کد خبر: ۱۶۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 28
محمدنعیم امینی فرد گفت: پرستاری شغلی طاقت فرسا و پرزحمت بوده و همخوان نبودن تعداد پرستاران با بیماران اضطراب و فشار روانی آنها را افزایش داده است.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طرح تربیت پرستار بیمارستانی هیچ گونه تعهدی برای جذب و استخدام ندارد.

به گزارش شفاآنلاین،محمدنعیم امینی فرد با انتقاد از اینکه نسبت پرستار به بیمار در کشور مغایر استانداردهای جهانی است گفت: پرستاری شغلی طاقت فرسا و پرزحمت بوده و همخوان نبودن تعداد پرستاران با بیماران اضطراب و فشار روانی آنها را افزایش داده است.

با اجرای طرح تحول سلامت و  افزایش تخت های بیمارستانی در دولت یازدهم فشار کاری پرستاران چندین برابر شد

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی،(PARLIAMENT) با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت و  افزایش تخت های بیمارستانی در دولت یازدهم فشار کاری پرستاران چندین برابر شد، افزود: افزایش تخت های بیمارستانی و ضروری بودن حضور پرستاران در برنامه های بهداشتی و خدمات پرستاری در منزل، نیاز به  جذب پرستار را دو چندان می کند و می طلبد وزارت بهداشت با پیگیری های لازم مجوز جذب پرستار را از سوی سازمان امور استخدامی اخذ کند.

نیاز مبرم بیمارستان ها و مراکز درمانی به جذب نیروی پرستاری

وی با یادآوری نیاز مبرم بیمارستان ها و مراکز درمانی به جذب نیروی پرستاری در رابطه با طرح تربیت پرستار بیمارستانی و انتقادات صورت گرفته در مورد آن، گفت: این طرح سابقه تاریخی داشته و قبل از انقلاب نیز در برخی بیمارستان های مرجع وجود داشته و در حال حاضر با توجه به اینکه تربیت پرستار با سند چشم انداز  1404 بسیار تفاوت داشته و از سویی باید از ظرفیت بیمارستان های مرجع استفاده کرد بنابراین نیاز به این طرح احساس می شود؛ البته نمی توان دغدغه های مجامع صنفی پرستاران را نادیده گرفت و به طور حتم استاندارهای لازم در اجرای این طرح باید به کار گرفته شده به گونه ای که مطابق استانداردهای پرستاری باشد.

حرفه پرستاری روند تخصصی به خود گرفته است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه حرفه پرستاری روند تخصصی به خود گرفته است، تصریح کرد: در صورت لحاظ استانداردهای لازم در اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی وزارت بهداشت از طریق شورای عالی گسترش دانشگاه علوم پزشکی که دبیرخانه آن تحت نظر و جزو اختیارات این دستگاه بوده به شرط لحاظ و طی شدن تمامی نرم هایی که در ارتباط با آموزش پزشکی و پرستاری است اقدام به اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی کند.

هیچ گونه تضمینی برای جذب و استخدام پرستار در طرح تربیت پرستار بیمارستانی وجود ندارد

امینی فرد با بیان اینکه هیچ گونه تضمینی برای جذب و استخدام پرستار در طرح تربیت پرستار بیمارستانی وجود ندارد، گفت: این طرح هنوز عملیاتی نشده و بنا به نیازی که برای تربیت نیروی پرستاری در کشور دیده می شود وزارت بهداشت می تواند از برخی  بیمارستان های مرجع به عنوان مراکز آموزش عالی پرستاری استفاده کند اما تعهد استخدامی برای جذب پرستار بر اساس این طرح ندارد از این رو مجامع صنفی و پرستاران نباید در این رابطه نگرانی داشته باشند.

امینی فرد ادامه داد: آموزش عالی پرستاری که در بیمارستان های مرجع وجود دارد نسبت به بسیاری از دانشکده هایی که در حال حاضر به صورت غیرانتفاعی و آزاد اقدام به پذیرش دانشجوی پرستاری می کنند از استانداردهای بالاتری برخوردار بوده و به این دلیل است که وزارت بهداشت اقدام به آموزش پرستار از این طریق می کند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه اعطای مجوز آموزش پرستاری و همچنین رشته های پزشکی به طور کامل در اختیار دبیرخانه و معاونت آموزشی وزارت بهداشت است بنابراین نمی توان ایراد و خرده ای به وزارت بهداشت بابت اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی گرفت.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، ادامه داد: بی شک وزارت بهداشت نیاز به نیروی پرستاری را احساس کرده که به دنبال اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی است در واقع عمده نگرانی مجامع صنفی پرستاری این است که در این طرح باید استانداردهای آموزشی رعایت شود و به خوبی به این امر آگاه هستند.

دغدغه های مجامع صنفی و علمی پرستاری در طرح تربیت پرستار بیمارستانی باید لحاظ و اعمال شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دغدغه های مجامع صنفی و علمی پرستاری در طرح تربیت پرستار بیمارستانی باید لحاظ و اعمال شود، گفت: وزارت بهداشت باید نسبت به رفع دغدغه این قشر توجه جدی داشته باشد.خانه ملت


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: