کد خبر: ۱۷۷۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 18
:از نظر سیاسی و نظامی در بهترین شرایط منطقه قرار داریم اما از نظر اقتصادی مشکلات حادی داریم.

شفا آنلاین: بانک ها در سال 1395 بیش از 200 هزار میلیارد تومان بهره به سپرده گذاران پرداخت کرده اند.

به گزارش شفا آنلاین: نماینده مردم مشکین شهر در مجلس در نطق میان دستور خود با اعلام این مطلب افزود: در حالی میزان سود بانکی پرداختی به سپرده گذاران برابر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که درآمد شرکت های دولتی در این سال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است .

وی با تاکید بر اینکه این نسبت بدان معناست که هزینه مفت‌خوارگی برای کشور، زیاد و درآمدِ کار و تولید کم بوده است، ادامه داد:از نظر سیاسی و نظامی در بهترین شرایط منطقه قرار داریم اما از نظر اقتصادی مشکلات حادی داریم.

او گفت:وقتی تولید با موانع روبروست و سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوزها ماه‌ها و سال‌ها دوندگی می‌کند کدام آدم عاقلی در تولید سرمایه‌گذاری می‌کند؟

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بانک‌ها در بدترین شرایط به سپرده‌های بانکی بهره ۱۸ درصد پرداخت می‌کند کدام فرد عاقلی حاضر است در کار تولیدی که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و در پایان سال مالیات بر درآمد می‌پردازد، در تولید سرمایه‌گذاری کند؟

وی با ابراز تاسف از وضعیت موجود ادامه داد: بهره بانکی در سال ۱۳۹۴ دستمزد ۱۱ میلیون نفر نیروی کار را تامین می‌کرد و ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۹ درصد کل نقدینگی کشور را تشکیل می‌داد. اگر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سوی تولید و عمران هدایت می‌شد، رشد ۸ درصد اقتصاد ممکن می‌شد و تولید و اشتغال کشور سامان می‌گرفت و بیکاری رخت بر می‌بست.

مسابقه بی حاصل در بازار پولی

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: تعداد بانک‌های مجوزدار از سال ۸۱ تا ۸۹ سه برابر شد این در حالی است که در سال ۸۹ چهار برابر بانک‌های موجود تقاضا برای تاسیس بانک پیشنهاد شد و تعداد شعب بانک‌ها هشت برابر شد.

او نتیجه گیری کرد: این امر نشان می‌دهد که چه رونقی در بازار پولی وجود دارد که این چنین برای بانکداری و ایجاد شعبه‌های جدید مسابقه گذاشته شده است.

ملکی گفت: این فرآیند در حالی اتفاق می‌افتد که کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی کشور روز به روز بیشتر ورشکسته می‌شوند و کشاورزی تاریک‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. باید از رباخواری دوری کرد و شیوه بانکداری ربوی کشور اصلاح شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: