کد خبر: ۱۷۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ ملی در حوزه علوم پزشکی هم در تقویت نیروی انسانی و هم در تولید دانش وظایف مهمی را بر عهده دارد
شفاآنلاین>سلامت> حاجی آقاجانی با اشاره به تغییر ملاک‌های ارزیابی اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت: اعضای هیأت علمی که حضور کافی در دانشکده‌ها و مراکز درمانی نداشته باشند ارزیابی دقیق‌‌‌تری می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، محمد حاجی آقاجانی در نخستین جلسه هیأت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مهمترین ملاک‌های ارزیابی و شاخص‌های ارتقای اعضای هیأت علمی این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ ملی در حوزه علوم پزشکی هم در تقویت نیروی انسانی و هم در تولید دانش وظایف مهمی را بر عهده دارد. از دیگر سو در بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز در استان تهران و پایتخت نقش بزرگی دارد.

وی افزود: همچنین رسالت ملی در جهت تولید دانش و پیشرفت(Development) علوم پزشکی و تربیت نیروی انسانی متخصص برعهده داریم ومراکز ما به عنوان مراکز ریفرال، پناهگاه بیماران و مردمی هستند که از سراسر کشور به بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم به نقش ملی خود به خوبی عمل کنیم و اینکه دانشگاه در زمره موسسه های معتبر جهان اسلام و در سطح بین المللی مطرح شود، زیرساخت های زیادی لازم بوده که یکی از مهم‌ترین آنها به روز بودن اعضای هیأت علمی است.

اقاجانی با تأکید بر اجرای آئین نامه جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نحوه اجرای آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی تا پیش از این به گونه ای بوده که عمدتا به فعالیت‌های پژوهشی پرداخته و رویکرد آن بیشتر بحث تولید مقالات بوده است که البته آن هم تأثیر خوبی در رشد علمی داشته اما در مسیر گسترش آموزش و جدی شدن آن در مقاطع عمومی و تخصصی نیازمند تغییر رویکرد در روند بررسی های هیأت ممیزه هستیم.

وی با برشمردن شاخصه های اصلی در ارزیابی و ارتقاء اساتید اعلام کرد: حضور فیزیکی و موثر اعضای هیأت علمی در دانشکده ها و بیمارستان‌های آموزشی برای آموزش دانشجویان هم در سطح تحصیلات تکمیلی و بخصوص برای دانشجویان (Students)پایه پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته ها به عنوان مهمترین شاخص ارتقای اعضای هیأت علمی شناخته می‌شود و در مسیر ان حرکت خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بر لزوم ایجاد خلاقیت چه به لحاظ شیوه های آموزشی و چه از نظر به کارگیری ابزار و تکنولوژی های نوین تأکید کرد و میزان استفاده و بهره مندی از این ویژگی را شاخصی مهم در ارزیابی اعضای هیأت علمی عنوان کرد.

وی برون رفت از مشکلاتی که در حال حاضر سلامت مردم و ارائه خدمات بهداشت و درمان را دچار نموده، حاصل این نوع فعالیت دانست.

آقاجانی یادآور شد: در کنار آموزش، فعالیت‌ها و پژوهش‌هایی که اعضای هیأت علمی در حوزه فعالیت خود انجام می دهند، رعایت اخلاق حرفه ای و بها دادن به کرامت انسان ها حائز اهمیت است.

وی در ادامه با برشمردن یکی از شاخص های مهم ارزیابی اعضای هیأت علمی گفت: یکی از ارزش هایی که هیأت ممیزه در مراحل ارزیابی خود به آن بها خواهد داد، تمام وقت بودن اعضای هیأت علمی  ارزشی است که آنها برای دانشگاه و بیمارستان‌های آموزشی قائل می شوند.

وی افزود: اعضای هیأت علمی باید برای خدمت به مردمی که به این بیمارستان‌های دانشگاه مراجعه می کنند آماده باشند. اصولاً اعضای هیأت علمی که حضور کافی در دانشکده‌ها و مراکز درمانی نداشته باشند و تلاش کافی در امر آموزش نداشته باشند در این دوره جدید هیأت ممیزه مورد توجه و ارزیابی دقیق‌‌‌تری قرار می گیرند در غیر این‌صورت اصلاح مسیر غیر ممکن است.

رئیس دانشگاه در ادامه این نشست خطاب به اعضای جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نقش اعضای هیأت ممیزه در جهت دهی به مسیر دانشگاه بسیار جدی و مهم است. این تصمیمات و نظرها مسیر دانشگاه ها را شکل خواهد داد. باید با استفاده از نظرات و راهنمایی اساتید، به گونه ای مسیر را شکل دهیم که بحث آموزش (که مهمترین رسالت دانشگاه است) و تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای اخلاق حرفه ای، به گونه ای پیگیری شود که این تغییر جهت در نوع تصمیمات هیأت ممیزه احساس شود.

رئیس دانشگاه با اشاره به ابلاغ آیین نامه و رویکرد جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها، تصریح کرد: خوشبختانه در آیین نامه جدید که مدتی است ابلاغ شده وبه‌ زودی به‌عنوان دستور کار ارتقای هیات علمی مدنظر خواهد بود، به بحث آموزش و فعالیت های آموزشی اساتید در دانشگاه توجه زیادی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  گفت:ما این رویکرد را از دوره جدید هیات ممیزه با استفاده از نظرات شما بزرگواران اعمال خواهیم کرد و این تغییر روش در دانشگاه نیز اعمال خواهد شد. براساس این رویکرد عضو هیات علمی که همت کافی برای امر آموزش نداشته باشد، تحقیقات و تولیدات علمی به تنهایی برای حرکت وی در مسیر ارتقا کمکی به او نخواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: