کد خبر: ۱۷۵۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 28
در روز اول حراج نخستین بسته 20 تایی سکه با قیمت پایه ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورد
شفاآنلاین>بیمه و بانک> پس از آنکه قیمت سکه طلا در بازار آزاد با حباب بیش از 200 هزار تومانی به بالای یک میلیون و 400 هزار تومان رسید، بانک مرکزی بانک کارگشایی را مأمور کرد تا با حراج سکه در بسته‌های 20 تا 100 تایی این حباب را تخلیه کند.

به گزارش شفاآنلاین، برهمین اساس حراج سکه طلا از ساعت 14 روز چهارم آذر ماه در بانک کارگشایی آغاز شد و به گفته مدیرعامل این بانک در دور روز نخست حراج (روزهای 4 و 5 آذر ماه) 5 هزار و 900 قطعه سکه به فروش رفت.

اما در روزنخست این حراج اتفاقاتی رخ داد که باعث شد در ساعات اولیه حراج قیمت سکه‌های حراجی از بازار نیز فراتر رود. در روز اول حراج نخستین بسته 20 تایی سکه با قیمت پایه ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خورد. بدین ترتیب هر قطعه سکه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قیمت داشت که با افزودن مالیات ارزش افزوده ۹ درصدی به آن، به یک میلیون و ۲۸۶ هزار تومان می‌رسید که این نرخ با ارزش تقریبی سکه برابری می‌کرد.

اما پیشنهادهایی(Suggestions) که از سوی برخی  خریداران ارائه شد رفته رفته این نرخ را بالا برد تا جایی که قیمت هر قطعه سکه از نرخ بازار نیز بیشتر شد. درواقع یک متقاضی در همان بار اول قیمت ۲۵ میلیون تومان را برای خرید بسته‌ای که 23 میلیون و 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود،  پیشنهاد داد و در نهایت بسته ۲۰ تایی اول با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد که نرخ هر قطعه سکه را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رساند. قیمتی که از نرخ بازار در آن مقطع زمانی بالاتر بود.

در اواسط حراج، بانک کارگشایی با توجه به استقبال متقاضیان، عرضه سکه در بسته‌های ۱۰۰ تایی را کلید زد و در انتهای حراج، نیم‌سکه را نیز در بسته‌های ۲۰ و ۱۰۰ تایی به حراج گذاشت. هرچند حراج سکه در دو روزنخست باعث افت قیمت و تخلیه بخشی از حباب بازار سکه شده است، ولی درکنارانتقاداتی که به نوع قیمت‌گذاری در روزنخست مطرح شد، برخی  کارشناسان به طور کامل نفس حراج و دخالت دولت در بازار را زیر سؤال بردند.

دراین زمینه حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی اعلام کرد که دادن مجوز به بانک مرکزی برای دخالت در بازار سکه و دلار با هر نیت و هدفی، به اخلال در بازارهای دیگر منجر می‌شود و این با هدف سالم‌سازی اقتصاد و اصلاحات سازگاری ندارد.

وی در یادداشت خود تأکید کرده که تجربه نشان داده است با توجه به بضاعت بانک مرکزی در میزان عرضه سکه که هرگز به اندازه تقاضا نخواهد بود، مهار قیمت‌ها(Prices) اتفاق کوتاه مدتی است و دوباره پس از توقف عرضه سکه، به دلیل وجود تقاضا بار دیگر افزایش قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. باتوجه به اینکه بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا در ایران به دلیل افزایش نرخ تبدیل دلاربه ریال ایران است تا زمانی که این نرخ تبدیل میل به صعود دارد، مهار قیمت سکه کاری از پیش نمی‌برد یا اینکه اثربخشی آن کامل خواهد بود.

درهمین باره مدیرعامل بانک کارگشایی درپاسخ به انتقاداتی که در خصوص حراج سکه دراین بانک مطرح شده است، از فروش 5900 سکه در دو روز اول حراج سکه خبر داد و با اشاره به کاهش 80 هزار تومانی قیمت سکه در چند روز اخیر، گفت: اگر روند عرضه سکه ادامه یابد، تا 15- 10 روز آینده حباب سکه از بین خواهد رفت.

مسعود سلیمانی با اشاره به فروش حدود 1900 سکه در روز اول و بیش از 4 هزار سکه در روز دوم حراج بانک کارگشایی، در پاسخ به برخی نقدها مبنی بر نحوه قیمت‌گذاری سکه‌ اظهارداشت: کسانی که در روزهای اخیر اظهارنظر کردند به نظر می‌رسد نه اقتصاد و نه بازار را می‌شناسند.

وی افزود: طبیعی است که در روز اول یک هجوم احساسی و هیجانی در سالن حراج وجود داشته باشد. نیمی از افرادی که آمده بودند، اصلاً خریدار نبودند. از طرف دیگر برخی متقاضیان تصور می‌کردند زمان عرضه فقط همان روز است، اما همان روز بارها اعلام کردیم فقط امروز نیست و روزهای آینده هم عرضه انجام می‌شود و با تغییر فضا، وضعیت سالن حراج و معاملات متعادل شد.

وی با بیان اینکه قبل از اعلام خبر عرضه سکه توسط بانک کارگشایی، قیمت سکه یک میلیون و 440 هزار تا 450 هزار تومان بود، گفت: بعد از اعلام این خبر، قیمت سکه به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید و در روز عرضه، نخستین عرضه یک میلیون و 410 هزار تومان فروخته شد که از سوی رسانه‌ها برجسته شد. سلیمانی ادامه داد: این در حالی بود که فقط عرضه اول با چنین قیمتی فروخته شد و به تدریج قیمت‌ها کاهش یافت و تا یک میلیون و 370 هزار تومان هم رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: