دیماه جاری به عنوان یکی از 15 محصول برتر پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی و رونمایی شد.

مسعود یزدانیان مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در خصوص ویژگی این دستگاه گفت:این دستگاه که دارای ابعاد کوچکی به اندازه یک گوشی موبایل و به راحتی قابل حمل است، به صورت پیوسته دیتا و سیگنال های قلبی فرد را در یک دوره زمانی مانند 24 یا 48 ساعت جمع آوری و ذخیره سازی می کند.

وی با بیان این که این دستگاه از طریق یکسری پدها به قفسه سینه بیمار متصل می شود و شخص می تواند فعالیت های روزمره خود را داشته باشد، افزود: این روش درمانی برای افرادی استفاده می شود که در طول شبانه روز فقط لحظات یا دقایق کوتاهی دچار مشکل قبلی می شوند و در بقیه زمان ها مشکل واضحی ندارند.

بیمار پس از 24 یا 48 ساعت به درمانگاه تخصصی قلب بازگشته و در آنجا پس از جدا کردن الکترودها، دستگاه هولتر را به یک رایانه متصل می کنند که نرم افزار ویژه هولتر ضمن استفاده از الگوریتم های نرم افزاری خود، اطلاعات ثبت شده در دستگاه آنالیز و قسمت های مهم آن به صورت نوار قلب نشان داده می شود.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان در خصوص تفاوت سیستم هولتر مانیتورینگ قلب طراحی شده از سوی این شرکت با نمونه های خارجی آن نیز با بیان این که این دستگاه دارای دو بخش سخت افزار و نرم افزار است، تاکید کرد: برای طراحی این دستگاه و بومی سازی و همچنین تولید نرم افزار آن با پزشکان مجرب بخش قلب کشور مشورت های لازم صورت گرفته است.

هولتر مانیتور ایرانی یک سوم قیمت خارجی
همچنین یزدانیان با بیان این که علاوه بر سیستم ذخیره سازی اطلاعات و داده توسط دستگاه هولتر مانیتور، یک نرم افزار هوشمند نیز برای گزارش گیری از وضعیت داده ها طراحی شده است، افزود: شرکت های خارجی این نرم افزار را جدا از سخت افزار عرضه می کنند.

وی در خصوص قیمت دستگاه ایرانی و تفاوت آن با نمونه خارجی اظهارکرد: قیمت نمونه خارجی هولتر مانیتور حدود 15 میلیون تومان است که ما توانسته ایم با بهره گیری از بهترین متخصصان قلب برای بهبود سخت افزار و همچنین طراحی نرم افزار که با نمونه خارجی خود رقابت می کند، این دستگاه را با حدود 5 تا 6 میلیون تومان قیمت یعنی حدود یک سوم قیمت روانه بازار کنیم.

محصول ایرانی با یک بار شارژ 14 روز کار می کند
یزدانیان گفت: علاوه بر کاهش قیمت یکسری قابلیت های جدید نیز در تولید و طراحی دستگاه تعریف شده است. به طوری که این دستگاه تجمیع نقاط قوت چند دستگاه خارجی است.

یزدانیان افزود: حتی در ساخت این دستگاه در برخی از شاخص ها از نمونه خارجی جلوتر هستیم به عنوان مثال ما در این دستگاه از سنسور شتاب استفاده کرده ایم که می تواند ضمن پایش و اندازه گیری فعالیت های بدنی، ضربان قلب حاصل از این فعالیت را به صورت جداگانه اندازه گیری کند و نشان دهد؛ یا اینکه در برخی هولترها وارد کردن مشخصات بیمار مقداری با مشکل مواجه است در صورتی که در این هولتر برای ثبت مشخصات بیمار یک دکمه را نگه می دارند و به صورت صوتی نام بیمار را عنوان می کنند تا ذخیره سازی می شود.

یزدانیان با تاکید بر این که کیفیت کالای ما با بهترین ها در دنیا قابل رقابت است، گفت: قاطعانه باید گفت که اگر هم مشکلی وجود داشته باشد مربوط به طراحی صنعتی است اما از نظر مشخصات چیزی کمتر از خارجی ندارد.

این دستگاه با یک بار شارژ 14 روز کار می کند و در نمونه های خارجی نیز دستگاهی که مداوم کار کند، وجود ندارد و اگر هم باشد به بیمار باتری زاپاس داده اند.

هدف بعدی، ساخت محصول در ابعاد کوچک و وزن کمتر
اما یزدانیان در ادامه با بیان این که این شرکت دانش بنیان اهداف بلندی را در سر می پروراند، گفت: ما در حال حاضر شرکای اروپایی خوبی داریم و در آمریکا و کانادا شرکت ثبت کرده ایم؛ هدف این است که بعد از ایجاد بازار در داخل به سمت صادرات نه فقط به بازارهای عراق و افغانستان بلکه به تمام دنیا گام برداریم.

وی با تاکید بر این که به افق جهانی چشم دوخته ایم، افزود: به دنبال آن هستیم که نسل بعدی این محصول به گونه ای باشد که به سمت کاربر خانگی حرکت کند و پزشک بتواند به طور دائمی بیمار را مانیتور کند.

این فعال عرصه دانش بنیان همچنین اظهار کرد: قدم بعدی ما این است که تخصصی تر کار کنیم و با کوچک تر کردن محصول در اندازه یک دکمه با کیفیت بسیار بالاتر، وزن کمتر و دوام طولانی تر بازارهای جهانی آن را به دست بیارویم.

بروکراسی اداری مانع رشد شرکت های دانش بنیان
یزدانیان با بیان این که ما از مسئولان تقاضای مالی نداریم، بروکراسی را از موانع موجود در برابر فعالیت های دانش بنیان برشمرد و اظهارکرد: متاسفانه ساختارهای اداری تصمیم گیرنده کشور در خصوص شرکت های دانش بنیان و نخبگان به خصوص در بخش صدور مجوز همراستا با شرکت های دانش بنیان رشد نداشته اند و این امر سرخوردگی فعالان این عرصه را بدنبال داشته است.

وی گفت: محصول شرکت ما حدود یک سال و نیم پیش آماده بود و بسیاری از بیمارستان های معتبر آن را تایید کرده اند اما ما با توجه به بروکراسی های موجود در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت(Ministry of Health) نتوانسته ایم، آن را به بازار عرضه کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت دانش بنیان از مسئولان تقاضا کرد:در حوزه های تولید بخصوص محصولات حوزه سلامت، وزارت بهداشت و مجموعه های تابع این وزارتخانه با تولیدکننده ها هماهنگ باشند و همراستا با رشد شرکت های دانش بنیان حرکت کنند.

محیط پارک فناوری برای کار مناسب است اما کمک ها ناکافی
یزدانیان در این خصوص هم که آیا حضور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دستاوردی برای آنها داشته است یا خیر، گفت: حدود دو سال است در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حضور داریم و مالیات پرداخت می کنیم و شرایط حداقلی برای حضور در پارک را داشته ایم، اما تاکنون نتوانسته ایم از معافیت های مالیاتی بهره مند شویم.

وی افزود: در حقیقت پارک به صورت مستقیم کمک خاصی را برای ما نداشته است اما فضای پارک فضایی الهام بخش است که با توجه به این که اغلب نیروهای ما نیروهای زبده دانشگاه تهران هستند دوست داشتیم که به دانشگاه تهران نزدیک باشیم.

یزدانیان با تاکید براین که البته کمک های پارک می تواند بیشتر شود و مسوولان پارک ها نیز درصدد افزایش این حمایت ها می باشند، ادامه داد: اساسا اکوسیستم پارک ها به لحاظ فرهنگی و علمی برای کار تحقیقاتی و پژوهشی مهندسان بسیار محیط مناسب و الهام بخشی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: