کد خبر: ۱۴۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 14
حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت سامانه در حکم قاضی این ادعا مطرح شده است که این طرح به ضرر و زیان شرکت‌ها منجر شده است.
شفا آنلاین>سلامت>مدیر‌کل اسبق اداره نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو گفت: حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت سامانه در حکم قاضی این ادعا مطرح شده است که این طرح به ضرر و زیان شرکت‌ها منجر شده است.

به گزارش شفا آنلاین،مهدی پیرصالحی، مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش گفت: کالاهای قاچاق در همه زمینه‌ها اقتصاد کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد ، اما در زمینه سلامت علاوه  بر بحث‌های اقتصادی، بحث سلامت جامعه نیز با تهدید مواجه می‌شود. در واقع اگر از سلامت فرآورده‌های‌ سلامت‌محور (مانند دارو ، مواد غذایی ، لوازم آرایشی بهداشتی و یا مکمل‌ها) مطمئن نباشیم، ممکن است به جای مصرف دارو ، سم وارد بدن شود و این امر بسیار خطرناک است.  

مدیر‌کل اسبق اداره نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو افزود:  در حوزه کالاهای سلامت‌محور، جهت اطمینان یافتن از سلامت یک کالا باید کل زنجیره از تأمین تا عرضه قابل رصد و کنترل باشد. در هر نقطه‌ای که زنجیره نظارت بر کالا قطع شود، امکان بروز تقلب و تخلف وجود دارد.

پیر صالحی بیان‌کرد: در این حوزه زنجیره تأمین باید کاملا تحت نظارت باشد و این امر هزینه‌های سنگین نظارتی را در پی دارد.  کالاهای قاچاق طبیعتا این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند و سودشان بیشتر خواهد بود ؛ همچنین اگر در ساخت داروی تقلبی ، مواد اولیه اصلی‌ وارد نشود، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و منافع اقتصادی سرشاری نصیب متقلبان می‌شود.

وی ضمن تأیید آمار بالای قاچاق فرآورده‌های سلامت‌محور در سالیان گذشته، دلیل این امر را در بالا بودن سود قاچاق در این حوزه و همچنین عدم کفایت سیستم‌های نظارتی قبلی دانست

وی ادامه داد: کشورهایی که در مجاورت ایران قرار دارند ید طولایی در زمینه تقلب و قاچاق کالاهای سلامت محور دارند . در کشورهایی مثل پاکستان، ترکمنستان ، افغانستان و یا ترکیه خیلی راحت می‌توان کالاهای قاچاق و تقلبی تولید کرد و در دسترس عموم قرار داد.

مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش  در خصوص  نقش سامانه کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌محور اظهار داشت: این سامانه یک ابزار الزام آور است که توسط آن امکان نظارت بر اصالت سلامت فرآورده‌ها توسط سیستم‌های نظارتی ایجاد می‌شود.

پیرصالحی در خصوص نقش مردم در اجرای مرحله نهایی سامانه کنترل اصالت گفت: در میان مردم باید این فرهنگ سازی ایجاد شود که شناسه اصالتی که بر روی کالاها درج می‌شود را کنترل کنند. در واقع برچسب اصالت به خودی خود اصلا نشانگر سلامت کالا نیست مگر این‌که از طریق سامانه‌های سازمان غذا و دارو (سایت، سامانه پیامکی و نرم‌افزار تلفن‌همراه) استعلام شود.

وی استعلام شناسه اصالت از سوی مردم را به سود صنعتگران و داروسازان وطنی دانست و گفت: این امر از جهت اقتصادی هم مفید خواهد بود چرا که از این طریق ، صنعتگران داخلی مطمئن می‌شوند که از داروهای داخلی و فرآورده‌های کنترل‌شده حمایت می‌شود و با خیال آسوده‌تری اقدام به تولید و یا واردات کالاهای سلامت‌محور می‌کنند.

وی در پایان در خصوص حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت سامانه در پی شکایت یکی از شرکت‌های مواد غذایی اظهار داشت: حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف موقت سامانه در حکم قاضی این ادعا مطرح شده است که این طرح به ضرر و زیان شرکت‌ها منجر شده است ولی ما به عنوان تولید‌کنندگان دارو بر این باور هستیم این طرح به ضرر تولید نیست و اجرای این طرح را ادامه می‌دهیم.

برچسب ها: موادمخدر ، سلامت ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: