کد خبر: ۱۷۱۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 28
این نوعی روش درمانی است که در آن سوراخی کوچک در مغز ایجاد می شود و یک الکترود با کنترل رایانه ای از این سوراخ وارد مغز می شود
شفا آنلاین>سلامت>استاد دانشگاه آکسفورد گفت: تحریک عمیق مغز جراحی نسبتا پیچیده ای برای درمان بیماری های مغزی منجر به اختلالات حرکتی مانند پارکینسون است.

به گزارش شفا آنلاین، جان استین/John Stein استاد دانشگاه کالج مگ دالن وابسته به دانشگاه آکسفورد که برای شرکت در چهارمین همایش ملی نقشه برداری مغز در ایران به سر می برد، در مورد این روش گفت: این نوعی روش درمانی است که در آن سوراخی کوچک در مغز ایجاد می شود و یک الکترود با کنترل رایانه ای از این سوراخ وارد مغز می شود.

وی که در این همایش سخنرانی خود را تحت عنوان «آخرین دستاوردها در تحریک عمیق مغز، اختلالات حرکتی، درد و روان پزشکی» ارائه داد، افزود: این الکترود در مسیر مشخصی بخشی از مغز را تحریک می کند که دیگر فعال نیست و به این شیوه مغز از علایم بیماری رها می شود که در این مورد مشخص پارکینسون است.

عضو آکادمی علوم پزشکی انگلیس افزود: در بیماری پارکینسون بخشی از مغز به نام توده سیاه دیگر فعال نیست و همین امر باعث می شود فرد ارتعاش و لرزش دست و پا، رعشه و نداشتن تعادل هنگام راه رفتن را تجربه کند. در این روش ما الکترودها را داخل مغز وارد می کنیم؛ بیمار از علایم و درد رها می شود و می تواند عادی راه برود و دیگر رعشه نخواهد داشت.

وی در مورد اینکه آیا این اولین بار است که تحریک عمیق مغز برای بهبود علایم پارکینسون(Parkinson) انجام می شود گفت: ما از اولین گروه هایی بودیم که در اروپا این کار را انجام دادیم؛ قبل از ما نیز در فرانسه گروه هایی این کار را کرده بودند ولی ما از حدود 20سال قبل این روش را به کار بسته ایم.

استین در پاسخ به این سوال که آیا تنها یکبار فرد تحت درمان تحریک عمیق مغز قرار می گیرد یا بیشتر نیز گفت: شیوه کامل درمان اینطور است که یک محرک دائم نیز در زیر پوست بیمار کاشته می شود که برای بقیه زندگی اش این قسمت از مغز او را تحریک می کند؛ تا همین اواخر مجبور بودند محرک را هر سال یا دو سال یکبار عوض کنند ولی اکنون با فناوری باطری های دائم نیازی به تعویض آن نیست.

عضو کالج سلطنتی فیزیولوژیست های انگلیس در مورد عوارض جانبی این روش درمان نیز توضیح داد: عوارضی ندارد به شرطی که جراح و گروهی که این کار را انجام می دهند به اندازه کافی تجربه و مهارت داشته باشند؛ عوارض کمی وجود دارد گروه باید به خوبی بداند الکترودی که وارد مغز می شود کدام قسمت از مغز را باید تحریک کند.

استین یادآور شد: بیماران مبتلا به پارکینسون معمولا دارویی به نام الدوپا/L-DOPA مصرف می کنند؛ بهترین نتیجه عمل تحریک عمیق مغز روی بیمارانی است که با مصرف الدوپا عوارض جانبی داشته اند.

وی افزود: بیمارانی که 3 یا 4 سال با این دارو تحت درمان بوده اند؛ تقریبا همه عوارض جانبی را خواهند داشت. ضمن اینکه علائم شامل رعشه و نداشتن تعادل و خشکی دست و پا برمی گردد رعشه و شیوع تحریک عمیق مغز تا حد زیادی علایم را بهبود می بخشد هر چند بیمار باید میزان کمی الدوپا هنوز مصرف کند.

یافته ها مبنی بر این است که این جراحی برای درمان بیماران فعلا در ایران انجام نمی شود و در بعضی کشورها از آن استفاده می کنند.

یافته ها نشان می دهد این روش جراحی درمانی برای پارکینسون فعلا در ایران انجام نمی شود.

***استاندارد بالای دانشجویان ایرانی و پیشرفت عصب شناسی در ایران
استین که برای سومین بار به ایران سفر کرده است در مورد مهارت عصب شناسان ایرانی نیز گفت: بسیار خوب و پیشرفته بوده اند و من تحت تاثیر قرار گرفته ایم.

همکاری های بیشتری بین دانشگاه اکسفورد و دانشگاه های ایرانی مانند دانشگاه شهید بهشتی گفت ما در حال همکاری بوده ایم و یکی از دلایل حضور من در ایران تسهیل شرایط برای همکاری های بیشتر است.

وی با اشاره به دانشجویان ایرانی عصب شناسی نیز گفت: دفعه قبل که اینجا بودم در مورد پارکینسون، اوتیسم و دیکسلسیا/Dyslexia (اختلالات خوانش پرشی) سخنرانی داشتم و به شدت از بابت استانداردها توجه، دانش دانشجویان و متعجب شدم، ضمن اینکه دو دانشجوی ایرانی در آزمایشگاه مان در آکسفورد داریم که واقعا خوب کار می کنند.

چهارمین همایش بین المللی نقشه برداری مغز به همت پژوهشکده علوم و فناوری های پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در مرکز همایش های ابوریحان بیرونی این دانشگاه 3 تا 5 آبان با حضور متخصصان ایرانی و خارجی عصب شناسی، تصویربرداری، اندام شناسی و ... از دانشگاه های هاروارد و پنسیلوانیا آمریکا، آکسفورد و شفیلد انگلیس و جنوب دانمارک برگزار شد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: