کد خبر: ۱۳۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 15
شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به زودی جلسه رسمی خود را با حضور رئیس جمهوری برای تصویب سه سند ملی سلامت کودکان (هزار روز طلایی)، سالمندی و سلامت غذا، تشکیل می‌دهد.

شفا آنلاین:محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه در حاشیه کنگره مشاوره مامایی در وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا با اعلام این خبر افزود: سند تکامل دوران کودکی یا هزار روز طلایی و سلامت کودکان تا پایان هشت سالگی آماده شده و به زودی در جلسه شورای عالی سلامت با حضور رئیس جمهوری تصویب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،وی گفت: اگر این سند ملی تصویب شود، وظایف همه دستگاههای اجرایی برای تامین سلامت کودکان از زمان تولد تا دو سالگی که هزار روز طلایی زندگی است، مشخص می شود و شبکه آموزشی برای آموزش خانواده‌ها در این زمینه در کشور شکل می‌گیرد.
ایازی افزود: به طور کلی 90 درصد رشد انسان در همین هزار روز اول زندگی، یعنی از زمان تولد تا دوسالگی شکل می‌گیرد. دوران فوق العاده مهمی است و خانواده‌ها باید آگاهی کافی برای تکامل کودکان، در این دوران داشته باشند.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت ادامه داد: متولی اصلی تکامل کودکان تا دوسالگی خانواده است اما وزارت بهداشت این آمادگی را دارد تا در شبکه بهداشتی کشوری، امکانات لازم را برای آموزش خانواده‌ها برای تکامل کودکان حتی از قبل از تولد فراهم کند.
وی گفت: یکی از مهمترین نکاتی که والدین باید در این دوران به آن توجه کنند، هدایت ذائقه کودکان است. اگر ذائقه کودکان در این دوران به سمت مواد شیرین، شور یا چرب سوق پیدا کرد، در آینده تغییر این ذانقه بسیار سخت است و فرزندان در آینده زندگی خود، به سمت چاقی و بیماریهای غیر واگیر پیش می‌روند.
ایازی ادامه داد: موضوع دیگری که در جلسه بعدی شورای عالی سلامت تصویب خواهد شد، سند ملی سالمندی است که با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هماهنگی وزارت رفاه و سازمان بهزیستی تدوین شده و برای تصویب نهایی آماده است.
وی گفت: سند سلامت غذا نیز با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی آماده شده است و قرار است در جلسه آتی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی طرح و تصویب شود، البته هنوز قسمت هایی از این سند که درباره محصولات تراریخته و تولید و واردات این محصولات است، به علت اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد، کامل نشده است اما تا قبل از جلسه شورای عالی سلامت که تا حدود دو یا سه ماه آینده است، کامل می‌شود.
ایازی درباره نقش ماماها در سلامت خانواده‌ها نیز به خبرنگار ایرنا گفت: محور اصلی سلامت خانواده، مادران هستند. ماماها به علت ارتباطی که با مادران دارند می‌توانند نقش مهمی در آموزش و مشاوره مادران برای حفظ و ارتقای سلامت خانواده ایفا کنند.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: آموزش به مادران باید حتی از قبل از زمان تشکیل نطفه فرزندان و قبل از ازدواج شروع شود و در تمام مراحل رشد و تکامل نوزاد تا زمان میانسالی، سالمندی ادامه داشته باشد.
وی گفت: علاوه بر آن دختران به خصوص در زمانی که به سن بلوغ می‌رسند، نیازمند آموزش هایی هستند و باید مسائل مربوط به زمان بلوغ و تغییرات جنسی را بیاموزند تا از آسیب هایی که در آینده آنان را تهدید می کند،مصون باشند.
ایازی افزود: علاوه بر آن مشاوره های قبل از ازدواج می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش میزان طلاق در جامعه داشته باشد، این آموزش ها در زمان بعد از ازدواج نیز برای جوانان لازم است و ماماها می‌توانند نقش مهمی در ارائه این آموزش ها به دختران،زنان و خانواده‌ها ایفا کنند.
وی گفت: مسئله مهم دیگر سلامت در دوران سالمندی و میانسالی است که زمان شروع یائسگی در زنان است. متاسفانه بسیاری از زنان کشورمان با مسائل دوران یائسگی آشنایی ندارند و همین مسئله اثرات بسیار سوئی داشته است و بسیاری از زنان به خاطر همین مسئله دچار افسردگی و بیمارهای روانی می شوند.
ایازی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه چه دستگاهی متولی ارائه مشاوره‌ها به خانواده هاست گفت: در مورد آموزش هزار روز طلایی اول زندگی، وزارت بهداشت پیش‌قدم شده و در مراکز جامع سلامت این خدمات ارائه می شود.
وی افزود: آموزش‌های قبل از ازدواج نیز در این مراکز ارائه می‌شود و تقریبا برای خانواده‌هایی که برای آزمایش‌های قبل از ازدواج به شبکه بهداشتی کشور مراجعه می‌کنند، این آموزش ها الزامی و حالت اجباری دارد.
ایازی افزود: در مورد آموزش های بعد از ازدواج و آموزش‌های مربوط به دوران میانسالی و سالمندی هنوز ساز و کاری در کشور پیش بینی نشده است و الزامی وجود ندارد و باید امکانات لازم برای ارائه این آموزش ها در کشور فراهم شود.
وی گفت: اگر وزارت بهداشت و بقیه دستگاه‌های مسئول موفق شوند، آموزش های قبل و بعد از ازدواج را در کشور گسترش دهند، نقش مهمی در کاهش متارکه ها و طلاق ها در کشور خواهند داشت.
ایازی گفت: آموزش‌ها و مشاوره‌های مربوط به زندگی زناشویی باید از دبیرستانها شروع شود.

برچسب ها: سلامت ، کودکان ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: