کد خبر: ۱۴۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 30
نسل سوم دانشگاههای علوم پزشکی دانشگاه هایی هستند که کارآفرین تربیت می کنند، ماموریت گرا هستند و ارتباطات بین المللی قوی دارند.
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ادامه طرح تحول سلامت با ابلاغ بسته نسل سوم دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی روز دوشنبه در همایش معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی افزود: نسل سوم دانشگاههای علوم پزشکی دانشگاه هایی هستند که کارآفرین تربیت می کنند، ماموریت گرا هستند و ارتباطات بین المللی قوی دارند.
وی ادامه داد: کتاب نسل سوم دانشگاههای علوم پزشکی تدوین شده و امروز رونمایی می شود.
لاریجای اضافه کرد: برای رسیدن به این هدف باید وضعیت امروز دانشگاههای علوم پزشکی و نقاط ضعف و قوت آنها را بشناسیم و بر اساس برنامه ها و اسناد بالادستی حرکت کنیم.
لاریجانی گفت: هم اکنون 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و 9 واحد دانشگاهی غیردولتی در کشور فعال است.
وی گفت: طی سه دهه گذشته تعداد دانشکده های علوم پزشکی سه برابر شده و تعداد دانشجویان رشته های علوم پزشکی نیز 5 برابر شده است.رشد رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بسیار شتابان بوده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: چالش جدی دانشگاههای علوم پزشکی کمبود هیئت علمی بالینی است که برای رفع این مشکل باید تخصص و فوق تخصص گرایی اصلاح شود و در پرداخت حقوق و درآمد هیئت علمی دانشگاهها تجدید نظر کنیم.
وی گفت: برای اینکه مطابق چشم انداز 1404 به کشور اول منطقه تبدیل شویم باید در بهبود شاخص های آموزشی و پژوهشی تلاش بیشتری داشته باشیم و همزمان ارتباطات بین المللی دانشگاهها را گسترش دهیم.
لاریجانی اضافه کرد: یکی از چالشهای ما این است که بیش از 50 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاهها و محققان کشور با روشهای اخلاق در پژوهش ازنظر مستندات آشنا نیستند و باید مهارت آنان را در این زمینه ارتقا دهیم.
وی از تدوین و ابلاغ سند آمایش سرزمینی توسعه آموزش پزشکی خبر داد و گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، رئیس جمهوری خیلی تاکید داشتند که این سند الگوی وزارت علوم و دانشگاه آزاد نیز باشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: نکته مهم برای توسعه دانشگاه ها ی علوم پزشکی این است که هر کدام بر اساس سند ابلاغی مأموریتی را برای خود تعیین کنند و فقط به دنبال بزرگ شدن و همانندسازی با دانشگاههای بزرگ نباشند.
وی گفت: یکی مأموریتهای دانشگاهها می تواند کنترل بیماری های غیر واگیر باشد که هم اکنون علت حدود 80 درصد مرگ و میرها در کشور است.
لاریجانی اضافه کرد: دانشگاههای علوم پزشکی باید آینده نگر باشند به همین منظور بسته آینده نگاری علوم پزشکی تدوین و ابلاغ شده است.
وی گفت: برای توسعه آموزشی کشور حتما باید تعاملات بین المللی را گسترش دهیم.نمی توانیم حصاری به دور خودمان بکشیم. شیوه اداره بیمارستانهای کشور به خصوص بیمارستانهای آموزشی نیز باید تغییر کند.
لاریجانی اضافه کرد: بیمارستانهای آموزشی می توانند با نظارت معاونت آموزشی در زمینه آموزشهای میانی عهده دار مسئولیت شوند.
وی ادامه داد: 200 راهنمای بالینی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است اما برای جلوگیری از روشهای غیر معمول بیمه ها در پرداختها اجرای آنها به تدریج صورت می گیرد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: برای تعیین تکلیف رشته های بین رشته ای نیز کمیته ای در سطح مشاور رئیس جمهوری به ریاست دکتر نجفی تشکیل شده است .
وی ادامه داد: بسته اعتلای اخلاق حرفه ای پزشکی نیز تدوین و ابلاغ شده است و بیمارستانهای آموزشی می خواهیم کمیته های اخلاق حرفه ای را فعال کنند.
لاریجانی با اشاره به اهمیت جذب دانشجوی خارجی گفت: هم اکنون حدود 1400 دانشجوی خارجی از41ملیت در 34 دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول تحصیل هستند که با توجه به ظرفیت دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی کشور اندک است و باید افزایش یابد.
وی گفت: تعدادی از این دانشجویان افغان یا عراقی هستند که برخی از آنها در دانشگاه زابل و کرمانشاه تحصیل می کنند.
وی گفت: این امکان وجود دارد که برای برخی از فارغ التحصیلان خارجی در کشور شماره نظام پزشکی موقت صادر کنیم تا بتوانند در ایران فعالیت بالینی داشته باشند.
لاریجانی همچنین بر توسعه آموزشهای مجازی در دانشگاههای علوم، توسعه کتابخانه های دیجیتال و خدمات پزشکی از راه دور در کشور تاکید کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: