کد خبر: ۱۶۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 02
اکثر بانک‌ها در روز پنجشنبه و برخی حتی در روز جمعه پذیرای خیل عظیم مشتریان برای جذب سپرده و تغییر وضعیت سپرده‌ها بودند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> اکثر بانک‌ها در روز پنجشنبه و برخی حتی در روز جمعه پذیرای خیل عظیم مشتریان برای جذب سپرده و تغییر وضعیت سپرده‌ها بودند.

به گزارش شفاآنلاین، ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نرخ سود که قرار است از امروز اجرایی شود، روزهای شلوغ و پر کاری را برای شعب بانک‌ها در هفته پیش رقم زد. البته روز پنجشنبه شلوغ‌ترین و پرکار‌ترین روز بانک‌ها بود و کارمندان شعب چندین برابر روزهای عادی از مردم و سپرده گذاران پذیرایی کردند.

بازار داغ پیشنهاد‌های بانک‌ها به سپرده‌گذاران هم جالب بود. بسیاری از بانک‌ها مخصوصاً بانک‌های خصوصی به مشتریان(Customers) خود پیامک زدند و از آنها خواستند با توجه به بخشنامه جدید نرخ سود برای تعیین تکلیف سپرده‌های خود به شعب مراجعه کنند. بعضی بانک‌ها حتی روز جمعه را هم روز کاری خود اعلام کردند! رقابت‌ها برای جذب سپرده‌ها به جاهای باریک هم کشیده شد و برخی بانک‌ها در اقدامی غیرقانونی نرخ‌های سود روزشمار بالای 20 درصد و حتی نرخ‌های سود سالانه بالای 22 درصد را به مشتریان پیشنهاد دادند؛ مسأله‌ای که البته با واکنش رئیس بانک مرکزی روبه‌رو شد و سیف اعلام کرد که بانک‌های متخلف شناسایی و جریمه خواهند شد.

براساس اعلام بانک مرکزی، از ابتدای روز 11 شهریور تمامی بانک‌ها و مؤسسات(Institutions) اعتباری موظفند که نرخ سود علی‌الحساب یک‌ساله خود را براساس ضوابط اعلامی که 15 درصد بود به‌‌صورت دقیق رعایت کنند و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت سالانه 10 درصد خواهد بود. بنابراین از این تاریخ به بعد تمام حساب‌های افتتاح‌ شده باید با نرخ سود یک‌ساله 15 درصد و کوتاه‌مدت 10 درصد منعقد شوند. البته بانک مرکزی تأکید کرده که نرخ‌های سود منعقده قبلی تا پایان مدت قرارداد که حداکثر یک سال است پابرجاست، اما هرگونه افزایش در حساب‌های سپرده یک‌ساله ممنوع است.

همین تبصره بانک مرکزی موجب شد تا بانک‌ها از فرصت زمانی بین ابلاغ و اجرای بخشنامه استفاده کرده و تلاش خود را برای جذب و تبدیل سپرده با سودهای بالا به حداکثر برسانند. بانک‌ها طی هفته گذشته و بخصوص در یکی دو روز انتهایی هفته به مشتریان خود پیامک زدند و از آنها خواستند با توجه به اینکه تا روز شنبه فرصت اندکی باقی مانده است، چنانچه می‌خواهید همچنان سودهای بالاتری را دریافت کنید به شعب مراجعه کرده و سپرده‌های خود را یکساله کنید تا حداقل یک سال از نرخ سود بالا برخوردار شوید.

بانک گردشگری در پیامکی به مشتریان خود نوشت: مشتری گرامی به اطلاع می‌رساند براساس دستور بانک مرکزی تمامی شعب بانک‌ها روز جمعه مورخ 10 شهریورماه تعطیل است. لطفاً برای دریافت خدمات تا ساعت 19روز پنجشنبه مورخ 9 شهریور به شعب مراجعه فرمایید. البته برخی از بانک‌ها مانند بانک قوامین این زحمت را از دوش مشتریان خود برداشته و با ارسال پیامک اعلام کرده‌اند که «مشتری گرامی برابر بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد از تاریخ 11 شهریور96 سود تمامی سپرده‌های روزشمار به 10 درصد تغییر یابد. لذا برای جلوگیری از کاهش نرخ سود فعلی شما، از تاریخ مزبور حساب‌تان به سپرده یکساله غیرقابل دریافت و پرداخت تبدیل شد. در صورت عدم موافقت با این اقدام، عدد 1 را تا ساعت 12 ظهر 9 شهریور96 به همین شماره ارسال نمایید تا حساب شما به کوتاه مدت 10 درصد تبدیل شود».

سپرده‌گیری در روز جمعه با نرخ سود ۲۳ درصد!
در این شرایط برخی بانک‌ها جنگ پیشنهاد سود هم راه انداختند! بانک آینده که روز جمعه را هم روز کاری خود اعلام کرده بود، در یک اقدام غیرقانونی سود سپرده سرمایه‌گذاری خود را در سطح 23 درصد نگه داشت. این تخلف محرز و ادامه جذب سپرده یک ساله با نرخ سود 23 درصد از سوی این بانک در حالی انجام شد که رئیس بانک مرکزی از برخورد با این بانک خبر داد.

سیف: فاصله 11 روزه لازم بود
ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره فراخوان برخی بانک‌ها برای تمدید سپرده‌ها با سود بالا گفت: مشکلی از بابت تمدید قراردادها توسط بانک‌ها در چند روز گذشته نداریم و اوج این اقدام باعث می شود سپرده‌های کوتاه مدت عادی تبدیل به بلند مدت شود. رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این نکته که این اقدام آن بانک منجر به انتقال بخشی از سپرده‌های بانک‌ها به آن بانک می‌شود، گفت: حالا این موضوعی بود که خیلی درباره آن فکر کردیم. بررسی کردیم که این فاصله زمانی  را بین ابلاغ بخشنامه و زمان اجرای آن قائل شویم یا خیر.

اگر سریع ابلاغ می‌کردیم، مشکلاتی دیگر به وجود می‌آمد. وی اضافه کرد: 22 تا 23 هزار شعبه بانکی در کشور فعال است، اگر فردای آن روز یک بانک نرخ بیشتر می‌داد، براحتی می‌توانست بگوید هنوز بخشنامه به ما نرسیده است. بنابراین در این مدت اتمام حجت کردیم. سیف تصریح کرد: ممکن است در این فاصله 11 روزه از این اتفاقات بیفتد که قطعاً با بانکی که تخلف  کرده برخورد خواهیم کرد اما آن انضباطی که هدف ماست، ارزش بیشتری دارد و جا داشت که این فاصله  11 روزه را در نظر بگیریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: