کد خبر: ۱۵۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 05
۱۵کودک سودانی که قرار بود با تزریق واکسن در برابر سرخک مصونیت پیدا کنند، در پی بی‌احتیاطی در نگهداری واکسن و قرار ندادن آنها درون یخچال و در نتیجه، خراب شدن واکسن‌ها، جان خود را از دست دادند.
شفاآنلاین>حوادث پزشکی>اقدامی که قرار بود منجر به واکسینه کردن کودکان سودان جنوبی در برابر بیماری سرخک شود، به دلیل بی‌احتیاطی در نگهداری واکسن، به مرگ ۱۵ کودک انجامید.

به گزارش شفاآنلاین، ۱۵کودک سودانی که قرار بود با تزریق واکسن در برابر سرخک مصونیت پیدا کنند، در پی بی‌احتیاطی در نگهداری واکسن و قرار ندادن آنها درون یخچال و در نتیجه، خراب شدن واکسن‌ها، جان خود را از دست دادند.

 به نقل از npr، این کودکان همگی زیر ۵ سال بودند و به دلیل عفونت و مسمومیت شدید ناشی از سهل‌انگاری در نگه‌داری واکسن‌های تزریقی جان خود را از دست دادند. سازمان بهداشت جهانی و یونیسف اعلام کردند که این واکسن‌ها داخل یخچال نگهداری نشده بودند و یک سرنگ به مدت چهار روز برای تزریق مورد استفاده قرار گرفته بود.

واکسن‌های این طرح از سوی یونیسف تأمین شده بود اما این واکسیناسیون که در روستای «کاپوئتا» در جنوب سودان به منظور واکسینه کردن ۲ میلیون کودک سودانی در برابر سرخک و از سوی دولت سودان جنوبی انجام گرفته بود، فرجام ناگواری داشت. سازمان بهداشت جهانی نیز آموزش‌هایی را درباره نحوه تزریق واکسن‌ها به مسئولان طرح ارائه داده بود اما خطای انسانی باعث مرگ کودکان بی‌گناه شد.

سودان کشوری با زیرساخت‌های بهداشتی بسیار ضعیف است و احتمال شیوع سرخک در آن بسیار بالاست؛ بنابراین تزریق واکسن بیماری در کودکان اهمیت بالایی دارد. در سال ۲۰۱۶ حدود ۲ هزار و ۲۹۴ مورد مشکوک به سرخک در سودان جنوبی گزارش شد. از سوی دیگر، واکسن سرخک تحت شرایط خاصی باید تزریق شود اما در اجرای این طرح از افراد غیر مسئول و ناآگاه استفاده شده بود.

به گفته متخصصان، واکسن سرخک(Measles vaccine) را باید با مایعی که وارد ویال می‌شود، رقیق کرد تا راحت تزریق شود. این مرحله بخوبی انجام نشده بود و استفاده مجدد از سرنگ‌های چند بار مصرف طی اجرای این طرح واکسیناسیون نیز، باعث آلودگی، مسمومیت و عفونت شدید، و در نتیجه مرگ ۱۵ کودک شد.سلامت آنلاین
برچسب ها: واکسن سرخک ، سودان ، عفونت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: