کد خبر: ۱۵۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 15
پشه ها و برخی دیگر از انواع حشرات از جمله روش های انتقال برخی بیماری های مرگبار هستند. اما عقیم سازی و دستکاری حشرات می تواند جلوی انتقال این بیماری ها به انسان ها را بگیرد و از آلوده شدن محصولات کشاورزی به انواع آفات جلوگیری کند
شفا آنلاین>سلامت>شرکت Verily بازوی علمی تحقیقاتی آلفابت از تولید رباتی خبر داده که قادر به پرورش میلیونها پشه مذکر نابارور در هفته برای نبرد با بیماری های خطرناک دنگ و زیکا است.

به گزارش شفا آنلاین،ربات یاد شده تا به حال در مجموع ۲۰ میلیون پشه استریل شده را در فرسنو کانتی کالیفرنیا پرورش داده است که باکتری به نام Wolbachia برای عقیم سازی به آنها تزریق شده است.

ربات تولیدی این شرکت با استفاده از الگوریتم های نرم افزاری تعداد پشه های پرورش داده شده و به پرواز درآمده را بررسی و محاسبه می کند و از آنها برای مطالعه در مورد بیماری های تب دنگ و زیکا(Zika) بهره می گیرد.

پشه ها و برخی دیگر از انواع حشرات از جمله روش های انتقال برخی بیماری های مرگبار هستند. اما عقیم سازی و دستکاری حشرات می تواند جلوی انتقال این بیماری ها به انسان ها را بگیرد و از آلوده شدن محصولات کشاورزی به انواع آفات جلوگیری کند.

از همین رو ایده عقیم سازی(Sterilization) حشرات از مدتها قبل مورد توجه قرار گرفته است. پشه های مذکر پرورش یافته توسط این ربات به جای دستکاری ژنتیکی با استفاده از یک باکتری استریل شده اند و لذا جفتگیری آنها با پشه های ماده منجر به تخم گذاری نمی شود.

دانشمندان امیدوارند از طریق پرورش و رها سازی این پشه ها در طبیعت از جمعیت طبیعی این حشرات مزاحم کاسته شود. پشه های مذکور قادر به گزیدن انسان ها و انتقال بیماری ها به آنها نیستند و لذا در این طرح بر روی آنها سرمایه گذاری شده است.

در صورت موفق بودن این آزمایش در آمریکا، طرح مشابهی تا قبل از پایان سال ۲۰۱۷ در استرالیا نیز اجرا می شود تا میزان موفقیت آن در محیط های متفاوت بررسی و آزمایش شود.
برچسب ها: زیکا ، تب دنگی ، عقیم سازی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: