کد خبر: ۱۴۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - 2017April 05
فیبرم‌های رحمی توده‌های خوش‌خیم رحمی هستند که شیوع بالایی دارند

شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص زنان و زایمان گفت: فیبرم‌های رحمی یکی از علت‌های شایع برداشتن رحم است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر زهرا طاولی اظهار کرد: فیبرم‌های رحمی توده‌های خوش‌خیم رحمی هستند که شیوع بالایی دارند.

وی با بیان اینکه البته فیبرم‌های رحمی یک از علت‌های شایع برداشت رحم است، افزود: این فیبرم‌ها انواع مختلفی دارند که در جدار رحم قرار گرفتند و ضایعات فضاگیری هستند که با افزایش سایز رحم خود را نشان می‌دهند.

این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در برخی اوقات این فیبرم‌ها به داخل حفره رحم نفوذ کرده و باعث خونریزی شدید قاعدگی و یا نازایی(Infertility) می‌شوند که نیاز به جراحی دارد. چنانچه فیبرم سایزش کوچک باشد، نگران‌کننده نیست و فرد باید هر ۶ ماه یکبار سونوگرافی کرده و وضعیت افزایش سایز را بررسی کند.

طاولی بیان کرد: در موارد نادری فیبرم به سارکون(توده بدخیم رحم) تبدیل می‌شود که فرد باید MRI مخصوص انجام دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گیرد که کوچک و همراه با خونریزی باشد، باید هیستروسکوپی انجام شود و بدون هیچ برشی روی شکم، از طریق واژینال هیستروسکوپی برای تشخیص علت خونریزی‌ها و برای داشتن نمونه از ضایعه‌ای که داخل حفره رحم است، انجام می‌شود. چنانچه فیبرم داخل حفره رحم قرار گرفته و بزرگ و علامتدار باشد، باید از لاپراترمی(عمل باز) و یا لاپراسکوپی(عمل بسته) استفاده شود.

وی با بیان اینکه این عارضه در سن باروری(Fertility) ایجاد می‌شود و بر اساس علائم و تشخیص پزشک مشخص می‌شود که نازایی ایجاد کرده یا خیر، بیان کرد: چنانچه انسداد لوله داخل حفره رحم باشد، با لانه‌گزینی جنین تداخل پیدا می‌کند و باعث سقط‌های زودرس می‌شود و در طی بارداری(Pregnancy) سبب خونریزی می‌شود.

طاولی گفت: توصیه نمی‌کنم همه کسانی که فیبرم دارند قبل از بارداری اقدام به برداشتن رحم کنند، بلکه باید از رحم نقشه‌برداری انجام شود که فیبرم کجا قرار دارد و سپس با تشخیص پزشک نسبت به برداشتن آن اقدام کرد.

این پزشک گفت: چنانچه بانویی فیبرم داشته باشد، در دوران یائسگی هورمون‌ها قطع و رحم کوچک می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: