کد خبر: ۱۶۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 31
اخیرا سرفصل های آموزشی دندانپزشکی برای تربیت و آموزش دندانپزشکان به منظور ارائه خدمات تخصصی به بیماران خاص مورد بازنگری قرار گرفته است
شفا آنلاین>سلامت>سرپرست دفتر بیماری های خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وجود برخی چالش ها در ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص تصریح کرد: اخیرا سرفصل های آموزشی دندانپزشکی برای تربیت و آموزش دندانپزشکان به منظور ارائه خدمات تخصصی به بیماران خاص مورد بازنگری قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر جمشید کرمانچی با اشاره به اینکه، در حال حاضر در بخش دندانپزشکی بیماران خاص به دلیل اینکه، این بیماران به خصوص بیماران هموفیلی مستعد اختلالات خونریزی هستند و قبل از اقدامات دندانپزشکی(Dental) باید تحت مراقبت های خاص قرار گیرند افزود:ما با دانشگاه های دندانپزشکی و درمانگاه های تخصصی مذاکراتی داشته ایم که حتما نیروهایی در این بخش تربیت شوند.

وی اظهارکرد: هنگامی که کشور ما اینقدر وسعت دارد نبایستی یک بیمار مجبور شود به دلیل عدم وجود خدمت یا تخصص و توانمندی لازم در دندانپزشک برای دریافت خدمت دندانپزشکی از استانی به استان دیگر مراجعه کند.

مشاور معاونت درمان وزارت بهداشت در امور بیماری ها با بیان اینکه، اخیرا سرفصل های آموزشی دندانپزشکی بازنگری صورت گرفته است گفت: مصوب شده است که در حوزه آموزشی کل مجموعه دندانپزشکی کشور، بحث بیماران خاص بعنوان یک سرفصل اصلی قرار گیرد و تمام دندانپزشکان از آموزش به منظور ارائه خدمت تخصصی به بیماران خاص برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه، هم اکنون در چند مرکز خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص در کشور ارائه می شود، تصریح کرد:این مراکز درمانی در دانشگاههای علوم پزشکی شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، کرمان و تهران قرار دارند.

مسئول برنامه توسعه کلینیک های ویژه دربرنامه طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت ودرمان در ادامه اظهار کرد: تاکنون خدمات به بیماران خاص فقط در زمینه دارو و درمان این بیماران ارائه می شد اما در سالهای اخیر مراقبت و مشاوره های خاص به این بیماران از جمله خدمات دندانپزشکی نیز ارائه می گردد.

کرمانچی با تاکید براینکه، ایران نسبت به کشورهای منطقه از جایگاه بسیار مناسبی به جهت امکانات زیرساختی و اساسی حوزه پزشکی و درمان برخوردار است گفت: باید باهماهنگی و همکاری بیشتر از این ظرفیت مناسب برای گسترش خدمات پزشکی به منظور بهره مندی هرچه بیشتر مردم استفاده شود.

**بحث بیماران هموفیلی برای وزارت بهداشت بسیار استراتژیک است
کرمانچی در ادامه با بیان اینکه، بحث بیماران هموفیلی برای وزارت بهداشت بسیار استراتژیک است گفت: ما در طول سالهای گذشته برای بیماران هموفیلی که بعنوان یکی از گروه های اصلی بیماران خاص محسوب می شوند برنامه های زیادی را اجرایی کرده ایم.

وی با تاکید براینکه، تمرکز وزارت بهداشت به منظور ارتقاء کیفیت خدمات درمانی به بیماران هموفیلی در سه محور اصلی خلاصه می شود گفت: ما بایستی روز به روز بتوانیم کیفیت درمان بیماران هموفیلی را ارتقا دهیم و به طور حتم این موضوع از سوی اساتید و صاحب نظران این رشته در کشورمان ما را حمایت می کنند.

سرپرست دفتر بیماری های خاص وزارت بهداشت(Ministry of Health) اظهارکرد:ما برای پیشبرد مناسب بسیاری از مباحث از جمله بحث پروفلاکسی یا همان پیشگیری از بروز بیمارهای عفونی در بیماران خاص زیر 15 سال که حاصل زحمات همکاران و اساتید کشور است نیازمند راهنمایی و مشاوره انجمن های پزشکی هستیم.

وی یکی از راهکارهای اساسی در حوزه درمان مناسب به بیماران هموفیلی در سطح کشور را بحث ارتقاء دانش و توانمندی پزشکان مربوطه در اقصی نقاط کشور دانست و تاکید کرد:بایستی همه همکاران اطلاعات بروز و دقیقی از آخرین وضعیت بیماری و آخرین روش های درمانی آن داشته باشند.

کرمانچی یکی دیگر از دغدغه های وزارت بهداشت در خصوص بیماران هموفیلی را که در ارتقاء درمان آنان لازم می باشد را افزایش کیفیت داروها و فاکتورهای مورد نیاز آنان عنوان کرد و گفت: حتما بایستی دقت کنیم و اهتمام داشته باشیم که داروهایی با بالاترین استانداردهای جهانی را برای بیماران هموفیلی فراهم کنیم و در این بخش در سازمان غذاودارو وزارت بهداشت تلاش های خوبی درحال انجام است.

**کامل کردن بسته خدمت و افزایش کلینیک های سرپایی، دغدغه وزارت بهداشت
مشاور معاونت درمان وزارت بهداشت در امور بیماری ها درعین حال یکی از نگرانی های این وزارتخانه را کامل نبودن بسته خدماتی درمانی به بیماران در بسیاری از استان ها دانست و اظهارکرد: این نشان می دهد که اعتباراتی که لازم است بیماران حمایت شوند وجود دارد اما به علت عدم وجود یک شبکه توانمند ارائه خدمت به مرکز، مردم استان از آن خدمت بهره مند نمی شوند، لذا بایستی تلاش شود که در استان هاییکه توانمندی خدمت وجود دارد شبکه خدمت گسترده شود.

کرمانچی همچنین افزایش مراکز جامع خدمات در بخش مراجعان سرپایی را از دیگر دغدغه های بخش سلامت ذکر کرد و گفت: همانطور که می دانید ما امروز طبق آخرین آمار بعد از اجرای طرح تحول بیشترین پرداخت از جیب مردم ابتدا مربوط به خدمات دندانپزشکی و پس از آن خدمات سرپایی است.

مسئول برنامه توسعه کلینیک های ویژه دربرنامه طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت ودرمان با اشاره به اینکه، در حال حاضر به منظور ارائه خدمات سرپایی در کشور تعداد 250 کلینیک ویژه جدید در سطح کشور اضافه شده است، تصریح کرد: این در حالی است که با وجود 600 کلینیکی که از قبل احداث شده است تا پایان امسال تعداد این کلینیک ها به بیش از 850 کلینیک سرپایی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اهداف راه اندازی کلینک های ویژه اظهارکرد: در این مراکز در واقع ارائه خدمات جامع پزشکی به بیماران همچون خدمات پزشکی، آزمایشگاهی، تصویری و داروخانه ای و حتی دندانپزشکی یکجا جمع شده است.

کرمانچی در عین حال، یکی از دغدغه های مسئولان وزارت بهداشت را ارتقاء بحث کیفیت دسترسی بیماران به خدمات موردنیاز آنهاعنوان کرد و گفت:هدف ما در واقع این است که بیمار در کمترین فاصله ازمحل زندگی خود بتواند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر حدود 60 دانشگاه و دانشکده پزشکی در کنار یک شبکه گسترده ای از متخصصان حوزه پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: با وجود این ظرفیت ها بستر اصلی برای دسترسی همه بیماران به خدمت در نقاط مختلف کشور فراهم شده است و می توان بحث کیفیت دسترسی بیماران به خدمات مورد نیازشان را مدیریت و اجرا کرد.

وی یکی از موضوعات امید بخش را افزایش توزیع متخصصان در نقاط مختلف کشور نسبت سالهای گذشته دانست و اظهارکرد: تعریف برنامه های تشویقی برای اقامت پزشکان در مناطق دور دست باعث می شود دسترسی مردم به متخصصان بیشتر شود.

مسئول برنامه توسعه کلینیک های ویژه دربرنامه طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت ودرمان در عین حال، ارائه خدمات آزمایشگاهی به تمامی استان های کشور را یکی دیگر از مسائلی دانست که ازسوی وزارت بهداشت و درمان درحال پیگیری است به طوریکه تمام استانها درکنار خدمات درمانی خدمات آزمایشگاهی یا پارامدیکال را در دسترس داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت و درمان ، امروز کمبود توانمندی در برخی آزمایشگاه ها و کمبود توانمندی در حوزه توانبخشی و فیزیوتراپی(Physiotherapy) در برخی نقاط کشور بصورت شاخص برای بیماران ایجاد نگرانی و مشکلاتی را به همراه داشته است.

وی تاکید کرد:نبایستی یک بیمار مجبور شود برای دریافت خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی از یک استان کشور به مرکز کشور مراجعه کند و این در تضاد باسیاست اصلی ما که افزایش دسترسی مردم در همه جای کشور به بالاترین سطح خدمات پزشکی است و وجود این مشکل بیانگر آن است که به طور قطع ما حمایت لازم را از این موضوع انجام نداده ایم.

** بستر ارائه خدمت به بیماران هموفیلی باید در کلینیک های سرپایی نیز فراهم شود
مسئول برنامه توسعه کلینیک های ویژه دربرنامه طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت ودرمان همچنین با تاکید براینکه، بایستی در مراکز کلینیکال ویژه بستر ارائه خدمات به بیماران هموفیلی نیز فراهم شود گفت: این موضوع از اولویتهای اصلی وزارت بهداشت است.

کرمانچی اضافه کرد: ما همواره هنگامی که حتی در برخی استان ها برای بهره برداری کلینکال های جدید می رویم از همکاران وجود فضای لازم برای استفاده بیماران هموفیلی از این کلینیک ها را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه، باید از فضای ایجاد شده درکشور برای ایجاد کلینیک های جامع نهایت استفاده شود افزود:چراکه زیرساخت ها برای ارائه خدمات در کشور آماده شده است.

مسئول برنامه توسعه کلینیک های ویژه دربرنامه طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت ودرمان تاکید کرد: بایستی هنگامی که بیمار به این مراکز کلینیکال مراجعه می کند مطمئن شود که اولا خدمات را استاندارد و باکیفیت دریافت می کند و بعد اینکه مطمئن باشد که در تعرفه های پرداختی از محافظت مالی کامل برخوردار و بهره مند است.

وی با تاکید بر اینکه، ما بایستی از یک مدلی بهره مند شویم که وضعیت یک بیمار هموفیلی(hemophilia) از دیدگاه بیمار نه سیاستگذار و جامعه پزشکی مورد قیاس قرار گیرد گفت: اینکه از سال های قبل به این سمت چه گام هایی برداشته شده است و درواقع نقشه راه ما بایستی بر اساس نیاز بیمار طراحی شود.اینکه در کدام قسمت کشور و در چه بخش هایی با نقصان مواجه هستیم در مسیر صحیح گام برداریم و کانون هموفیلی این مدل را تهیه کند که قدم های مناسبی برای بیماران برداشته شود.

مشاور معاونت درمان وزارت بهداشت در امور بیماری ها در عین حال پرداخت هزینه های ثبت شده بیماران در سامانه مربوط به سال 1395 به دانشگاه های علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت و درمان را بعنوان یکی از نقاط قوت این وزارتخانه عنوان کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: