کد خبر: ۱۵۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 18
یکی از مشکلات بسیار شایع زنان که در این گروه از بیماری‌های غالبا پنهان می‌گنجد، زخم‌های دهانه رحم است. همیشه باید زخم دهانه رحم را جدی گرفت و علت آن را مشخص کرد.
شفا آنلاین: بسیاری از مشکلات زنانه (دستگاه تناسلی) در خانم‌ها تا مدت‌ها بدون نشانه و عارضه است‌. در حالی که چنین مشکلاتی می‌تواند در صورت عدم تشخیص و درمان، به بیماری‌های بسیار جدی و خطرناکی منجر شود .

به گزارش شفا آنلاین: یکی از مشکلات بسیار شایع زنان <Common problems women>که در این گروه از بیماری‌های غالبا پنهان می‌گنجد، زخم‌های دهانه رحم است. همیشه باید زخم دهانه رحم را جدی گرفت و علت آن را مشخص کرد.

دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان در این باره با تاکید بر این که خیلی از زخم‌ها علامت ندارند به همه خانم‌ها توصیه می‌کند باید برای انجام معاینات دوره‌ای سالانه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

این متخصص تاکید می‌کند: زخم دهانه رحم ضایعه‌ای است که می‌تواند علامت یک بیماری ساده یا شروع یک بیماری وخیم باشد. به همین دلیل هیچ زخمی تا زمانی که به طور کامل بررسی نشده نباید فراموش یا ناچیز شمرده شود.

عفونت‌هایی که دردسر‌ساز می‌شوند

زخم دهانه رحم همان‌طور که از اسمش پیداست یک ضایعه زخمی روی دهانه رحم است که به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. شایع‌ترین علت ایجاد زخم دهانه رحم عفونت‌های منتقله از راه جنسی هستند که این عفونت‌ها ممکن است میکروبی یا ویروسی باشند.

البته به گفته این متخصص زنان، هر عامل دیگری نیز که باعث التهاب دهانه رحم شود، می‌تواند به زخم دهانه رحم منجر شود، مثل آلرژی به کاندوم، تامپون یا استفاده از وسایل درمانی خاص یا مواد ضد بارداری.

گاهی هم این زخم‌ها در ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی دیده می‌شوند، اما غالبا علت بروز آنها عفونت دهانه رحم است.

وی تاکید می‌کند: با توجه به این که عفونت‌ها از راه تماس جنسی منتقل می‌شوند این ضایعات بیشتر در خانم‌هایی دیده می‌شود که جوان هستند و تماس جنسی بیشتری دارند.

تست پاپ اسمیر حتما باید انجام شود

زخم‌های رحم بسته به این که با چه دلیلی ایجاد شده باشند علائم متفاوتی دارند؛مثلا زخمی که ناشی از عفونت حاد است امکان دارد با ترشح زیاد یا درد هنگام نزدیکی همراه باشد‌. در حالی که در بعضی عفونت‌های دیگر که سیر آرام‌تری دارند‌، ممکن است خانم اصلا متوجه وجود عفونت یا ترشحات نشود .

این متخصص زنان با اشاره به این که گاهی فقط طی معاینه‌ای که پزشک به دلایل دیگر یا به منظور چکاپ یا انجام تست پاپ اسمیر انجام می‌دهد، متوجه وجود زخم رحم می‌شود، هشدار می‌دهد‌: گاهی زخم دهانه رحم ناشی از ضایعاتی است که در صورت عدم تشخیص، ممکن است تغییرات بدخیمی پیدا کنند و به همین دلیل هرگاه زخم دهانه رحم در خانمی دیده شد که به درمان‌های معمول عفونت پاسخ نمی‌دهد و همچنان پابرجاست حتما باید نمونه‌برداری (تست پاپ اسمیر) برای خانم انجام شود و در صورت لزوم دهانه رحم با یک میکروسکوپ مخصوص (کولپوسکوپ) دیده و در صورت نیاز تکه برداری از نواحی مشکوک انجام شود.

توجه به خونریزی‌های مشکوک

بسیاری از خانم‌ها با مشاهده نشانه‌هایی چون لکه بینی هنگام زناشویی نگران می‌شوند که نکند بدخیمی در کار باشد .

دکتر لاهوتی در این باره توضیح می‌دهد: زخم‌های دهانه رحم گاهی با علائمی مثل لکه بینی بخصوص در زمان نزدیکی یا هرنوع تماسی مثلا در زمان گرفتن تست پاپ اسمیر و گاهی این زخم‌ها با علائم عفونت مزمن مثل احساس سنگینی زیر دل یا ترشح غیرطبیعی همراهند. همه این علائم باید به پزشک گزارش و دهانه رحم توسط وی معاینه شود تا در صورت وجود هرگونه زخمی، درمان و پیگیری لازم انجام شود.

زخم ‌ها ناباروری می‌آورند

باتوجه به این که دهانه رحم گلوگاه ارتباطی واژن و رحم است واسپرم‌ها از این مسیر می‌گذرند تا به تخمک برسند، هرگونه اشکالی در این ناحیه می‌تواند مانع رسیدن اسپرم وتخمک به یکدیگرشود وبه این صورت ناباروری را در پی دارد.

دکتر لاهوتی با بیان این مطالب اضافه می‌کند: بعلاوه خیلی ازاین زخم‌ها ناشی از عفونت‌هایی هستند که قابلیت صعود از دهانه رحم به خود رحم و لوله‌های رحمی وفضای لگن را دارند ومی توانند باعث عفونت لوله‌ها و رحم و فضای لگن ودر طول سال‌ها سبب چسبندگی لگنی، انسداد لوله‌ها و نازایی شوند.

اگر درمان دارویی موثر نباشد

با توجه به این که بیشترین درصد زخم‌های دهانه رحم از عفونت ایجاد می‌‌شوند و این عفونت‌ها همیشه با ترشح غیر‌طبیعی همراه نیستند، پزشک همیشه در مواجهه با زخم دهانه رحم یک دوره درمان با آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

اگر این زخم‌ها به درمان دارویی جواب ندهند حتما تست پاپ اسمیر انجام خواهد شد و بسته به جواب آن ممکن است نیاز به کولپوسکوپی و تکه‌برداری از دهانه رحم باشد که باز بسته به جوابی که پاتولوژیست پس از مشاهده نمونه زیر میکروسکوپ اعلام می‌کند درمان‌های ضروری انجام می‌شود.

انجماد زخم، روش درمانی موثر

در بعضی موارد زخم مزمن که به درمان با آنتی‌بیوتیک جواب نمی‌دهد و ضایعه از نظر بدخیمی هم بررسی و از عدم بدخیمی آن اطمینان حاصل شده، ممکن است پزشک انجماد دهانه رحم را تجویز کند.

در این روش با سرمای زیادی که به سلول‌های دهانه رحم وارد و باعث یخ زدن آنها می‌شود (فریز) این سلول‌ها از میان می‌روند و به جای آنها یک پوشش سالم رشد می‌کند و زخم بهبود می‌یابد. اما در زخم‌های بدخیم بعد از تعیین شدت بیماری، درمان مقتضی انجام خواهد شد که ممکن است از یک جراحی موضعی ساده تا جراحی‌های وسیع‌تر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: