کد خبر: ۱۶۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
محققان دانشگاه تهران طی یک طرح پژوهشی به کمک سنسورهای امپدانسی و الکتروشیمی به تشخیص سلول‌های سرطانی پرداخته و در گام بعد به بررسی اثر داروهای ضد سرطان روی سلول‌های سرطان و تشخیص درجه متاستاتیک این سلول‌ها پی بردند

شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه تهران موفق شدند به کمک نانوبیوسنسورهای الکتریکی سلول‌های سرطانی متاستاتیک را تشخیص دهند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر محمد عبدالاحد طی یک طرح پژوهشی به کمک سنسورهای امپدانسی و الکتروشیمی به تشخیص سلول‌های سرطانی پرداخته و در گام بعد به بررسی اثر داروهای ضد سرطان روی سلول‌های سرطان(Cancer Cells) و تشخیص درجه متاستاتیک این سلول‌ها پی بردند.

یکی از پرکاربردترین استفاده‌های ادوات نانو الکترونیکی در پزشکی استفاده از سنسورهای امپدانس الکتریکی و سنسورهای الکتروشیمیایی هستند که می‌توانند با مانیتورینگ، تغییرات خواص الکتریکی سلول‌های سالم و یا نوع سرطانی آن را در اثر تزریق دارو و تغییر در دیگر پارامترهای بیولوژیکی الگویی الکتریکی از فعالیت‌ها و یا اختلالات بیولوژیکی سلول‌ها ارائه کنند.

نتایج این دستاوردها در مجله small سال ۲۰۱۶ با ضریب تاثیر 7.8 به چاپ رسیده، به علاوه اینکه تصویر این دستاورد به عنوان تصویر روی جلد در مجله small چاپ شده است.

همچنین، این تحقیق در قالب مقاله در شماره ۸۵ سال ۲۰۱۶ مجله Biosensors and Bioelectronics منتشر شده است.

دریافت جایزه نوآوری سی امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و مدال بهترین مخترع جوان سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) از دیگر موفقیت‌های این پژوهش محققان دانشگاه تهران است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این طرح در مدت چند سال انجام شده است و اطلاع‌رسانی اولیه درباره آن چند سال قبل صورت گرفت. اکنون طرح مراحل پیشرفت خود را گذرانده و اکنون به نتیجه رسیده و اطلاعات آن به شکل جامع آماده شده است.

برچسب ها: سرطان ، دارو ، بیولوژیکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: