کد خبر: ۱۳۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 19
شرایط بیمارستان‌های دولتی در نایروبی پایتخت کنیا پس از اعتصاب کارکنان بهداشتی بحرانی است و پلیس به سمت کارکنان بهداشتی گاز اشک‌آور پرتاب می‌کند
شفا آنلاین: طبق گفته اتحادیه پزشکان نایروبی حتی مراقبت‌های اورژانسی نیز به بیماران ارائه نمی‌شود.

    به گزارش شفا آنلاین:   صدها پزشک، دندان‌پزشک، داروساز و پرستار در اعتراض به سیاست‌های دولت دست به اعتصاب گسترده‌ای زده‌اند. آن‌ها درحالی‌که با روپوش‌های سفید در اعتراضات حضور یافتند از دولت می‌خواهند که به قول خود مبنی بر افزایش حقوق آن‌ها بعد از گذشت سه سال جامه عمل بپوشاند. گفته می‌شود که در جریان این تظاهرات ده‌ها تن از بیماران روانی از یک تیمارستان در نایروبی گریختند. مقامات دولتی می‌گویند که این حرکت از سوی کارکنان بهداشتی اقدامی شتاب‌زده بوده و مذاکرات باید همچنان ادامه یابد.

        به گفته اتحادیه پزشکان، دندان‌پزشکان و داروسازان کنیا (KMPDU) صبر کارکنان بهداشتی در بخش دولتی لبریز شده و آن‌ها در برابر حکم دادگاه مبنی بر به تعلیق درآوردن اعتصاب‌ها مقاومت نشان داده و به اعتصاب خود برای مذاکرات بیشتر تا آخر این ماه ادامه خواهند داد. ساموئل اوروکو، رئیس این اتحادیه می‌گوید: «ما تعداد بسیاری از انواع سیاست‌گذاری‌ها و مذاکرات مختلف را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما همه به بن‌بست رسیده است.»

پیامدهای اعتصاب
       نزدیک به ۵ هزار نفر از کادر پزشکی در بیش از ۲ هزار بیمارستان دولتی در نیمه‌شب یکشنبه چهارم دسامبر دست از کار کشیدند. آن‌ها همچنین خواستار استخدام نیروی بیشتری در بیمارستان‌ها هستند.

       شرایط موجود جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد چون بسیاری از بیماران توانایی پرداخت هزینه‌های گزاف بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. در یک بیمارستان در غرب کنیا، یک خبرنگار شاهد مشاجره یک پرستار با زنی بود که در حال زایمان گریه می‌کرد. پرستار به او می‌گفت که برود و فرماندار شهرستان را ببیند!

       در همین حال گزارش می‌شود که حداقل ۵۰ بیمار روانی بستری در بیمارستان اعصاب و روان ماتاره واقع در نایروبی در میان هرج‌ومرج اعتصابات بیمارستان را ترک کرده‌اند. یک ویدیوی ارسال‌شده روی اینترنت نشان می‌داد که بیماران با بالا رفتن از دیوارهای بیمارستان در حال فرار هستند.

       گزارش می‌شود که دو مصدوم در تصادف در بزرگ‌ترین بیمارستان آموزشی کنیا در ایتن در غرب این کشور تحت مراقبت اورژانس قرار نگرفته‌اند، همچنین یک زن پس از وخامت ناگهانی حالش در شهر مومباسا پایتخت کنیا فوت کرده است. گفته می‌شود یک بیمار ۴۰ ساله باوجوداینکه در حالت اغما قرار داشت، از بیمارستان مرخص و به خانواده‌اش سپرده شده است. یک گزارش دیگر از هم از یک بخش اطفال در منطقه کیسومو حاکی از آن بود که بخش بیماری‌های اطفال کاملا خالی است و به‌جز یک نوزاد دختر یتیم که پرستاران او را به حال خود واگذاشته‌‌اند، بیماری در آن بستری نیست.

مشکلات پزشکان
       کادر پزشکی خواستار به اجرا درآمدن توافقی است که میان اتحادیه پزشکان و دولت کنیا در سال ۲۰۱۳ به امضا رسید. این توافقنامه همچنین شامل مواردی بازبینی در گروه‌های شغلی، تحصیلات تخصصی پزشکان، ارتقاهای شغل و تغییر محل خدمت و حقوق می‌شد.

       به‌موجب این توافق، حقوق پزشکان سه برابر و حقوق پرستاران ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش می‌کرد؛ چیزی که تاکنون و بعد از گذشت سه سال هنوز به وقوع نپیوسته است.

       بر اساس این توافق قرار بود پایین‌ترین میزان حقوق برای پزشکان ۳۴۲۰ دلار در ماه و بالاترین میزان حقوق اندکی بیش از ۹۴۰۰ دلار در ماه باشد. در حال حاضر در کنیا بالاترین میزان حقوق پزشکان ۵۰۰۰ دلار در ماه و پایین‌ترین آن ۴۰۰ دلار در ماه است. در جریان گفتگوهای اخیر میان دولت و اتحادیه پزشکان، دولت پیشنهاد کرد که ۵۰۰ دلار به حقوق پزشکان با کمترین دریافتی بیفزاید، اما اتحادیه این پیشنهاد را نپذیرفت و مذاکرات را ترک کرد.

       اتحادیه پزشکان همچنین خواهان افزایش کادر درمانی به‌منظور کاهش نسبت تعداد پزشک به بیمار هستند. در حال حاضر برای هر ۱۶ هزار بیمار کنیایی تنها یک پزشک وجود دارد. گیتا کاگونا، نماینده اتحادیه می‌گوید: «ما دچار کمبود شدید پزشک در مناطقمان هستیم و اما فرمانداران مناطق پزشکان را پس می‌فرستند، چراکه می‌گویند از عهده پرداخت حقوقشان برنمی‌آیند. به همین دلیل ما نیز نمی‌توانیم خدمات خوبی در بیمارستان‌ها ارائه بدهیم.»

اعتراض به فساد
       برخی از معترضان در اعتراض به پول‌هایی که ظاهرا دولت با کیسه به تجار و دلالان کنیایی پرداخت می‌کند، در تظاهرات با خود کیسه‌های خالی حمل می‌کردند. آن‌ها می‌خواهند حقوقشان مانند دلالان و تجار وابسته به دولت پرداخت شود. تاکنون تظاهرات و اعتصاب‌های فراوانی از سوی کادر پزشکی در بخش‌های مختلفی از کنیا به دلیل تاخیر بیش‌ازحد در پرداخت حقوق به وقوع پیوسته است. هرچند این اولین اعتصاب سرتاسری است که کل کنیا را در برمی‌گیرد.

       ماه گذشته پزشکان کشور بورکینافاسو نیز در اقدامی مشابه تصمیم به عدم ارائه مراقبت‌های اورژانسی به بیماران گرفتند که این مسئله موجب شد تا دانشجویان پزشکی و کارکنان بهداشتی در ارتش برای درمان بیماران فراخوانده شوند.

       گرچه بسیاری از کنیایی‌ها روی شبکه‌‌های اجتماعی از اعتصاب حمایت کرده‌اند، اما درحالی‌که چشم‌اندازی از توافق میان دولت و کارکنان بهداشتی اعتصابی وجود ندارد، معلوم نیست در درازمدت افکار عمومی به چه جهتی گرایش پیدا خواهد کرد.سپید
BBC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: