کد خبر: ۱۵۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 31
ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است ظرف چند روز آینده تصمیمش را راجع به توافق پاریس در باره تغییرات آب و هوایی اعلام کند و مشخص کند که آیا به این توافق پایبند می ماند یا نه
شفا آنلاین>سلامت>واشنگتن پست نوشت: تغییرات جوی و به تبع آن همه گیری بیماریهای مرگبار؛ دو خطر تهدیدکننده حیات بشرند که ظاهرا 'ترامپ' کاملا به آنها بی تفاوت است. بودجه دولت ترامپ این فرض را کاملا ثابت می کند.

به گزارش شفا آنلاین،'برایان دیز' و ' رونالد آ. کلاین' دیروز (سه شنبه) در مقاله ای در این روزنامه آمریکایی افزودند: ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است ظرف چند روز آینده تصمیمش را راجع به توافق پاریس در باره تغییرات آب و هوایی اعلام کند و مشخص کند که آیا به این توافق پایبند می ماند یا نه .

تا حال درباره عواقب گرم شدن تدریجی کره زمین به پیامدهایی از جمله تغییرات شدید آب و هوایی، مهاجرت گسترده انسان و حیوان، به زیر آب فرو رفتن زمین و نابودی اقیانوس ها اشاره شده است.

اما یکی از مهمترین آثار مرگبار تغییرات آب و هوای(weather changes) کره زمین که کمتر هم مورد توجه واقع شده است، شیوع بیماری های همه گیر (اپیدمیک) خطرناک و خطر بروز یک اپیدمی جهانی است.

هوای کره زمین بتدریج در حال گرم شدن است و همزمان ما شاهد تغییراتی در حیات نوع بشر هستیم. این تغییرات آب و هوایی یکی از علل ظهور بیماریهای خطرناک و انتشار فوق العاده سریع آن در کره زمین است.

البته هنوز بصراحت نمی توان نتیجه گرفت که تغییرات آب و هوایی کره زمین ریشه اصلی ظهور بیماریهای همه گیر مهلک است، اما علم می تواند این فرض را اثبات کند.

اگر در برنامه ریزی برای پیشگیری از بیماریهای همه گیر، عامل تغییرات جوی دخیل شمرده نشود و برای هر دو معضل یک برنامه ریزی واحد انجام نشود، در آن صورت باید منتظر عواقب مرگبار تغییرات جوی باشیم.

یکی از عوامل انتقال بیماریهای همه گیر، حشرات هستند. گرمای هوا سبب رشد و نمو حشرات از جمله پشه و ساس است که ناقلان اصلی بسیاری از بیماریهای اپیدمیک بشمار می روند.

دمای کره زمین تقریبا یک درجه گرمتر شده است و به تناسب آن هم جمعیت پشه های ناقل بیماری در سطح کره زمین افزایش بی رویه ای داشته است. بیماری 'زیکا' (Zika) که تابستان گذشته در آمریکای لاتین شیوع پیدا کرد، تابستان امسال می تواند به سراغ کشور آمریکا بیاید. پشه 'آدس' (Aedes) ناقل بیماری 'زیکا' است. این پشه نوعی مناطق گرمسیری است.

اما دومین تاثیرپذیری تغییرات جوی و شیوع بیماریهای خطرناک از هم، تاثیرپذیری انسان و حیوان از هم و رقابت این دو برای استفاده از زیستگاهها و منابع طبیعی است.

مصداق عینی این فرض، ماجرای شیوع بیماری 'ایبولا' (Ebola) در سال 2014 است که در آن سال به یک تهدید جهانی تبدیل شد.

تغییرات جوی زیستگاههای کره زمین را نابود می کند و سبب انقراض نسل جانوران می شود. از جمله جانورانی که در معرض خطر انقراض قرار می گیرند خفاش های غرب آفریقا هستند که ناگزیر می شوند برای تهیه غذا به زیستگاه انسان نزدیکتر شوند.

عکس قضیه هم صادق است. در صورت تغییرات آب و هوایی انسان به دست درازی کردن به زیستگاههای جانوران ناگزیر می شود.

البته در باره شیوع بیماری واگیردار ایبولا، که یک بیماری مشترک میان انسان و حیوان است، در گینه نمی توان با اطمینان اعلام کرد که تغییرات جوی عامل آن بوده است. اما به هر حال تغییرات جوی در آینده مطمئنا ریشه اصلی این اثرپذیری انسان و حیوان از هم و شیوع بیماریهای خطرناک در سطح کره زمین خواهد بود.

ایبولا ثابت کرد که مهاجرت مردمان بومی و جانوران فقط در یک زادبوم اتفاق نمی افتد و می تواند یک خطر جهانی باشد .

تغییرات آب و هوای کره زمین می تواند به سهم خود مهاجرت هایی گسترده در سطح جهان به بار آورد. این مهاجرت های برنامه ریزی نشده به سهم خود عامل بی ثباتی منطقه و بحرانهای منطقه ای خواهد بود. تغییرات جوی سبب مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد.

مصداق این فرض، پدیده ای بود که سالها قبل در کشور سوریه اتفاق افتاد. خشکسالی سالهای 2010-2006 سوریه باعث شد تا 80 درصد دام و طیور کشور از بین بروند و بیش از 1.5 میلیون روستایی سوری هم شهر و دیارشان را ترک و به شهرها کوچ کنند. همین مهاجرت شهرهای سوریه را با معضلات جدی مواجه ساخت.

جامعه اطلاعاتی آمریکا هم در این زمینه تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه گیری رسیده است که 'ظرف 20 سال آینده گرم شدن کره زمین باعث خواهد شد تا تمام الگوهای جابجایی انسان در سطح کره زمین بکلی تغییر کند و موجی از انسانهای فاقد تابعیت در سطح جهان ظهور کند که این به سهم خود بحرانی است بی سابقه و البته تکان دهنده'.

هر چه مهاجرت ناشی از تغییرات آب و هوایی بیشتر می شود، به همان میزان بیماری های جدیدی شکل می گیرد و منتقل می شود و به مرز خطرناک می رسد.

این خطرات قابل پیشگیری است.

در یک سیستم هشدار سریع می توان با استفاده از مفروضات (دیتا) مدل هایی از بیماری های آینده را منطبق با واقعیات موجود ساخت.

در سالهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا با همکاری با کشورهای در حال توسعه به یک سری معلومات پیشرفته در این زمینه رسیده است و با آن بر روی روشهای پیشگیری از خطرات زیانبار تغییرات جوی شامل شیوع بیماریها کار کرده است.

'سازمان بهداشت جهانی' هم با همکاری 'موسسه تحقیقات بین المللی آب و هوا و جامعه' در این زمینه کارهایی انجام داده است.

اقدامات دولت آمریکا در این زمینه نیازمند منابع و یک هماهنگی جهانی است .

اما متاسفانه دولت ترامپ بکلی منکر همه این واقعیات مسلم است.

ترامپ در بودجه دولت خود که بتازگی منتشر شد، جلوی تامین اعتبار جهت انجام تحقیقات علمی برای مبارزه با بیماریها و جلوگیری از گرم شدن کره زمین را گرفته است.

ترامپ اعتبار لازم برای تحقیقات پزشکی را قطع کرده است. دولت فدرال با این بودجه نمی تواند با ایالتهای مختلف برای تدوین استراتژی هایی جهت بالا بردن ضریب ایمنی مردم کار کند. دولت ظرفیت لازم برای جمع آوری و تحلیل مفروضات در زمینه تغییرات جوی را ندارد.

وزارت امور خارجه هم دیگر نمی تواند کشورهای جهان را مجاب سازد که خود را برای مقابله با تهدیدهای اجتناب ناپذیر تغییرات جوی آماده کنند پیش از آنکه این تهدیدها از مرزهای آنها عبور کرده و به مرزهای آمریکا برسد.

به نظر می رسد دولت ترامپ به همه این تهدید علیه حیات نوع بشر، بی تفاوت است .
از دولتی که استراتژیش این است که ساخت دیوار مرزی مهمتر از پیشگیری از اثرات تغییرات جوی است، چه انتظاری می توان داشت؟

دولت ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک بودجه تخصیص داده است، در صورتی که هفت میلیارد دلار بودجه 'مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها' و ' موسسه ملی بهداشت' را قطع کرده است.

هم تغییرات جوی و هم بیماریهای همه گیر هر دو فی نفسه تهدیدهایی جهانیند .

با جلوگیری از انجام تحقیقات علمی و یا دیوار کشیدن در طول مرزها، هرگز نمی توان رویای محو شدن این دو خطر را در سر پروراند.

بستن مرزها و بستن درها، هرگز جلوی گرم شدن هوا، جلوی انتشار میکروب و ویروس بیماری و جلوی تعامل انسانها با یکدیگر را نخواهد گرفت و مطلقا مانع از آسیب پذیری انسان نخواهد شد.
تنها راه ایمنی در مقابل این خطرات قابل پیشگیری، به کارگیری روشهای علمی در مقابله با تغییرات جوی و مبارزه با شیوع بیماریهاست. آماده ساختن جوامع و پاسخگو کردن مقامات و مسئولان بهداشتی کشورها و آگاهی دادن به سایر کشورها برای آماده کردن خود برای مقابله با این خطرات هم از دیگر راهکارهاست.

انکار این واقعیات، عواقب مرگباری به دنبال خواهد داشت.


** 'برایان دیز' یکی از نویسندگان این مقاله از کارشناسان 'مرکز مصور- رحمانی برای تجارت و دولت' در مدرسه کندی وابسته به دانشگاه 'هاروارد' است که در دولت 'اوباما' مشاور نظارت بر سیاستهای تغییرات جوی و انرژی بود و 'رونالد آ. کلاین' دیگر نویسنده آن هم از ستون نویسان واشنگتن پست است که در سالهای 2014 و 2015 هماهنگ کننده بیماری 'ایبولا' و مشاور ارشد تیم انتخاباتی 'هیلاری کلینتون' بود.
برچسب ها: زیکا ، ایبولا ، آب و هوا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: