کد خبر: ۱۶۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج در حالی از امروز (اول مردادماه) در شعب بانکها آغاز می‌شود که زوج‌های جوان در صف‌مانده و نیز متقاضیان در مناطق محروم، از جمله جامعه هدف اصلی بانک مرکزی برای اجرای این طرح به شمار می‌روند
شفا آنلاین>بیمه و بانک>طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج ۲۰ میلیونی به زوج‌های جوان در حالی از امروز آغاز می‌شود که نحوه تقسیط این وام در بانکها متفاوت است، اما به طور میانگین مبلغ هر قسط ۲۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

به گزارش شفا آنلاین، طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج در حالی از امروز (اول مردادماه) در شعب بانکها آغاز می‌شود که زوج‌های جوان در صف‌مانده و نیز متقاضیان در مناطق محروم، از جمله جامعه هدف اصلی بانک مرکزی برای اجرای این طرح به شمار می‌روند. آنگونه که آمارهای رسمی بانک مرکزی(central bank) روایت می‌کند، هم اکنون حدود نیم میلیون نفر در صف انتظار برای دریافت این وام قرار دارند و مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است که ظرف مدت دو ماه یعنی تا پایان شهریورماه امسال، این صف از بین برود؛ اما همه چیز، بستگی به نظام بانکی و همراهی بانکها با متقاضیان دارد.

آنگونه که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی می‌گوید، قرار است که ۵ هزار میلیارد تومان ظرف مدت همین دو ماه در قالب وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شود، این در حالی است که اگر این منابع مطابق با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی توزیع شده و برای خرید کالاها وارد بازار شوند، می‌تواند رونق خوبی را در بازار کالاهایی همچون لوازم خانگی داشته باشد.

در این میان موضوع بازپرداخت این وام و چگونگی تقسیط آن از سوی بانکها موضوعی است که هر وام گیرنده ای را مشغول خود می‌کند؛ اما نکته‌ای که یکی از مزیت‌های اصلی دریافت این وام از سوی متقاضیان یعنی همان زوج‌های جوان به شمار می‌رود، وام بدون سود است؛ به این معنا که تنها کارمزد ۴ درصدی برای پرداخت این وام در نظر گرفته می‌شود.

دو سناریوی بانکی برای تقسیط وام ده میلیون تومانی مدنظر نظام بانکی قرار گرفته است، به این معنا که برخی بانک‌ها کارمزد ۴ درصد سال اول را در همان ابتدای پرداخت تسهیلات(Facility) برداشت می کنند؛ این در حالی است که برخی از دیگر بانک ها نیز، به طور کلی کارمزد سالانه را به علاوه اصل وام، تقسیط می‌نمایند. به همین دلیل است که مبلغ قسط ماهیانه، حدود ۲۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر یک از زوجین محاسبه می‌شود.

اما اگر یک متقاضی بخواهد از مرحله صفر وارد پروسه دریافت وام ازدواج شود باید چند نکته را رعایت کند، اول اینکه متقاضیان برای دریافت وام ازدواج، ابتدا باید با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی https://ve.cbi.ir/ اقدام به ثبت‌نام به منظور اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کنند. در این مرحله، فرد باید اطلاعات فردی مربوطه همچون شماره شناسنامه و شماره ملی خود را به همراه تاریخ تولد وارد سامانه کرده و سپس فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را تکمیل کند.  

متقاضی پس از تکمیل اطلاعات باید، کد رهگیری و کد ملی را نزد خود نگه دارند؛ در این مرحله پیشنهاد می‌شود فرد درخواست کننده تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، شعبه پیشنهادی را نزدیک محل سکونت و یا محل کار خود انتخاب کند. پس از طی این مرحله و دریافت کد رهگیری، کد ملی درج شده، به منظور استعلام و اطمینان از صحت و سقم آن از سوی ثبت احوال مورد بررسی قرار گرفته و تائید و یا عدم تایید آن اعلام می شود.

پس از این مرحله فرد در انتظار تعیین شعبه از سوی بانک قرار می گیرد. لازم به ذکر است در این مدت، فرد باید با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از تعیین شعبه خود آگاه شود. پس از تعیین شعبه که از سوی سرپرستی های بانک ها انجام می‌شود، متقاضی حداکثر به مدت ۱۲ روز کاری فرصت دارد تا به شعبه تعیین شده از سوی بانک مراجعه کند.

در مرحله بعد، متقاضی دریافت وام ازدواج یک ماه فرصت دارد تا نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کند. در صورتی که متقاضی ظرف این یک ماه، مدارک خود را تکمیل نکند، بانک می تواند فرد را از لیست متقاضی در صف (مرحله تکمیل مدارک) حذف کند.

نکته دیگر این است که در همین مرحله، متقاضی ملزم به ارایه یک ضامن معتبر برای دریافت تسهیلات خود است. البته ذکر این نکته ضروری است که تلاش نظام بانکی و بانک مرکزی بر آن است که در زمینه ضمانت وام ازدواج، این امر را برای متقاضیان تسهیل کند. از این رو سختگیری بانک ها از آن باب است که متاسفانه برخی از متقاضیان نسبت به پرداخت اقساط به موقع خود اقدام نکرده و مطالبات بانک‌ها از این منظر افزایش می یابد.

در نهایت حداکثر ظرف یک ماه پس از تکمیل مدارک، بانک موظف است نسبت به پرداخت وام به متقاضی اقدام کند. تسهیلات پرداختی قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰ میلیون تومان و برای یک زوج ۲۰ میلیون تومان است. نرخ کارمزد تسهیلات مورد اشاره ۴ درصد و با اقساط ۴ ساله یا همان ۴۸ ماهه ‌است.

سوال پاسخ
نحوه افتتاح حساب برای دریافت وام ده میلیونی ازدواج

ثبت نام سه مرحله دارد که متقاضیان در کل کشور، ابتدا باید اطلاعات شخصی خود را به سامانه وام ازدواج وارد نمایند که این اطلاعات، شامل کد ملی و محل تولد است، ضمن اینکه آنها باید بانک و شعبه مدنظر خود را نیز انتخاب کنند، پس از آن یک کد رهگیری ده رقمی برای افراد به شماره تلفن همراه آنها ارایه می شود و پس از استعلام از اداره ثبت، افراد ۱۲ روز کاری مهلت دارند با همراه داشتن مدارک به شعبه مراجعه کنند که البته فرصت تکمیل مدارک هم، یک ماه در نظر گرفته شده است.

ثبت نام چطور باطل می‌شود؟ اگر فرد متقاضی، ظرف مدت یک ماه، مدارک لازم را به بانک مربوطه ارایه ننمایند، نام وی خود به خود از سیستم حذف می شوند و باید دوباره ثبت نام نمایند و در انتهای صف قرار می‌گیرد.
کدام بانکها بیشترین سهم در ارایه وام را دارند؟ بانک مرکزی با ده بانک و صندوق قرض الحسنه در مرحله اول، قرارداد منعقد کرده است تا این بانکها، ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند. بر این اساس، بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، توسعه تعاون، بانک قرض الحسنه مهر ایران و نیز صندوق قرض الحسنه پارسیان این کار را به عهده خواهند داشت.
مبلغ وام برای هر متقاضی و در مجموع زوجین چقدر است؟ مبلغ وام برای هر یک از زوجین ده میلیون تومان است که در مجموع دو طرف بیست میلیون تومان از بانک دریافت خواهند کرد.
اولویت پرداخت وام در طرح ضربتی با چه افرادی است؟ اولویت اول بانک مرکزی، استانهای محروم و مناطق کمتر برخوردار است؛ ضمن اینکه اولویت دوم افراد در صف انتظار هستند که زمان بیشتری را هم تاکنون برای دریافت وام سپری کرده و در صف بوده‌اند. آنها نسبت به ثبت‌نام کنندگان جدید در اولویت هستند.
چه مدارکی برای دریافت وام لازم است؟ متقاضیان با حداکثر یک ضامن، می‌توانند وام دریافت کنند؛ البته اگر کسی کسر از حقوق و کسر از حساب را ارایه دهد، بانکها باید نهایت همکاری را داشته باشند تا کسی ناامید از شعب خارج نشود.
شماره تلفن شکایت از بانکهایی که همکاری نمی کنند؟

ستاد طرح ضربتی وام قرض الحسنه ازدواج به شماره تلفن ۲۹۹۵۴۲۸۳، ۲۹۹۵۴۲۵۶، ۲۹۹۵۴۲۶۰ و ۲۹۹۵۴۲۷۰ آماده پاسخگویی است.

مبلغ اقساط وام برای هر یک از زوجین به طور کلی کارمزد سالانه را به علاوه اصل وام، تقسیط می‌نمایند. به همین دلیل است که مبلغ قسط ماهیانه، حدود ۲۱۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر یک از زوجین محاسبه می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: