کد خبر: ۱۵۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 14
پوست سخت‌پوستان حاوی ماده‌ای به نام کیتین است. این ماده ارزان‌قیمت کاربردهای گسترده‌ای از پانسمان زخم گرفته تا ترانزیستورهای رسانای پروتون دارد
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه ملی تایوان به روشی دست یافته‌اند که در آن یکی از ترکیبات پوست سخت پوستان مانند خرچنگ و نقره برای مبارزه با پشه مالاریا استفاده می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، پوست سخت‌پوستان حاوی ماده‌ای به نام کیتین است. این ماده ارزان‌قیمت کاربردهای گسترده‌ای از پانسمان زخم گرفته تا ترانزیستورهای رسانای پروتون دارد.

مطالعات اخیر محققان تایوانی نشان می دهد این ماده در ترکیب با نقره، می‌تواند پشه ناقل مالاریا را از بین ببرد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد ترکیب کیتین و نقره قادر به نابودی لارو حشره، زمانی که هنوز در آب قرار دارد، است.

در ابتدا با استفاده از یک فرآیند ساده، کیتین و مواد معدنی پوست سخت پوستان جدا می‌شود؛ سپس این ترکیب با نیترات نقره مخلوط می‌شوند که حاصل نانوذرات نقره‌ای است که پوشیده از کیتین هستند. سپس این ذرات روی لارو پشه افشانه می‌شود. نتایج نشان می‌دهد این روش قادر به نابودی لارو پشه ناقل مالاریاست.

مالاریا(Malaria) از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می شود و سلول های قرمز را تخریب می کند. زمانی که گلبول های قرمز تسلیم این انگل می شوند، علایم این بیماری که شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می شود.

این انگل همچنین سبب مشکلات تنفسی شدید، کاهش قندخون، کم خونی شدید و در نهایت بروز کما در بیمار می شود که در صورت نبود درمان کشنده است. کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی(Safety system) در مقابل این انگل تسلیم می شوند و از بین می روند.

روش جدید محققان تایوانی علاوه بر نابودی لارو پشه ناقل مالاریا، قادر به نابودی باکتری های خطرناکی از جمله اسیلوس سوبتیلیس، اشرشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه و پروتئوس ولگاریس است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: