کد خبر: ۱۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 16
سامانه صیاد با ثبت دسته چک های صادر شده، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک در سراسر کشور ایجاد می کند
شفا آنلاین>بیمه و بانک>سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک) به منظور یکپارچه سازی فرایند صدور دسته چک های بانکی پیاده سازی شده است و بزودی رونمایی می شود.

به گزارش شفا آنلاین، سامانه صیاد به سفارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.

این سامانه با متمرکزسازی درخواست های دسته چک، امکان اعتبار سنجی صاحبان حساب و امضا را فراهم می سازد و از اختصاص دسته چک به افراد فاقد صلاحیت و بد سابقه جلوگیری می کند.

همچنین با اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک در این سامانه، استعلام و پیگیری وضعیت چک تسهیل و اعتبار دسته چک در تبادلات مالی کشور بیشتر می شود.

سامانه صیاد با ثبت دسته چک های صادر شده، یک بانک اطلاعاتی یکپارچه و مدون از سوابق صدور دسته چک در سراسر کشور ایجاد می کند.

بانک های کشور پس از ثبت درخواست در سامانه صیاد و دریافت شناسه استعلام (به ازای هر برگ چک) اجازه صدور دسته چک برای متقاضیان را پیدا می کنند.

این سامانه کارکردها و مزایای گوناگونی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

** تسهیل مبادلات مالی با افزایش اعتبار چک
چک به عنوان یکی از اضلاع با اهمیت مثلث نقدینگی، کارکرد مهمی در نظام های پرداخت کشور ایفا می کند و اهمیت آن به ویژه با توجه به ویژگی تامین مالی آن از دیرباز مورد توجه حوزه های کسب و کار و واحدهای اقتصادی بوده است.

افزایش اعتبار چک به رفع مشکلات این بخش و تسهیل مبادلات و تامین مالی بنگاه اقتصادی کمک می کند و به کاهش درخواست تامین منابع از بانک ها و موسسه های اعتباری منجر می شود.

اهمیت این امر با توجه به محدودیت شدید منابع بانکی و مشکلاتی که به حبس و انجماد منابع بانک ها منجر شده، دوچندان شده است.

با ساختارمند کردن نظام پذیرش و پردازش چک های بین بانکی به صورت سریع، دقیق و قاعده مند و مبتنی بر توجه کافی به صیانت از دارایی های مردم در طرح ملی چکاوک راهی آغاز شده است اما تا دسترسی به بازگشت و اعتلای اعتبار چک به قدر راه اندازی «سامانه صیاد» فاصله دارد.

** کاهش پرونده های قضایی چک با سامانه صیاد
با کمک سامانه صیاد بسیاری از پرونده های مطرح در مجامع قضایی و شکایت به سبب تخلف های چکی کاهش می یابد و منافع عمومی همچون خرید نسیه با اسناد تعهدی که از سال های گذشته و در کسب و کار سنتی وجود داشته است احیا می شود.

از مزایای دیگر این سامانه، خدمت غیرحضوری دریافت چک است که پس از درخواست مشتری، به صورت سیستمی پس از کنترل و استعلام نبود سابقه چک برگشتی دسته چک جدید صادر می شود.

همچنین مشکل چک های جعلی که یکی از معضلات چک های در گردش است، رفع و ویژگی های امنیتی در آن لحاظ می شود.

سامانه صیاد شرایطی را ایجاد می کند که نیاز به داشتن حساب های متعدد در یک بانک از بین می رود و با داشتن فقط یک حساب جاری در یک بانک می توان در همه شعبه های همان بانک در سراسر کشور، دریافت و پرداخت کرد.

** کاهش شدید مخاطرات جعل برگه چک
سامانه صیاد کارکردهای متعددی با مزیت های فراوانی دارد که می توان به «استانداردسازی شکل و شمایل و ابعاد و جانمایی چک» با مزیت امکان پذیرش و پردازش سیستمی و کاهش مخاطرات ناشی از خطای کاربران در پذیریش چک های مجعول اشاره کرد.

همچنین این سامانه موجب «ارتقای مولفه های امنیتی در تولید چاپ و طراحی برگه چک» می شود که مزیت هایی همچون کاهش شدید مخاطرات جعل و افزایش اعتبار برگه چک را به ارمغان می آورد.

ایجاد ساز و کار اعتبارسنجی متقاضی دسته چک به صورت فراگیر و متمرکز از سامانه صیاد به گونه ای است که شخصی سازی چک در بانک ها منوط به تایید اهلیت متقاضی است و فقط پس از تخصیص شناسه استعلام انجام می شود.

این امر موجب اعتبارسنجی فراگیر و متمرکز می شود و در نتیجه شائبه ارایه دسته چک به افراد دارای سوءعملکرد را منتفی می کند.

در این مسیر مخاطرات چک برگشتی و افزایش اعتبار دسته چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست کننده دسته چک کاهش می یابد.

از دیگر کارکردهای صیاد می توان به دسترسی ذینفع چک به سابقه عملکردی و وضعیت اعتباری دارنده دسته چک هنگام انجام معامله و قبل از پذیریش چک با مزیت افزایش شفافیت اطلاعاتی به ذینفع چک، کاهش شدید مخاطرات مبادلات، تحمیل هزینه سوء عملکرد فرد خاطی و افزایش هزینه های اجتماعی صدور چک بلامحل و افزایش اهمیت تامین وجه چک در جامعه و اصلاح رفتار دارنده دسته چک اشاره کرد.
برچسب ها: بانک مرکزی ، چک ، نقدینگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: