کد خبر: ۱۳۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016December 03
خيلي از مردم تنها مشکل گوارشي در بارداري را تهوع و ويار ميدانند اما علامتهاي طبيعي و غيرطبيعي زيادي در دستگاه گوارش وجود دارد که در دوره بارداري برخي خانمها را آزار ميدهد مثلا خواننده محترمي از هموروييد يا بواسير در اواخر بارداري و راههاي پيشگيري از آن پرسيدهاند
.شفا آنلاین: هموروييد يا بواسير، بافتي عروقي است که در قسمت انتهاي روده بزرگ و مقعد وجود دارد. اگر اين رگها به هر دليلي گشاد و متورم شوند، علايمي ايجاد ميشود که با توجه به اينکه هموروييد داخلي يا خارجي باشد، متفاوت است.

به گزارش شفا آنلاین:هموروييد داخلي معمولا با خونريزي بدون درد و در موارد شديد با بيرونزدگي رگ متورم از مقعد همراه است و نشانه هموروييد خارجي، معمولا درد و خونريزي موقع دفع و برجستگي رگ متورم در حاشيه مقعد است. علت ايجاد هموروييد کاملا مشخص نيست ولي افزايش فشار داخل شکم به علل مختلف و يبوست، از عوامل مهم ايجاد آن هستند. از طرفي نبايد هرگونه خونريزي از مقعد را هموروييد دانست زيرا بيماريهاي مهم و گاهي خطرناک ديگري ممکن است با همين علايم شروع و ظاهر شوند و تاخير در تشخيص و درمان نامناسب آنها گاهي آسيبهاي غيرقابل جبراني به سلامت فرد ميزند.

در دوران بارداري هم گاهي افزايش فشار داخل شکم و يبوست بارداري باعث هموروييد ميشود و مصرف مايعات فراوان درصورت اينکه پزشک آن را منع نکرده باشد، از آن پيشگيري ميکند. معالجه و رژيم پرفيبر براي پرهيز از زورزدن هنگام دفع مدفوع و نشستن در آب گرم و استفاده از مسکن و داروهاي موضعي نيز در کنترل علايم مفيد خواهد بود. هنگام بارداري، به علل هورموني و تغييرات فيزيکي و حتي رواني، تغييراتي در تون عضلات، ترشحات و حرکات نواحي مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش ايجاد ميشود که گاهي باعث بروز علايم گوارشي مختلف از جمله سنگيني سر دل، آروغ زدن و برگشت اسيد ميشوند.

اقدامهايي مثل خوب جويدن غذا، خوردن حجم کم غذا در دفعات مکرر، پرهيز از مصرف مايعات زياد همراه غذا و آرامش رواني و در صورت لزوم مصرف داروهايي که در بارداري بلامانع است، کمککننده است. راهکارهايي مثل استفاده از ني براي نوشيدن مايعات و پرهيز از عواملي که باعث آئروفاژي (بلع هوا) ميشود مثل هورت کشيدن مايعات نيز ميتواند مفيد باشد.

پزشک آنلاین

دکتر عباسعلی محرابیان [ فوق تخصص بیماریهای گوارش ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: