کد خبر: ۱۳۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 2017January 26
دانشگاه تهران، ایران و شهید بهشتی پیشتاز واگذاری آزمایشگاهها بودند و چندین سال است که این کار صورت گرفته، لذا امر جدیدی نبوده و یک واگذاری بخشی است.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی واگذاری آزمایشگاه‌ها به شرکت های خارجی را کاملا غیر اصولی دانست و گفت: انجام این کار از سوی وزارت بهداشت به منافع ملی صدمه می زند.

به گزارش شفا آنلاین،سعید مهدوی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی درباره واگذاری آزمایشگاهها به شرکت های خارجی گفت: دانشگاه تهران، ایران و شهید بهشتی پیشتاز واگذاری آزمایشگاهها بودند و چندین سال است که این کار صورت گرفته، لذا امر جدیدی نبوده و یک واگذاری بخشی است.

وی بیان کرد: طبق تحقیقاتی که در دانشگاه شهید بهشتی صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که واگذاری نباید بخشی باشد بلکه به صورت کلی مثلا یک بیمارستان به یک گروه واگذار شود تا مدیریت واحدی برای ارائه سرویس در بخشهای مختلف وجود داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با گلایه از اینکه اکنون به جایی رسیدیم که واگذاری موردی به خارجی ها صورت می گیرد، ادامه داد: از نظر ما این کار نشدنی و غیر اصولی است، زیرا این شرکتها در ابتدا قیمت را تا حد ممکن پایین آورده و ارائه دهندگان خدمات داخلی کنار می روند و آن گاه که میدان خالی شد این شرکت ها تعرفه تعیین می کنند.

وی اضافه کرد: با ایجاد چنین فضایی این شرکت ها هر قیمتی را که اعلام کنند پذیرفته می شود و در نتیجه میزان کیفیت را آنها تعیین می کنند که هر چه را که بگویند می پذیریم و این کار به صلاح نیست.

مهدوی با بیان اینکه متخصصان علوم آزمایشگاهی کشورمان پتانسیل و توان لازم را برای اداره امور آزمایشگاهها دارا هستند، تصریح کرد: همچنان دست ما برای کمک و حمایت به سمت دولت دراز است و باید از انجمن ها به نحو مطلوب استفاده شود و با واگذاری آزمایشگاهها به شرکت های خارجی یک کار غیرعلمی صورت نگیرد.

وی به یکسان نبودن تعرفه آزمایشگاههای بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و اذعان داشت: به دلایلی تعرفه این 2 بخش از هم جدا بوده و یکسان نیست و حدود 80 درصد با هم اختلاف دارند که این امر ارائه خدمت را به سمت مراکز دولتی سوق می دهد.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی افزود: وقتی تعرفه را کاهش می دهیم از حقوق بخشهای مختلف آن کاسته ایم و آنچه رخ نمی دهد، کیفیت مطلوب است که بیماران همواره از آن ناراضی هستند.

به گفته وی، تعرفه آزمایشگاهها در ایران نسبت به کشورهایی که GDP مشابه دارند سه برابر پایین تر است و همین تعرفه در کشورهای حاشیه خلیج فارس به 10 برابر نیز می رسد.

مهدوی با اشاره به این مطلب که دولتمردان وزارت بهداشت به دنبال ارزانتر کردن خدمات آزمایشگاهی هستند، عنوان کرد: ما حتی از قیمت تمام شده هم ارزانتر کار می کنیم و پارسال کارگروهی ایجاد شد و وزیر بهداشت اختیاری را برای استخراج قیمت تمام شده خدمات آزمایشگاهی به سه انجمن علوم آزمایشگاهی واگذار کرد که پس از ساعتها کار کارشناسی قیمت ها استخراج و به وزیر ارائه شد که عینا آن را به دبیرخانه شورای عالی بیمه منعکس کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه در عمل ما شاهد اجرای این کار کارشناسی شده نبودیم و این درحالی است که تمام کارشناسان علوم آزمایشگاهی با وجود تمامی مشکلات سعی بر این دارند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده و به ارائه خدمت بپردازند.

عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: چند شرکت خارجی از روسیه، ترکیه، هند و چین از شرکتهایی که سیستم های بسته دارند استعلام قیمت کرده اند تا وارد عرصه شده و گردش آزمایشگاههای ما را برعهده بگیرند و این در حالی است که تا به حال در هیچ وزارتخانه ای مشاهده نشده که بخشی از ارائه خدمات را به شرکتهای خارجی واگذار کنند.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری آزمایشگاهها به شرکت های خارجی یک کار غیر اصولی و غیر علمی است، اظهار داشت: این کار به منافع ملی ما ضرر وارد می کند وشرکت های خارجی نیز اگر ذره ای به منافعشان خدشه وارد شود، کار را رها می کنند.

مهدوی با بیان این که ما ایرانی هستیم و تحت هر شرایطی پایبند به ارائه خدمات به مردم کشورمان هستیم، افزود: دولت اگر پول دارد چرا با ما تسویه نمی کند و نزدیک به یکسال است که آزمایشگاهها مطالبات خود را از بیمه ها دریافت نکرده اند و با سختی امورات خود را می گذرانند و کسی به دنبال کیفیت و ارائه دهنده خدمت مناسب نیست که همه این موارد مغایر با سیاستهای کلی نظام سلامت و اقتصاد مقاومتی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: