کد خبر: ۱۳۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 19
رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی مشهد یادآور شد: یکی از این اختراعات، طراحی و ساخت وسیله ای جهت درمان تومورهای کوچک در نقاط مختلف بدن به خصوص در مغز که نمی توان مانند دیگر قسمت های بدن آن را رادیوتراپی و جراحی کرد، است.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از طراحی و ساخت وسیله ای جهت درمان تومورهای کوچک در نقاط مختلف بدن خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد تقی بحرینی طوسی با اعلام این خبر افزود: ساخت وسیله MLC (مالتی لیف کلیماتور) و وسیله ای جهت درمان تومورهای کوچک در مغز دو اختراع این مرکز تحقیقاتی هستند که در جشنواره اختراعات و ابداعات رازی موفق به کسب رتبه شدند.

ساخت وسیله ای جهت درمان تومورهای کوچک در مغز

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی مشهد یادآور شد: یکی از این اختراعات، طراحی و ساخت وسیله ای جهت درمان تومورهای کوچک در نقاط مختلف بدن به خصوص در مغز که نمی توان مانند دیگر قسمت های بدن آن را رادیوتراپی و جراحی کرد، است.

بحرینی ادامه داد:  با توجه به این که این احتمال وجود دارد تومور مغزی در نقطه حساسی باشد و لمس ناحیه از تومور عواقب وخیمی برای بیمار داشته باشد؛ نیاز به تجهیزات خاصی است که به وسیله آن بتوان اشعه را محدود کرد و تنها با دوز بالا و نقطه وجود تومور اشعه داده شود تا در یک جلسه تومور از بین برود.

وی گفت: این دستگاه ها بسیار گران قیمت است، به خصوص در دوران تحریم امکان وارد کردن این دستگاه ها چه به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری وجود نداشت. اما در مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی مشهد توانستیم این طرح را در قالب پایان نامه دوره دکتری اجرایی کرده و دستگاه را بسازیم.

طراحی دستگاه MLC یا مالتی لیف کلیماتور در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز داشت: طرح دیگری در قالب پایان نامه دوره دکتری در مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصویب و انجام شد که وسیله ای تحت عنوان MLC یا مالتی لیف کلیماتور جهت جلوگیری ار رسیدن اشعه به نواحی مجاور قسمت سرطانی ساخته شد.

وی اضافه کرد: در این طرح باید میدان اشعه بر بدن بیمار محدود شود و با توجه به اینکه شکل ناحیه تومورال شکلی منظم و هندسی نیست؛ باید وسیله ای داشته باشیم که بتوانیم شکل میدان اشعه را مطابق با شکل ناحیه سرطانی به صورت نامنظم مطابقت دهیم.

بحرینی خاطر نشان کرد: این مهم به وسیله تجهیزاتی تحت عنوان مولتی لیف کالیماتور(MLC) انجام می شود.

وی گفت: این اختراع پیش از این در دنیا تولید شده و تنها چهار کمپانی توانایی تولید آن را با قیمت یک میلیون یورو دارند. اکنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد این وسیله را به شکل نرم افزار و سخت افزار به صورت آزمایشی ساخته و حتی پیشنهاد تولید آن از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به ما شده است.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پزشکی مشهد تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک تولید انبوه این وسیله را در برنامه خود داشته باشیم و در صورتی که کار اجرایی و آموزشی ما کمتر شود این مهم رخ خواهد داد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: