کد خبر: ۱۳۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 09
دکتر علی سیفی عضو جامعه ی جراحان کشور درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین: عضو جامعه جراحان ایران گفت: نقص و ضعف قوانین نظام پزشکی باعث بروز مشکلات گریبانگیرجامعه پزشکی است به همین خاطرنظام پزشکی توانی در دفاع از کیان پزشکان ندارد.
 دکترعلی سیفی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این خبر اظهار کرد: نظام پزشکی  مرکز محاکمه ی پزشکان شده و نتوانسته از کیان پزشکان دفاع کند وتوان دفاع از حقوق پزشکان را ندارد و در واقع به صورت آسته برو آسته بیا عمل می کند.به همین خاطر من تمام این مشکلات را در نقص قوانین می بینم و در واقع می توان گفت ظاهر نظام پزشکی حفظ شده اما رسالتی را که باید داشته باشد ندارد.

وی تصریح کرد:به خاطراین قبیل مشکلات اساسی این سازمان تبدیل به سازمان عریض و طویلی شده که متاسفانه کارایی خاصی ندارد وقوانین ناقص باعث شده این سازمان خنثی عمل کند چرا که هر چه که تصویب  می کند جای دیگری نقض می شود.

جراح عمومی اظهار کرد: هر چند وقت یکبار قوانین تغییر پیدا می کند واختیارات نظام پزشکی کم و زیاد می شود .این درحالی است که در واقع  نظام پزشکی باید تعریف خاص خودش را داشته باشد تا کار خود را به درستی انجام دهد و از سیاست هم فاصله بگیرد. چرا که این سازمان، صرفاً صنفی است و باید به مسائل صنفی پزشکان رسیدگی کند و منافع پزشک وبیمار را ببیند.


 دکترسیفی تصریح کرد: قوانین حاکم بر نظام پزشکی  و اختیارات  آن باید اصلاح شود تا نظام پزشکی بتواند قدم مثبتی بردارد. قوانین و اختیارات در نظام پزشکی بسیار مهم است، اگر قوانین به همان قوانین ابتدای ایجاد این سازمان برگردد و همان قوانین به روز رسانی شود بهترین حالت ممکن پیش می آید.


این جراح عمومی سرشناس خاطرنشان کرد: در نظام پزشکی انبوهی از قوانین وجود دارد که قانون های دیگری وضع شده تا آن قوانین را نقض کند. به این صورت است که این سازمان به جایی می رسد که تأثیرچندانی برامور پزشکان ندارد.


 وی افزود: اگرالان من را هم به عنوان رئیس نظام پزشکی انتخاب کنند همین گونه عمل می کنم و شاید از این بهتر هم نتوانم عمل کنم .چرا که اشکال در قوانین است. وقتی قوانین درست شد سازمان نظام پزشکی به طورخودکار درست می شود.مدیری که قوانین ضد و نقیض برای اجرا دارد نمی تواند درست عمل کند و تأکید می کنم که سازمان نظام پزشکی را نباید سیاسی  کرد چون یک سازمان صرفاً صنفی است.


وی گفت: می گویند تعرفه ی پزشکان را بالا نبرید!؟ وقتی که متغیر ها در هرصنفی تغییر می کند و تعرفه های هر سازمانی بالا می رود، پزشکان هم همان متغیر ها را در تعین حق العلاج به صورتی دیگر دارند. همچنین اگر ادعا دارند که یک پزشک  درآمد بالایی دارد و پزشکی دیگر به علت کم داشتن بیمار درآمد پایینی  دارد و این باعث تضاد بین پزشکان می شود پس بنابراین باید مانند همه جای دنیا  قوانین مالیاتی شان را درست کنند.درعین حال باید ببینیم که هر پزشک چقدر درآمد دارد و بر اساس آن مالیات بپردازد باید همان مسیری که دیگر کشور ها رفته اند و به نتیجه رسیده اند را برویم.

عضو جامعه ی جراحان کشور گفت: پزشک باید بداند می توانددر آمد داشته باشد. ولی اگر درآمدش از حد مشخص شده تجاوز کرد باید بخشی از آن را به دولت بپردازد و با این روش عدالت نسبی رعایت می شود. وقتی هم عدالت نسبی رعایت شد تقریباً مشکلات تعرفه ای حل می شود.

 وی تأکید کرد: نظام پزشکی در زمان گذشته یکی از مشاوران وزارت بهداشت بود و نظرات صنفی را به وزارت بهداری آن زمان منتقل می کرد.وزرا نیز سعی می کردند موارد لازم را به صورت لایحه به هیأت دولت ارائه کنند و قوانینی کارگشا تصویب شود.ضمن اینکه فضا سیاسی نبود وصرفاً صنفی بود.اما این را باید از نظام پزشکی پرسید که آیا نظرات صنفی را منتقل می کند و نتیجه ای نمی گیرد.؟ که اگر این طور باشد و نظرات منطقی و درست را بیان می کنند ولی در جلسه ی هیأت دولت اصلاً مطرح نمی شود  قطعاً آن پزشک تأیید نمی کند که بار دوم هم در آن جلسات شرکت کند ودیگر مسائل را  حتی منتقل هم نخواهند کرد و در انتخابات نظام پزشکی هم شرکت نخواهد کرد .بعدهم می گوید وقتی که نظرات را منتقل نمی کنند برای چه شرکت کنم و این می شود که پزشکانی که با سواد، با تجربه ، دلسوز و نخبه هستند دیگردر انتخاب شرکت نمی کنند و به حاشیه می روند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: