کد خبر: ۱۴۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017March 01
تاکنون 350 تخت با راه اندازی بیمارستان فرقانی در آذرماه امسال در قم به بهره برداری رسیده و 392 تخت دیگر نیز تا نیمه نخست سال آینده با راه اندازی بیمارستان 172 تختخوابی نیروگاه و 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) به چرخه درمان قم اضافه می شود.
شفا آنلاین>سلامت>معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: راه اندازی 21 هزار تخت بیمارستانی از برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجرای طرح تحول نظام سلامت است که سهم استان قم 742 تخت در قالب احداث سه بیمارستان است.

به گزارش شفا آنلاین،علی اصغر اکرمی افزود: تاکنون 350 تخت با راه اندازی بیمارستان فرقانی در آذرماه امسال در قم به بهره برداری رسیده و 392 تخت دیگر نیز تا نیمه نخست سال آینده با راه اندازی بیمارستان 172 تختخوابی نیروگاه و 220 تختخوابی امیرالمومنین(ع) به چرخه درمان قم اضافه می شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر یک هزار و 400 تخت بیمارستانی در بخش دولتی و 450 تخت در بخش خصوصی و خیریه استان قم فعال است.
وی افزود: بر اساس استاندارد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ازای هر یک هزار تن باید 2.7 تخت در استان قم موجود باشد که در این صورت تعداد تخت های بیمارستانی قم باید به چهار هزار تخت افزایش یابد و امیدواریم این امر تا سال 1404 محقق شود.
اکرمی در ادامه با اشاره به این که بیمارستان فرقانی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت است، گفت: عملیات احداث این بیمارستان از 20 سال پیش آغاز شده بود که به دلیل مشکلاتی تا سال 93 متوقف بود و از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، تمام تاکیدها بر اتمام طرح های نیمه تمام بود که بر این اساس اتمام عملیات عمرانی بیمارستان فرقانی نیز در دستور کار قرار گرفت.
به گفته وی، از ابتدای ساخت این بیمارستان تاکنون یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار صرف ساخت و تجهیز این مرکز درمانی شده که 500 میلیارد ریال آن از طریق تسهیلات بوده است.
وی گفت: برای تجهیز این بیمارستان از بهترین تجهیزات پزشکی به روز استفاده شده و در خصوص تامین نیروی انسانی بیمارستان فرقانی نیز بخشی از نیروها تامین شده و بخشی دیگر با موافقت های صورت گرفته به زودی جذب می شوند.
اکرمی افزود: بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی 350 تختخوابی فرقانی با متراژ 27 هزار مترمربع دارای بخش های اورژانس، جراحی، آی سی یو(مراقبت های ویژه)، ان آی سی یو(مراقبت های ویژه نوزادان)، جراحی زنان، داخلی زنان، جراحی مردان، داخلی مردان، اطفال و بخش های جانبی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و فضاهای پشتیبان است.
وی گفت: این بیمارستان دارای 11 اتاق عمل و 20 تخت ICU است که چهار تخت آن مجهز به دستگاه دیالیز است، همچنین 18 تخت ویژه NICU نیز در این بیمارستان دایر شده است.
وی افزود: واحدهای پشتیبانی از جمله استریل مرکزی، شسشتوی البسه، آشپزخانه و موتورخانه فول ظرفیت از دیگر بخش های این بیمارستان است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم به ساخت بیمارستان نیروگاه اشاره و بیان کرد: احداث این مرکز درمانی از سال 89 آغاز شد ولی به دلیل مشکلات اعتباری تا سال 93 متوقف بود که با تامین بودجه در حال حاضر این بیمارستان 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا خردادماه سال آینده به چرخه درمان در قم اضافه شود.
وی افزود: این بیمارستان 172 تختخوابی، 15 هزار متر مربع فضای درمانی دارد و در هفت طبقه درحال ساخت می باشد که دارای بخش های جراحی عمومی، داخلی، نوزادان، زنان و زایمان، اورژانس، درمانگاه و بخش های پاراکلینیکی مثل داروخانه و تصویربرداری است.
وی با بیان این که این بیمارستان در منطقه نیروگاه ساخته می شود که هیچ واحد درمانی بیمارستانی در آن وجود ندارد، ادامه داد: تاکنون 270 میلیارد ریال برای این مرکز هزینه شده و برای اتمام آن 280 میلیارد ریال دیگر به جز هزینه تجهیزات، نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال بخش زیادی از تجهیزات این بیمارستان وارد قم و در انبار دانشگاه علوم پزشکی تا زمان افتتاح این مرکز نگهداری می شود.
اکرمی اضافه کرد: مجوز استخدام بخشی از کادر درمانی بیمارستان نیروگاه را نیز اخذ کرده ایم و در حال گزینش افراد هستیم که به محض افتتاح در این مرکز درمانی مشغول به فعالیت شوند.
وی در ادامه گفت: احداث بخش خیرساز رادیوتراپی بیمارستان شهید بهشتی از سال 84 آغاز شده بود که بنا به دلایلی تا سال 93 متوقف بود، که از سال 93 مجددا آغاز شده و تاکنون احداث، تجهیز و انشعابات ساختمان آن به اتمام رسیده است.
وی اضافه کرد: تا یک ماه آینده با راه اندازی تجهیزات برق این بخش، می توانیم اقدام به پذیرش بیمار کنیم.
اکرمی ادامه داد: هزینه احداث این بخش از بیمارستان شهید بهشتی از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به قم تامین و تاکنون 50 میلیارد ریال در این راستا هزینه شده است که برای راه اندازی آن مقداری دیگر نیز هزینه خواهد شد.
وی افزود: دستگاه شتاب دهنده نیز سال های قبل خریداری شده و مقداری تجهیزات دیگر نیز از محل اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا با کمک خیران تامین شده و به چرخه درمان اضافه می شود.
وی گفت: بیمارستان خیریه امیرالمومنین(ع) نیز مرکز درمانی دیگری است که عملیات احداث آن در سال 94 آغاز شده و در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس قول پیمانکار، طرح در نیمه نخست سال آینده تمام می شود.
اکرمی افزود: تجهیز این بیمارستان برعهده وزارت بهداشت است و امیدواریم تا قبل از پایان دولت یازدهم به بهره برداری برسد.
وی اضافه کرد: بیمارستان 220 تختخوابی خیرساز امیرالمومنین(ع) در فضای ساختمانی به مساحت 22 هزار متر مربع در حال احداث است که باند فرود بالگرد اورژانس نیز روی بام بیمارستان تعبیه شده تا خدمت رسانی به بیماران حادثه دیده با سهولت و سرعت انجام شود.
وی ادامه داد: این بیمارستان دارای بخش هایی از جمله اطفال، جراحی زنان، داخلی، اعصاب و روان، اورولوژی، مغز و اعصاب و ارتوپدی است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: هزینه ساخت این بیمارستان از سوی خیر تامین شده و اطلاعات کافی از میزان هزینه نداریم، ولی به طور قطع بیش از 300 میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: بیمارستان خیرساز 110 تختخوابی امجدی که در محوطه بیمارستان شهید بهشتی ساخته می شود نیز 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا سال 97 به اتمام برسد و مجموعه تخت های آن به تخت های بیمارستان شهید بهشتی اضافه شود.
به گفته وی، بخش جراحی زنان و زایمان، ان آی سی یو، بخش اطفال، آی سی یو، بخش جراحی و بخش های داخلی از جمله بخش های این بیمارستان است.
اکرمی گفت: بیمارستان یک هزار تختخوابی نیز جزو طرح هایی است که در سفر سال 93 رئیس جمهوری به قم مطرح شد و بخش خصوصی در حال پیگری و ساخت آن است.
وی با بیان این که این بیمارستان در سه مرحله ساخته می شود، افزود: در مرحله نخست 300 تخت، در مرحله دوم 500 تخت و در مرحله سوم 200 تخت بیمارستانی در این مرکز درمانی راه اندازی می شود.
وی اضافه کرد: این بیمارستان جنرال و تمال بخش های ویژه بستری و جراحی را دارد و پیش بینی می شود مرحله نخست آن تا سال 97 به بهره برداری برسد.
طرح تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت سال 93 با هفت طرح و برنامه جامع شامل کاهش پرداختی مردم، ارتقای کیفیت ویزیت، ترویج زایمان طبیعی، مقیم کردن پزشکان متخصص، ارتقای هتلینگ بیمارستان ها، اورژانس هوایی و پرداخت مبتنی بر عملکرد آغاز شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: