کد خبر: ۱۳۵۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۵ - 2016December 27
درمان بدخیمی سرویکس به مرحله بیماری، سن بیمار، اندازه تومور و تمایل بیمار برای حفظ پتانسیل باروری یا فعالیت جنسی بستگی دارد.
شفا آنلاین:     در واقع سرطان سرویکس یک تومور بدخیم است که از دهانه رحم منشاء می‌گیرد. در سال 2012 میلادی تعداد 528 هزار مورد جدید بدخیمی سرویکس در سراسر جهان تشخیص داده شد که در حدود 8 درصد از تمام موارد سرطان را شامل می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:درمان بدخیمی سرویکس به مرحله بیماری، سن بیمار، اندازه تومور و تمایل بیمار برای حفظ پتانسیل باروری یا فعالیت جنسی بستگی دارد. درمان اولیه بیماری موضعی عبارت است از جراحی، پرتودرمانی یا ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی.

       مرحله اول (Stage I): روش‌های جراحی نظیر جراحی با لیزر، جراحی با کرایو و روش برش لوپ الکتروسرجیکال (LEEP) درمان‌های ارجح برای مرحله اول این بدخیمی هستند. اگر بدخیمی به رحم نیز گسترده شده باشد، برداشتن سرویکس و رحم ممکن است لازم شود.

       مرحله دوم (Stage II): در بدخیمی‌های مرحله دوم یا در بیمارانی که هیسترکتومی شده‌اند، اگر فاکتورهای خطرساز دیگری نظیر اندازه بزرگ تومور، تهاجم به بافت استرومال عمقی یا تهاجم به فضای لنفووسکولر مطرح باشد، پرتودرمانی معمولا شروع می‌شود.

مرحله دوB –چهارA :
       تومورهایی که به این مرحله رسیده‌اند با ترکیب شیمی‌درمانی با سیس پلاتین و اشعه مدیریت می‌شوند. گزینه‌های متعددی برای شیمی‌درمانی با پایه سیس پلاتین همراه با اشعه برای مدیریت بدخیمی پیشرفته ولی محدود به موضع سرویکس وجود دارند. شامل:
 سیس پلاتین 40 میلی‌گرم بر مترمربع داخل وریدی هفته‌ای یکبار (از دوز 70 میلی‌گرم در هفته بیشتر نباشد)
 سیس پلاتین + 5فلورواوراسیل(5FU) که دوز سیس پلاتین 50 تا 75 میلی‌گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن داخل وریدی در روز اول به همراه هزار میلی‌گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن 5FU به صورت اینفیوژن داخل وریدی در روز 2 تا روز 5 و روزهای 30 تا 33 است.
 سیس پلاتین + 5فلورواوراسیل(5FU) که دوز سیس پلاتین 50 الی 75 میلی‌گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن در روز اول به علاوه هزار میلی‌گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن 5FU به‌صورت اینفیوژن مستمر داخل وریدی طی 24 ساعت در روزهای 1 تا 4 هر 3 هفته یکبار و در مجموع برای 3 الی 4 سیکل است.

مرحله چهارB :
        در مرحله متاستاتیک بیماری، NCCN به شیمی‌درمانی با پایه سیس پلاتین به‌عنوان درمان پالیتیو، پرتودرمانی برای کنترل خونریزی و درد و داروهای خط دوم شامل دوستاکسل، جمسیتابین، ایفوسفوماید، 5FU، میتومایسین، ایرینوتکان و توپوتکان همراه با بواسیزوماب توصیه کرده است. تجویز داروهای شیمی‌درمانی با عوارض متعددی همراه است که می‌تواند کاربرد آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

       بواسیزوماب با نام تجاری آوستین (Avastin) از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کارسینوم سرویکس پایدار، عودکننده یا در مرحله متاستاز در آگوست 2014 میلادی مورد تایید قرار گرفت. این دارو یک آنتی‌بادی ایمن گلوبولین مونوکلونال انسانی نوترکیب است که فعالیت فاکتور رشد اپیتلیال عروقی انسان را مهار می‌کند.سپید
منبع: US.Pharmacist
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: