کد خبر: ۱۴۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 06
شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت 15گرایش در مقطع دکترای پرستاری و ایجاد گرایش پژوهش های بالینی در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری را تصویب کرد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت 15گرایش در مقطع دکترای پرستاری و ایجاد گرایش پژوهش های بالینی در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری را تصویب کرد.

به گزارش شفا آنلاین، درمان و آموزش پزشکی، محمد میرزابیگی با اعلام مصوبات اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت(Ministry of Health) برای رشته های پرستاری(Nursing) افزود: مشخصات برنامه و سرفصل دروس رشته - مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری که قبلا ضرورت آن مصوب شده بود در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت تعیین و تصویب شد.
وی گفت: با این مصوبه مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت پرستاری از جمله مصوباتی است که در جلسه اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت تصویب شد.
میرزابیگی افزود: پس از تصویب ضرورت ایجاد مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری در اوایل امسال (خرداد)، برنامه ها و سرفصل های دروس این مقطع نیز با همکاری بورد پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تهیه و تدوین شد که در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی به طور کامل به تصویب نهایی رسید.

**تصویب 15 گرایش در دکترای پرستاری
معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: از دیگر مصوبات روز گذشته شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت بازنگری و اصلاح دوره دکترای پرستاری است که بر این اساس 15 گرایش مختلف برای دوره دکترای پرستاری مصوب شد.
وی افزود: دکترای پرستاری شامل 45 واحد درسی است که 19 واحد آن شامل دروس اختصاصی- اجباری، شش واحد شامل دروس اختصاصی -اختیاری و 20 واحد نیز پایان نامه است که بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی ، از این پس دانشجویان دکترای پرستاری بر اساس انتخاب واحدها در دروس اختصاصی –اختیاری و پایان نامه وارد یکی از 15 گرایش تعریف شده می شوند.
میرزابیگی تصریح کرد: 15 گرایش مصوب شده شامل دکترای پرستاری در گرایش سلامت جامعه و خانواده، پرستاری و بهداشت مدارس، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری سرطان و خون شناسی، پرستاری سالمندی، پرستاری کودکان و نوزادان، روانپرستاری، پرستاری در بلایا و تروما، پرستاری اورژانس، پرستاری توانبخشی، آموزش پرستاری، رهبری مدیریت پرستاری، پرستاری مراقبت های ویژه، کنترل عفونت و پرستاری قلب و عروق است.
وی افزود: با تعریف و تصویب این 15 گرایش برای مقطع دکترای پرستاری، از این پس این مقطع آموزشی، بسیار کاربردی تر شده و به سمت بالین، و تأمین نیاز بیماران و مردم و سطح جامعه می رود و به عینی تر شدن آموزش های پرستاری به دانشجویان کمک بسیاری می کند و به ویژه اعضای هیئت علمی هایی که از این کیفیت آموزشی، برخوردار می شوند، نسبت به قبل توانمندتر و عملیاتی می شوند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه براین، تمام الزامات مورد نیاز برای حضور پرستاران در سطح جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به صورت پرستاری جامعه نگر، فعالیت درمراکز تحقیقات، فعالیت درتمام مراکز بهداشتی درمانی و در دفاتر کار و پرستاری در منزل (هوم کر) و تمام عرصه های پرستاری که امروزه به آنها نیاز داریم، در این 15 گرایش دیده شده است.
وی اضافه کرد: در واقع براساس مصوبه اخیر، بازنگری واصلاحاتی برای کیفی تر شدن تربیت دانشجویان دکترای پرستاری به منظور حضور موثرتر و بهینه تر در بالین و درسطح جامعه صورت گرفته است.
میرزابیگی گفت: با این مصوبه زیرساخت اساسی برای تربیت و تأمین پرستاران پراکتیشنر( پرستاران تخصصی) واعضای هیات علمی بالینی فراهم شد.

**تصویب مقطع ارشد پژوهش های بالینی
میرزابیگی تصویب برنامه آموزشی رشته پژوهش های بالینی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته را از دیگر مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: این مصوبه می تواند تحول قابل توجهی را در حوزه تحقیقات بالینی و پرستاری ایجاد کند.
وی افزود: هم اکنون مراکز تحقیقات بالینی متعددی در کشور در حال فعالیت هستند که علاوه بر پزشکان، از سایر گروه های بالینی نظیر ماماها و پرستاران نیز در آن مراکز فعالیت دارند در حالی که نه دراین زمینه خاص، مدرک تحصیلی دارند و نه اینکه کار در این گونه مراکز تاثیری در روند ارتقای شغلی آنها دارد.
وی تربیت پرستار پژوهشگر را یکی از نیازهای این حوزه برشمرد و گفت: با تربیت پرستار متخصص پژوهشگری، این نیروها علاوه بر اینکه می توانند در مراکز تحقیقات بالینی مشغول به کار شوند، می توانند دپارتمان های تحقیقات پرستاری را نیز درهمان مراکز تحقیقات بالینی راه اندازی کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نسیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
0
0
با این حساب باید پذیرش دوره دکترا رو افزایش بدند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
0
از امسال قابل اجراست؟ چرا تو وزارت خونه هیچ واحدی ازین موضوع خبر نداره؟!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: