کد خبر: ۱۵۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 18
مصرف ضد آفتاب در دوران بارداری از جمله ضدآفتاب های حاوی مواد تشکیل دهنده نفوذ کننده به پوست هیچ گونه خطری ندارند.
شفاآنلاین>سلامت جنسی>بیشتر زنان باردار می دانند که نوع مواد جذب شده یا نشده به بدن شان برای رشد سالم نوزادشان مهم است. چه نوع درست پروتئین، کافئین بیش از حد و چه انواع خاص ماهی باشد. ولی بسیاری از زنان حامله ممکن است ندانند آنچه که وارد بدنشان می شود به همان اندازه خود ماده مغذی یک مسئله مهم به حساب می آید.

به گزارش شفاآنلاین،بیشتر ما هر روز در اقیانوسی از لوسیون ها شناور می شویم، ولی در مورد آنچه که ممکن است پوست را مسدود کرده و مانع از جذب مواد به بدن شوند بی اطلاع هستند. این مسئله با توجه به بچه در حال رشد در شکم مادر یک نگرانی حیاتی است.

سندرا مارچس جانسون، متخصص پوست در Fort Smith, Arkansas می گوید: ” هرچیزی که می خورید، استفاده می کنید یا در تماس با آن هستید ممکن است نه تنها شما بلکه فرزندتان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

” از آنجایی که برخی از مواد تشکیل دهنده موضعی به جریان خون وارد می شوند، توصیه هایی برای اجتناب از آنها به چشم می خورد.” این بیانیه از لیزلی بومن متخصص پوست، استاد دانشکده میامی و مولف کتاب راه حل نوعی پوست (Bantam – خروس جنگی- ۲۰۰۶) می باشد.

هرچه قدر که محصولات مقوی و هدفمندتری را مصرف کنید، نیاز شما به دقت بیشتر در نوع مواد رژیم غذایی مراقبت از پوست در دوران بارداری(pregnancy period) بیشتر می شود. در حالیکه بیشتر محصولات مورد استفاده شایع کاملا ایمن هستند، ولی تعداد انگشت شماری از مواد تشکیل دهنده مورد نظر به طور بالقوه برای بچه ی در حال رشد مضر هستند. زمانی که وارد راهرو خوشایند فروشگاه می شوید توصیه های ذیل را در نظر بگیرید:

جانسون در ادامه میگوید: اگر قصد شیردهی (تغذیه با شیر مادر) بچه را دارید، تا به پایان رسیدن پرستاری شما از بچه طبق دستورالعمل های ذیل رفتار نمایید.


رتینوئیدها

این مواد قدرتمند در برخی از مرطوب کننده های ضدپیری یافت شده و به دلیل کمک به کاهش چین و چروک و بهبود رنگ پوست قابل ستایش است. رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند که موجب تسریع تقسیم سلولی می شوند (تسریع نوسازی پوست) و از تخریب پوست جلوگیری می کنند.

رتینوئیدها یکی از مواد تشکیل دهنده مراقبت از پوست هستند که کارشناسان از جمله Baumann مادران باردار را به پرهیز از آن توصیه می کنند. طبق برخی از مطالعات، دوز بالای ویتامین A  در طول بارداری می تواند برای بچه ی به دنیا نیامده مضر باشد. رتینوئیدهای خوراکی مثل ایزوترتینوئین ( آکوتان، یک داروی درمانی آکنه) موجب نقص در هنگام تولد می شوند.

اگر از کرم پوست حاوی یک رتینوئید استفاده کرده اید، دستپاچه نشوید. رتینوئیدها ثابت کرده اند که در شکل موضعی موجب به بارآمدن مشکلات برای زنان حامله می شوند.

Baumann در توضیح می گوید: "هیچ اطلاعاتی مبنی بر مضر بودن این مواد تشکیل دهنده رتینوئیدها مورد استفاده بر پوست وجود ندارد. پزشکان فقط بیش از حد احتیاط می کنند.

معمولا بر روی برچسب کرم ها با نام های ذیل درج می گردد:

  • دیفرین (آداپلین)

  • رتین آ، رنوا (ترتینوئین)

  • رتینوئیک اسید

  • رتینول

  • رتینیل لینولیت

  • رتینیل پالمیتات

  • سالیسیلیک اسید

  • تازوراک و آواج (تازاروتن)

بهتر است از مصرف آنها پرهیز کنید.


سالیسیلیک اسید

این اسید ملایم برای درمان اختلالات مشخص پوست از جمله آکنه استفاده شده و نیز می توان آن را در شماری از محصولات پوست مثل پاک کننده و تونرها یافت. سالیسیلیک اسید می تواند در چربی های صورت برای رفتن به اعماق منافذ نفوذ کند و سلول های مرده پوست را تمیز کند. این اسید از خانواده آسپیرین است، برهمین اساس می تواند موجب کاهش التهاب یا قرمزی پوست گردد. BHA یا بتا هیدروکسی اسید یک شکل از اسید سالیسیلیک بوده و در برخی از سفیداب های موضعی برای بهبود علائم پیری استفاده می شود.

اما سالیسلیک اسید یکی دیگر از مواد ممنوعه برای زنان باردار است. طبق مطالعات صورت گرفته دوز بالای خوراکی این اسید یکی از عوامل مرگ آور بوده و عوارض جانبی زیادی را در دوران بارداری به همراه دارد. پزشکان بار دیگر احتیاط در پرهیزکردن از مصرف موضعی سالیسیلیک اسید را به زنان باردار توصیه می کنند. جانسون معتقد است که مقادیر اندک از موارد مورد استعمال برای پوست مانند استفاده از تونر حاوی سالیسیلیک اسید در طول روز بلامانع بوده، ولی استفاده از لایه بردارهای حاوی سالیسیلیک اسید پوست بدن و صورت یک یا دو مرتبه در روز یک نگرانی عمده به شمار می آید و در حقیقت این نوع شناور شدن در مواد تشکیل دهنده این لایه بردار همانند خوردن یک یا آسپیرین در زمان حاملگی است.

Baumann در ادامه می گوید: استفاده زیاد از لایه بردار موجب جذب بیشتر مواد تشکیل دهنده آن به جریان خون می شود. همیشه قبل از درمان با لایه بردار با پزشک مشورت نمایید. جانسون توصیه می کند درصورت نیاز به روش درمانی لایه برداری بهتر است این کار در مطب توسط متخصص پوست انجام گیرد. چون یک متخصص پوست یا پزشک زیبایی به چگونگی درمان صحیح با لایه بردار در دوران حاملگی تبحر دارد.

این مواد معمولا بر روی برچسب لایه بردارها با نام های ذیل درج می گردند:

  • سالیسیلیک اسید

  • بتا هیدروکسی اسید

  • بوتیلید هیدروکسی آنیزول یا BHA

توجه: مصرف آلفا هیدروکسی اسیدها در مواقعی که به اختصار تحت عنوان AHA، گلیکولیک اسید یا لاکتیک اسید شناخته شوند بلامانع است.

بهتر است که از مصرف آنها جلوگیری کنید.


سویا

توماس معتقد است که برخی از مادران به دنبال مواد تشکیل دهنده طبیعی مانند سویا در محصولات مراقبت از پوست می گردند. آنان فکر می کنند که این مواد عاری از اثرات مضر هستند. البته مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست لزوما موضوع مورد بحث نیستند.

به عقیده جانسون استعمال لوسیون های حاوی عصاره سویا به طور کلی مانعی نداشته و مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید ماسک بارداری می شوند. البته مصرف روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را انجام می هد که در بسیاری از محصولات ارگانیک استفاده می شود.

Baumann می گوید: سویا اثرات استروژنیک (اثراتی مثل هورمو های جنسی زنانه) دارد که می تواند ظهور لک های تیره نام گرفته به عنوان ملاسما یا کلوآسما را تشدید کند. با این وجود، سویای فعال در برخی از خطوط تولید محصولات پوستی یافت می شود چراکه سویا دارای ترکیبات استروژنی است.

این ماده معمولا بر روی برچسب با نام های ذیل درج می گردد:

  • سویا لسیتین

  • فسفا تیدیل کولین

  • سویاس

  • تی وی پی (پروتئین بافت گیاهی)

اگر پوست شما تیره یا دارای ملاسما است از مصرف این محصولات پرهیز کرده یا به جای آنها محصولات حاوی سویای فعال را انتخاب کنید. اگر هم پوست شما عاری از این مورد می باشد مصرف این محصولات بلامانع است.


محصولات مراقبت از آکنه

بر روی پوست بسیاری از زنان به دلیل تغییر سطح پروژسترون در سه ماه اول بارداری جوش هایی ظاهر می شوند. حتی اگر هم همیشه پوست خود را پاکسازی نمایند. به اعتقاد Baumann در صورتی که شما آکنه ناشی از بارداری دچار شده اید احتمالا یک متخصص پوست آنتی بیوتیک موضعی بی خطر را برایتان تجویز خواهد کرد. شما می توانید توسط یک متخصص پوست شاغل در واحد بیمه محل سکونت خود یا عضو در سایت آکادمیک متخصصان پوست آمریکا ویزیت شوید.

ولی اگر تمایلی به ویزیت شدن توسط پزشک دیگری را ندارید، او استفاده از یک پاک کننده را توصیه می کند که حاوی بیش از ۲ درصد سالیسیلیک اسید نباشد. (به درصد سالیسیلیک اسید بر روی برچسب محصول توجه نمایید). استعمال این مقدار اندک مذکور خطری ندارد.

Baumann می گوید: در صورت تمایل به حصول اطمینان کامل قبل از استفاده از متخصص زنان یا ماما کمک بگیرید. در هنگام درمان آکنه از مصرف کرم، ژل و لوسیون های آکنه و نیز لایه بردار حاوی سالیسیلیک اسید یا رتینوئیدها پرهیز کنید. البته می دانید که مصرف خوراکی رتینوئید (آکوتان) هم ممنوع است.

این ماده معمولا بر روی برچسب محصولات پوستی با نام های ذیل درج می گردد:

  • بتا هیدروکسی اسید

  • BHA

  • دیفرین (آداپلین)

  • رتین آ، رنوا (ترتینوئین)

  • رتینوئیک اسید

  • رتینول

  • رتینیل لینولیت

  • رتینیل پالمیتات

  • سالیسیلیک اسید

  • تازوراک و آواج (تازاروتن)

  • ترتینوئین

توجه: گلیکولیک اسید یک اسید میوه AHA بوده و مصرف آن خطری ندارد.

در صورت استعمال پاک کننده با یک متخصص پوست مشورت کرده یا در صورت درمان خودسرانه تنها از پاک کننده های ملایم استفاده نمایید.


کاهش و حذف موهای زائد صورت

استفاده از لوسیون های ازاله ی مو به روش شیمیایی (کرم،اسپری،پودرموبر) یا کاهنده رشد موی بدن بین اصلاح موها به حقیقت پیوستن رویایی است که می توانید به سختی به آن دست یابید. لازم به اشاره نیست و برای درک این موضوع می توانید به پاهای خود نگاهی بیندازید. خوشحال باشید چراکه مصرف این محصولات خطری ندارد.

Baumann می گوید: مواد تشکیل دهنده ویژه ای برای جلوگیری از رشد موهای زائد وجود نداشته و همین امر منتهی به تولید این محصولات می شود. "تنها خطر مصرف این مواد دچار شدن به آلرژی است”.

کاترین لینچ، مدیر بخش زنان و زایمان دانشگاه فلوریدای جنوبی معتقد است ” تازمانیکه شما از زداینده های مو شیمیایی طبق دستور مصرف استفاده می کنید، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد”. چراکه لوسیون یک محلول موضعی بوده که جذب جریان خون می شود و به همین دلیل نمی تواند تاثیر بر نوزاد شکم مادر داشته باشد.”

از طرف دیگر وی می گوید: در صورتی که واکنش پوست شما به مواد ازاله یا کاهنده مو آلرژیک است، پس باید در دوران حاملگی از مصرف این مواد پرهیز کنید.

هم چنین، پوست برخی از زنان در دوران حاملگی بسیار حساس بوده، برهمین اساس ممکن است که پوست آنان به این مواد تشکیل دهنده واکنش نشان دهد. حتی اگر قبلا هم به مصرف آنها حساسیت نداشته اند. قبل از آنکه ماده ازاله را بر روی کل پای خود پخش کنید، تست پچ را روی کمی از پوست پشت زانو انجام داده و به مدت ۲۴ ساعت صبر نمایید تا واکنش حساسیتی بدن به آن اندازه گیری شود.

معمولا این ماده بر روی برچسب محصولات مراقبت از پوست با نام های ذیل درج می گردد:

  • پتاسیم تیوگلیکلات(ماده ازاله موی بدن)

  • کلسیم تیوگلیکلات(ماده ازاله موی بدن)

  • سدیم هیدروکسید(کاهش دهنده موی بدن)

  • عصاره ریشه گیاه توت روباهیSanguisorba Officinalis (کاهش دهنده موی بدن)

استعمال این داروها خطری ندارد.


ضد آفتاب

باردار بودن تنها مانع نرفتن شما به ساحل آفتابی دریا نیست. در واقع، حس کردن شن و ماسه لای انگشتان پا و آن حس نسیم گرما در لابه لای موهایتان ممکن است تداعی کننده "آرام بخش ترین نقطه” لاماز باشد که مربی در مورد آن صحبت کرده و یا یادآور این جمله همیشگی مادرتان باشد: مصرف ضدآفتاب را فراموش نکن.

Baumann می گوید: مصرف ضد آفتاب در دوران بارداری از جمله ضدآفتاب های حاوی مواد تشکیل دهنده نفوذ کننده به پوست هیچ گونه خطری ندارند.

به اعتقاد جانسون مواد تشکیل دهنده ای که به اعماق پوست نفوذ می کنند آن قدر در اندازه ی کوچکی تجمع پیدا می کنند که نگرانی از آن ها بی مورد است. ” من شخصا مصرف تیتانیم دی اکسید و زینک اکسید را ترجیح می دهم، چراکه آنها ضدآفتاب های فیزیکی قدرتمند هستند و در ادامه اضافه می کند: ” ما علاوه بر ضدآفتاب، رفتارهای هوشمندانه نسبت به آفتاب را هم توصیه می کنیم. این رفتارها شامل قرار نگرفتن در زیر نور آفتاب بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، مصرف ضدآفتاب در این هنگام، زدن عینک آفتابی و پوشش لباس حفاظت کننده در برابر آفتاب و استعمال مجدد کرم ضدآفتاب در فواصل زمانی دو ساعته می باشد”. در صورت ابتلا به عارضه ملاسما (لک بارداری) می توانید یک عینک محافظ ضد اشعه یو وی با یک روشن کننده پوست را امتحان کنید.

این دارو با نام های ذیل بر روی برچسب ها درج می گردد:

  • تیتانیم دی اکسید

  • زینک اکسید

  • آووبنزون (پارسول ۱۷۸۹)

  • اکسی بنزون

  • دی اکسی بنزون

  • بنزوفنون

  • اکتیل متوکسی سینامات (OMC)

  • پارا آمینوبنزویک اسید (PABA)

  • اکتوکریلن

مصرف ضدآفتاب خطری ندارد.


آرایش

یک متخصص پوست بنام جانسون می گوید: ممکن است به تغییر نوع آرایش خود فکر نکرده باشید، ولی حتی مصرف لوازم آرایش هم یکی از موضوعات مورد بحث دوران حاملگی است. بر روی بسیاری از محصولات آرایشی لفظ "غیر کومدونزا” یا "غیر آکنه زا” حک شده است. بدین معنا که این محصولات فاقد چربی بوده و از همین رو منافذ پوست را مسدود نمی کند. مصرف این مواد خطری نداشته و تاثیری بر سلامتی بچه ی در شکم مادر نمی گذارد.

از مصرف لوازم آرایش حاوی رتینول یا سالیسیلیک اسید (برخی از لوازم آرایش های ویژه پوست های مستعد آکنه محتوی این مواد هستند) پرهیز کنید.

اگر قصد مراقبت عالی از پوست خود را در دوران حاملگی دارید، کافی است تنها لوازم آرایش خطوط تولید فرآورده های معدنی را امتحان کنید. از همان آغاز تولید این محصولات از مواد تشکیل دهنده ای استفاده می شود که به نحو موثری روی پوست می نشیند و پوست بیشتر مردم نسبت به آن تحریک نمی شود.

این مواد معمولا روی برچسب لوازم آرایش با نام های ذیل درج می گردند:

  • دیفرین (ژل آداپالن)

  • رتین آ، رنوا (ترتینوئین)

  • رتینوئیک اسید

  • رتینول

  • رتینیل لینولیت

  • رتینیل پالمیتات

  • تازوراک و آواگ (تازاروتن)

از مصرف لوازم آرایش حاوی رتینوئیدها یا سالیکیلک اسیدها اجتناب کنید. استفاده از سایر محصولات آرایشی بهداشتی خطری ندارند.


سخن پایانی

Baumann می گوید: مهم است که هنگام استفاده از هرگونه لوازم آرایشی بهداشتی بر روی پوست خود در زمان بارداری با مشاور بهداشتی محصول مشورت کنید.

به اعتقاد جانسون اگر از محصولی استفاده کردید که به طور بالقوه حاوی یکی از اجزاء تشکیل دهنده مضر مذکور بود، نگران نباشید. به سادگی مصرف آن محصول را متوقف کرده و به جای آن یک محصول دیگر حاوی مواد تشکیل دهنده بی خطر اشاره شده را انتخاب نمایید.

جانسون می گوید: "بیشتر محصولات بدون نسخه برندهای مشهور خطری ندارند. ” و در صورت استعمال کمتر از ۱۰ درصد این محصولات بر روی سطح کلی پوست، خطرات ناشی از اثرات سیستماتیک بسیار پایین خواهد بود.”

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: