کد خبر: ۱۳۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 12
سرانجام پس از شش سال امتناع از پذیرش مسئولیت، بان‌کی‌مون مدیرکل سازمان ملل متحد اعتراف کرد که شیوع مرگبار وبا در هائیتی که منجر به مرگ بیش از 30‌هزار نفر شد، لکه ننگینی بر آبروی این سازمان است.
شفا آنلاین:    این درحالی است که سازمان ملل برای اولین بار و پس از یک تاخیر شش ساله در به عهده گرفتن مسئولیت این فاجعه این حقیقت را پذیرفته است که نیروهای حافظ صلح این سازمان عامل اصلی آوردن وبا به هائیتی هستند.

   به گزارش شفا آنلاین:     دبیر کل سازمان ملل متحد بان‌کی‌مون در یک گزارش کارشناسی 16 صفحه‌ای که پنجشنبه اول دسامبر منتشر شد به موضوع بررسی علت شیوع وبا در هائیتی و راهکارهای جدید برای مقابله با آن اشاره می‌کند.

       این گزارش نشان می‌دهد که اکثریت شواهد موجود حاکی از آن دارد که پرسنل حافظ صلح سازمان ملل محتمل‌ترین منبع شیوع وبا در هائیتی بوده‌اند و درواقع این فاجعه زمانی رخ داده است که حافظان صلح در سپتامبر سال ۲۰۱۰ برای کمک به زلزله‌زدگان هائیتی از نپال به این کشور منتقل شدند و باکتری کشنده وبا را با خود به هائیتی آوردند.

       بان‌کی‌مون گزارش خود را به جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه کرد. او به سه زبان کریول، فرانسوی و انگلیسی با مردم هائیتی صحبت کرد. او گفت: «ما از مردم هائیتی عذرخواهی می‌کنیم. شکی نیست که ما اقدامات کافی را برای مقابله با شیوع وبا در هائیتی انجام ندادیم و عمیقا از این بابت نیز متاسفیم.»

        او همچنین اضافه کرد که نحوه مدیریت اپیدمی وبا آبروی سازمان ملل متحد و محافظان صلح این سازمان را در سراسر جهان خدشه‌دار کرده است. بااین‌حال، با وجود این عذرخواهی تاریخی که 6 سال بعد از شیوع وبا در هائیتی صورت گرفت، سازمان ملل همچنان بر این مسئله پافشاری می‌کند که از هرگونه ادعا جهت جبران خسارت و پرداخت غرامت به بیماران و خانواده فوت شدگان مصون است. آمار رسمی کشته شدگان درحال حاضر رقمی بالغ بر ۹۲۰۰ نفر است اما مطالعات نشان می‌دهد که آمار واقعی تلف شدگان به رقمی بیش از 3برابر این مقدار می‌رسد.

       درحالی‌که سمت شغلی بان ‌کی‌ مون گروه همکاران ارشدش در پایان سال جاری میلادی به اتمام خواهد رسید، آن‌ها تلاش‌های خود را جهت پاک‌سازی زخم متعفنی که آبروی سازمان ملل را در سراسر جهان خدشه‌دار کرد مضاعف کرده‌اند. اولین پذیرش آشکار این خطا و اظهار پشیمانی توسط سازمان ملل در ماه اوت رخ داد اما بعدا این پذیرش توسط الستون، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به منزله یک «رسوایی» محکوم شد، چراکه به عقیده او این پذیرش برابر بود با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های قانونی.

       الستون سخنرانی بان ‌کی ‌مون برای مجمع عمومی سازمان ملل را یک «نیمه ـ عذرخواهی» می‌نامد. او گفت: «اعتراف به عدم قبول مسئولیت قانونی از طرف سازمان ملل یک شگرد قانونی رسوا است که برای طفره رفتن از تعهدات این سازمان طراحی‌شده است. درواقع این حرکت، عذرخواهی واقعی و معنادار را غیرممکن کرده و همان‌طور که از این نیمه عذرخواهی دبیر کل نیز مشخص است وی از این‌که سازمان ملل اقدامات بیشتری در جهت ریشه‌کن کردن وبا در هائیتی انجام نداده است اظهار پشیمانی نمی‌کند و تنها به صحبت درباره چگونگی شیوع وبا در هائیتی بسنده کرده است.»

        کشورهای منطقه کارائیب که تحت تاثیر اپیدمی وبا قرار گرفتند در پاسخ به عذرخواهی بان ‌کی ‌مون ابراز احساسات کردند. ژان کازو، نماینده هائیتی در سازمان ملل می‌گوید: «سازمان ملل نشان داد که می‌تواند به اشتباه خود اعتراف کند.»

        وی افزود عقب‌نشینی بان ‌کی ‌مون از انکار این فاجعه نشان‌دهنده یک تغییر اساسی در نگرش سازمان ملل درباره رویکرد غیراخلاقی و غیرقابل‌توجیه این سازمان تا به اکنون است.

       کورتینی راترای، نماینده جامائیکا در سازمان ملل گفت که سخنان بان ‌کی‌ مون بیانگر بی‌عدالتی بزرگی است که بر مردم هائیتی روا داشته شده و همچنین مسئولیت اخلاقی سازمان ملل را در برابر آن نشان می‌دهد.

        به‌عنوان بخشی از تعهدات جدید سازمان ملل برای جبران قسمتی از آسیبی که به یکی از فقیرترین کشورهای دنیا وارد شد، این نهاد جهانی در تلاش است تا ۴۰۰ میلیون دلار در طی 3 سال آینده برای مقابله با اپیدمی وبا هزینه کند. بااین‌حال، کمبود تامین منابع مالی ممکن است روند این تصمیم را مهار کند. گزارش‌ها حاکی از این است که بودجه ناکافی به تلاش‌ها برای مقابله با شیوع وبا صدمه زده است.

        بریان کنکانون، مدیر اجرایی موسسه عدالت و دموکراسی در هائیتی با مشارکت طرفداران حقوق بشر هائیتی و آمریکا می‌گوید: «مردم هائیتی تنها به دنبال یک عذرخواهی ساده نیستند. آنها خواهان رسیدگی کامل به کنترل وبا در هائیتی و پاسخ‌گویی شفاف مسئولین به انکار 6‌ساله آنها از پذیرفتن مسئولیت که توهینی به کرامت مردم هائیتی محسوب می‌شود هستند.»سپید
منبع: Guardian
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: