کد خبر: ۱۶۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
این ویروس با رابطه جنسی دهانی و معمولی و مقعدی به سایر افراد منتقل می شود
شفا آنلاین:تبخال تناسلی یکی از انواع شایع بیماری های مقاربتی بوده که هم زنان و هم مردان را می تواند آلوده نماید. ویژگی های تبخال تناسلی درد، سوزش و زخم در نواحی تناسلی<Genital areas> می باشد البته خیلی از افراد آلوده به ویروس عامل این بیماری نشانه ای از خود بروز نمی دهند، بااینحال همه افراد مبتلا ولو اینکه نشانه ای نداشته باشند، می توانند همسر خود را آلوده نمایند.


به گزارش شفا آنلاین:این ویروس با رابطه جنسی دهانی و معمولی و مقعدی به سایر افراد منتقل می شود .زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا به این بیماری هستند چراکه ویروس از مرد به زن راحت تر از زن به مرد منتقل می شود.همچنین کسانیکه رابطه جنسی بی بندوبار دارند نیز در خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند. این بیماری ممکن است نشانه ای نداشته و حتی افرادیکه هیچگونه تبخال و یا زخمی در نواحی تناسلی و دهان خود ندارند نیز می توانند ناقل بیماری باشند .

تبخال تناسلی یک عفونت ویروسی است که به صورت زخم اولیه موضعی با تمایل به بهبودی و عود مجدد موضعی تظاهر می کند.عامل عفونی آن هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ می باشد . هر دو نوع این ویروسها می توانند آلودگی مجاری تناسلی یا مخاط دهان را باعث گردند .نوع شماره ۲ این بیماری عامل ایجاد تبخال تناسلی است که خاص بزرگسالان بوده و از طریق ارتباط جنسی منتقل می شود .تبخال تناسلی ممکن است پس از اولین آلودگی با ویروس و یا در اثر فعال شدن عفونت مخفی ایجاد شده و ممکن است تبخال تناسلی نشانه های بالینی داشته و یا مخفی بماند.

در خانمها محل ابتدائی تظاهر ضایعات تبخال تناسلی، واژن و دهانه رحم است در حالیکه پس از عود ، زخمها در واژن ، پوست اطراف مقعد ، پاها و باسن ایجاد می شود .در مردان آلت تناسلی یا ناحیه شرمگاهی محل بروز زخمهای تبخال تناسلی است و همچنین کسانیکه رابطه جنسی غیرمعقول از راه مقعد دارند در آن نقطه ایجاد می شود.هرپس تناسلی ممکن است در سایر نقاط دستگاه تناسلی اطراف مقعد و دهان زن و مرد، برحسب رفتار جنسی آنها ، ایجاد شود.

قدرت آلوده کنندگی زخمهای عودکرده تبخال تناسلی کوتاهتر از عفونتهای اولیه است.چون عفونت نوزادان بسیار کشنده است توصیه می شود که در صورتی که آلودگی اولیه مادر به تبخال تناسلی در اواخر دوران بارداری ایجاد شده قبل از پاره شدن کیسه آب جنین، زایمان با عمل سزارین انجام شود .نوزادان را باید از تماس با زخمهای گسترده و عفونتهای شدید اولیه ، زخمهای عود کرده و برخورد با ترشحات زخمهای هرپس حفظ کرد .

بیمارانیکه زخم هرپسی دارند نباید با نوزادان ، کودکانی که اگزما یا سوختگی دارند و یا بیماران مبتلا به کاهش ایمنی تماس داشته باشد . بروز علائم بیماری معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از تماس با فرد حامل ویروس یا ترشحات حاوی ویروس است. البته، در اغلب موارد، ابتلا بدون علامت است.« شایعترین علامت بیماری تبخال تناسلی، در صورت ایجاد، پیدایش تاولهای کوچک آبدار در ناحیة تناسلی است که بعداً پاره میشوند و زخمهای دردناکی ایجاد میکنند،زخمهای ناشی از تبخال تناسلی خشک میشوند و بهتدریج در چند روز بهبود می یابند.

در تبخال تناسلی برخی افراد ممکن است فقط ضایعاتی قرمزرنگ یا برجسته پیدا کنند و برخی هم، هنگام دفع ادرار، درد داشته باشند. در خانمها ممکن است ترشحات آبکی واژینال هم مشاهده شود. زخمها معمولاً ۴ تا ۷ روز بعد از اولین عفونت ایجاد میشوند و بیمار علائمی شبیه به سرماخوردگی نظیر تب، تورم غدد لنفاوی کشالة ران و کوفتگی دارد. زخمهای تبخال تناسلی معمولاً در اولین ابتلا شدیدترند ولی در دفعات بعدی ابتلا، ضایعات کوچکترند، درد کمتری ایجاد میکنند و زودتر بهبود مییابند.

ضمن اینکه قبل از هر عود بیماری، فرد در ناحیة مبتلا احساس خارش، ضربان یا سوزش دارد و ممکن است دردهایی در لگن یا پاها داشته باشد.« تظاهرات تبخال تناسلی در قسمتهای مختلفی ازجمله آلت تناسلی و بیضهها در آقایان، اجزای دستگاه تناسلی در خانمها، مقعد، پیشابراه، باسن و پاها ایجاد میشوند. لیکن باید بهخاطر داشت که بسیاری از مبتلایان بدون علامتاند یا علائم خود را با مشکلات دیگری ازجمله بیماریهای قارچی، گزش حشرات و هموروئید اشتباه میگیرند. »

پزشک آنلاین

دکتر هومان حسینی [ پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: