کد خبر: ۱۵۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 03
در برنامه‌ها و مناظرات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری همچنان قصه تکراری انتقاد از بانک ها پابرجاست.
شفا آنلاین:چند سالی است که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مورد انتقاد و نقد بسیاری از فعالان سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین:برخی از انتقادهای وارده به شبکه بانکی کشور از سوی فعالان اقتصادی و تولید کنندگان صورت می گیرد اما برخی دیگر از انتقادها از سوی کسانی صورت می‌گیرد که اصولاً تخصصی در حوزه بانک و پول ندارند.

متاسفانه در چند روز گذشته و در برنامه‌های نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هجمه ها و انتقادهای بسیاری به بانک ها می شود.

انتقادها در حالی صورت می پذیرد که بسیاری از آنها صحیح نبوده و بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در این مورد مظلوم واقع شده است.

به عنوان مثال برخی از نامزدها اعلام می‌کنند چرا باید برای دریافت تسهیلات ازدواج زوجین جوان مدت‌ها در صف دریافت وام قرار گیرند در حالی که بسیاری دیگر به راحتی تسهیلات میلیاردی دریافت می‌کنند. کسانی که این صحبت را مطرح می کند اطلاع چندانی از بانک ها و موسسات ندارند و نمی دانند که بانک در وهله اول یک بنگاه اقتصادی است که می بایست به سهامداران خود سود برساند.

اینکه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بدون داشتن منابع قرض الحسنه بخواهند تسهیلات قرض الحسنه بدهند اصولاً غیرممکن و غیرعقلانی است.

پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای بانک‌ها هزینه‌های بسیاری در بر دارد و به همین جهت تمایل چندانی برای پرداخت آن وجود ندارد اما پرداخت سایر تسهیلات با نرخ های ۱۸ درصد و بالاتر مورد استقبال بانک ها قرار می گیرد و به راحتی این تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

بنابر این نمی توان تسهیلات ۱۸ درصدی را درکنار تسهیلات قرض‌الحسنه قرار داد و از بانک‌ها در این خصوص انتقاد کرد. خوب است نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در این خصوص جانب انصاف را رعایت کرده و کمی تخصصی تر در این خصوص صحبت کنند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: