کد خبر: ۱۴۱۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017February 05
یکی از محورهایی که به طور خاص در طرح تحول سلامت به آن توجه شد، مراقبت‌های حاد بود. در بحث مراقبت‌های حاد هم به اورژانس‌ها توجه کردیم و همه بخش مراقبت‌های ویژه را مدنظر قرار دادیم.

شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای مدیریت ویژه درمان سکته‌های قلبی در ۵۴ بیمارستان به عنوان بیمارستان‌های ۷۲۴ (۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز در هفته) و مدیریت درمان سکته مغزی در ۵۶ بیمارستان با عنوان بیمارستان ۷۲۴ اجرا می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبری تشریح دستاوردهای معاونت درمان به مناسبت دهه فجر گفت: یکی از محورهایی که به طور خاص در طرح تحول سلامت به آن توجه شد، مراقبت‌های حاد بود. در بحث مراقبت‌های حاد هم به اورژانس‌ها توجه کردیم و همه بخش مراقبت‌های ویژه را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: در اورژانس پیش بیمارستانی دو اتفاق مهم افتاد که یکی از آنها راه‌اندازی اورژانس هوایی با 25 پایگاه بود و دیگری تحول در ناوگان زمینی با 2 هزار و 400 آمبولانس جدید که تعدادی از آنها تحویل داده شده و تعدادی هم در حال تحویل است. با این 2 هزار و 400 آمبولانس جدید یک نوسازی بسیار گسترده در ناوگان زمینی ایجاد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: 170 پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای افتتاح شد و در اورژانس بیمارستانی 125 بخش اورژانس در بیمارستان‌های اصلی درحال احداث، توسعه و بهسازی است. همچنین نیروی انسانی اورژانس همیشه در اولویت ما بوده است و با وجود کمبود نیروی انسانی سعی کرده‌ایم در اورژانس بیمارستان کمترین دغدغه وجود داشته باشد.

آقاجانی اضافه کرد: در بخش مراقبت‌های ویژه تا قبل از این دولت 5 هزار و 700 تخت آی سی یو داشتیم که با راه‌اندازی 2 هزار و 400 تخت بزرگسال و کودکان، 42 درصد رشد داشته‌ایم؛ راه‌اندازی هر تحت آی سی یو یک میلیارد هزینه دارد.

وی در مورد سیاست‌های جمعیتی گفت: اقدامات چشمگیری در این خصوص انجام گرفته است و با ترویج زایمان طبیعی 6.5 درصد کاهش آمار سزارین داشته‌ایم. همچنین از حیث زیرساخت‌ها هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان به عنوان LDR در حال ساخت است. همچنین 848 زایشگاه‌ با رویکرد نوین در حال افتتاح و ساخت است.

معاون درمان وزارت بهداشت حمایت از زوج‌های نابارور را یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول این دولت دانست و گفت: 85 درصد تعرفه دولتی زوج‌های نابارور پوشش داده می‌شود. همچنین 17 مرکز درمان ناباروری در حال ساخت است و 24 مرکز ناباروری بازسازی، نوسازی و مجهز به تجهیزات پیشرفته شده‌اند.

حاجی آقاجانی خدمات این دولت در حوزه سرپایی را، افتتاح 250 پلی کلینیک جدید با 7 هزار مطب در مناطق محروم دانست و گفت: تا پایان دولت همه این مراکز بهره‌برداری خواهند شد و در مناطق محروم رشد خدمات سرپایی را شاهد خواهیم بود.

وی یکی از رویکردهای خاص را توجه به اپیدمیلوژی جدید بیماری‌ها دانست و گفت:‌ از بیماری‌های واگیر به سمت توجه و کنترل بیماری‌های غیر قابل واگیر رفته‌ایم که از جمله این برنامه‌ها راه‌اندازی شبکه جامع تشخیص و درمان سرطان است. در این شبکه مراکز در سه سطح دسته‌بندی می‌شوند. مراکز در سطح یک با 138 مرکز، خدمات سرپایی و غربالگری انجام شده، در سطح دو خدمات تخصصی در 37 مرکز در سطح سه خدمات فوق تخصصی در 10 قطب کشور و در 14 مرکز انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: در سطح دو و سه بخش غیردولتی و سرمایه خصوصی به تعرفه دولتی به کار گرفته می‌شود و در سطح یک دولت در حال فعالیت است. مجموع این مراکز به صورت شبکه‌ای عمل می‌کنند و در صورت نیاز بیمار به مرکز موردنظر ارجاع پیدا می‌کند.

آقاجانی سکته قلبی را اولین علت و سکته مغزی را دومین علت مرگ ایرانی‌ها دانست و گفت:‌ در همین خصوص برنامه‌های ویژه‌ای اجرا کرده‌ایم که مدیریت درمان سکته‌های قلبی در 54 بیمارستان به عنوان بیمارستان 724، یعنی 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته ارائه خدمت انجام می‌شود. در این بیمارستان‌ها پزشکان متخصص مقیم هستند و تجهیزات فوق تخصصی ارائه می‌شود تا در کمترین زمان بیمار را از خطر نجات دهند.

وی افزود: مدیریت درمان سکته مغزی در 56 بیمارستان به عنوان بیمارستان 724 (24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز در هفته) ارائه خدمت می‌شود به این شرط که بیمار سکته قلبی در 24 ساعت اولیه و بیمار سکته مغزی در 4 ساعت اولیه به بیمارستان برسد. اگر بیمار به‌موقع برسد، قطعاً اقدامات شفابخش انجام می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در زمینه بیماری‌های غیرواگیر را بحث روان‌پزشکی دانست و گفت:‌ شاهد افتتاح هزار تخت جدید روان‌پزشکی بودیم و 5 اورژانس روان‌پزشکی راه‌اندازی شد. همچنین در بحث سوختگی 9 بیمارستان تخصصی با 175 تخت آی سی یو افتتاح شد و ظرفیت ما در این زمینه 50 درصد گسترش یافت.

حاجی آقاجانی در ادامه افزود: تعدادی از برنامه‌ها نیز در خارج از برنامه طرح تحول انجام شد که یکی از آنها اعتباربخشی ملی بیمارستانی بود. در همین خصوص هزار بیمارستان دولتی و غیردولتی اعتباربخشی شد. یعنی ایمنی بیماران، کاهش خطای پزشکی، افزایش رضایت مردم و ارتقای کیفیت مدنظر قرار گرفت. در این اعتباربخشی به دانش بومی توجه شد و 400 نفر از اساتید برجسته در زمینه مدیریت بیمارستان با تلاش دوساله 900 سنجه را طراحی و در 7 فاز اجرایی شد؛ هم اکنون اعتبار بخشی 150 بیمارستان تمام شده و تا اردیبهشت‌ماه تمامی این هزار بیمارستان اعتباربخشی خواهند شد. در این اعتباربخشی برای بیمارستان‌ها کارنامه صادر می‌شود و هر مدیر بیمارستان می‌تواند وضعیت بیمارستان خود و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی نمایند. بعد از اعتباربخشی بیمارستان‌ها به 4 درجه از لحاظ کیفیت تقسیم‌بندی می‌شوند و تعرفه بیمارستانی بر این اساس متفاوت خواهد بود.

وی گفت: دومین هدف در اعتباربخشی بیمارستان‌ها، بررسی وضعیت مراکز جراحی محدود است. همچنین بحث دوم بررسی وضعیت راهنماهای بالینی و استانداردهای پزشکی است؛ 70 مرکز در زمینه تولید دانش بالینی راه‌اندازی شد و 200 محصول در این مراکز بر اساس راهنماهای بالینی و استانداردهای پزشکی تولید شد. همچنین 100 محصول در حال تولید است که بعد از اتمام در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: برای اولین بار موسسات پزشکی را ساماندهی کردیم و پروانه این موسسات الکترونیک شد. بیش از 21 هزار موسسه پزشکی از درمانگاه عمومی تا آزمایشگاه و مراکز جراحی محدود اطلاعات آنها وارد سامانه می‌شود و در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. به این صورت هم صاحبان حِرَف پزشکی به پرونده‌های مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کنند و هم از این طریق مردم می‌توانند در سراسر کشور نزدیک‌ترین موسسه پزشکی به محل سکونت خود را پیدا کرده و خدمات دریافت کنند.

حاجی آقاجانی توانمندسازی مدیران را اقدام مهم بعدی دانست و گفت: مدیران بیمارستانی عمده منابع مالی و انسانی حوزه سلامت را به خود اختصاص می‌دهند، به همین دلیل توانمندسازی آنها بسیار اهمیت دارد. ما برای توانمندسازی مدیران برنامه‌ای با کمک سازمان بهداشت جهانی تدارک دیده‌ایم که این برنامه از دو سال پیش آغاز شده و مدرسان با کمک اساتید داخلی و خارجی در حال آموزش هستند. این آموزش 7 سرفصل دارد که هر کدام 5 روز به طول می‌انجامد. 6 ماه مدت کل دوره است که این دوره از چند روز گذشته آغاز شده است.

وی آخرین برنامه مهم را سند درمان 1404 اعلام کرد و گفت: در این سند نسل جدید سطح‌بندی خدمات درمانی کشور را در نقشه 10 ساله ترسیم می‌کنیم. در این سند هم تخت‌های بیمارستانی و هم نیروی انسانی تخصصی و غیرتخصصی سطح‌بندی می‌شوند. این سند در جهت آسان شدن دسترسی مردم به خدمات پزشکی، توزیع عادلانه خدمات و تعادل بین منابع و مصارف است که از ابتدای سال 96 اجرایی می‌شود. امیدواریم با تکیه بر داشته‌های داخلی عدالت قابل‌قبولی در زمینه خدمات درمانی در سطح کشور ارائه نماییم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: