کد خبر: ۱۷۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
مدیران مؤسسات غیرمجاز فاقد هرگونه تخصص در امور بانکی بودند و برای اینکه بتوانند سودهای با رقم بالا که به مشتریان خود وعده داده بودند، پرداخت کنند به هرکاری دست می‌زدند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> رئیس کل بانک مرکزی با پرده‌برداری از تخلفات یکی از مدیران تعاونی اعتباری فرشتگان گفت: یکی از مدیران ۷۰۰ میلیارد تومان از حساب تعاونی، به نفع خود برداشت کرد.

به گزارش شفاآنلاین، «ولی‌الله سیف»، به برخی از تخلفات مؤسسات غیرمجاز اشاره کرد و گفت: غیرمجازها، علی رغم تذکرات مکرر و متعدد مبنی بر لزوم توقف فعالیت تمام شعب از سوی بانک مرکزی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، مرجع محترم قضایی و سایر مراجع ذیصلاح، علاوه بر اینکه بدون مجوز به گسترش شعب خود و جمع‌آوری سپرده در سراسر کشور اقدام کرده بودند، سپرده‌های جمع شده که حاصل اعتماد سپرده‌گذاران (Depositors)بود را نیز حیف و میل کردند و با برداشت‌های شخصی از حساب‌های مجموعه خود، اموال و املاکی را به نام نزدیکان خود خریداری کردند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با واگذاری مدیریت دارایی و بدهی تعاونی‌های غیرمجاز افضل توس، تشکیلات موسوم به البرز ایرانیان و وحدت به بانک‌های آینده و تجارت و مؤسسه اعتباری ملل و شروع فرآیند تعیین تکلیف سپرده‌های تا ۱۰۰ میلیون تومان این تعاونی‌ها نزد بانک‌ها و مؤسسه (Institute)مسئول مشکل بیش از ۹۸ درصد تعداد سپرده‌گذاران تا پایان آذرماه جاری حل می‌شود. به سپرده‌گذاران بالای ۱۰۰ میلیون تومان در این تعاونی‌ها نیز تا ۱۰۰ میلیون تومان از سپرده هایشان پرداخت می‌شود که این فرآیند نیز در حال انجام است.

سیف درباره دلیل اینکه مدیران مؤسسات غیرمجاز نتوانستند به تعهدات خود در قبال سپرده‌گذاران عمل کنند گفت: مدیران مؤسسات غیرمجاز فاقد هرگونه تخصص در امور بانکی بودند و برای اینکه بتوانند سودهای با رقم بالا که به مشتریان خود وعده داده بودند، پرداخت کنند به هرکاری دست می‌زدند. عمده فعالیت این افراد در بازار مسکن بود. با توجه به تورم مسکن در دهه ۸۰، تعاونی‌های غیرمجاز می‌توانستند بخشی از سود وعده داده شده را محقق کنند. اما از آنجا که رقم سودهای پرداختی، کلان بود و سودی که این افراد از فعالیت خود کسب می‌کردند، کفاف ارقام تعهدشده را نمی‌داد هر سال از میزان موجودی آنها کاسته می‌شد و در واقع مدیریت دخل و خرج نمی‌کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: