کد خبر: ۱۲۹۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - 2016November 06
مطابق آخرین آمار موجود، نزدیک به 83 درصد از بازار ایران در این صنعت از محل واردات تامین می شود و 17 درصد باقی مانده بطور میانگین از محل تولید داخل تامین می‌گردد.
شفا آنلاین>سلامت>یکی از مجریان طرح یکپارچه‌سازی سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری حوزه تجهیزات پزشکی گفت: مطابق آخرین آمار موجود، نزدیک به 83 درصد از بازار ایران در این صنعت از محل واردات و 17 درصد باقی مانده نیز بطور میانگین از محل تولید داخل تامین می‌ شود.

به گزارش شفا آنلاین، سپهر قاضی نوری به طرح یکپارچه‌سازی سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت:این طرح با تلاش‌ها موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت وحمایت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در دست انجام است.
وی اظهار کرد این موسسه با توجه به اهمیت موضوع یکپارچه سازی صنعتی و تجاری و فناوری، اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی با عنوان « آسیب‌شناسی بستر صنعتی و بنگاهی این صنعت» با حضور کارشناسان کرده است.
وی دراین میزگرد گفت: مطابق آخرین آمار موجود، نزدیک به 83 درصد از بازار ایران در این صنعت از محل واردات تامین می شود و 17 درصد باقی مانده بطور میانگین از محل تولید داخل تامین می‌گردد.
قاضی نوری افزود:در حال حاضر 520 تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعالیت دارند و حدود دو هزار نفر در بخش واردات فعال هستند.
وی بیشترین واردات کشور را در حوزه ملزومات پزشکی و بیمارستانی عنوان کرد و افزود: از صادرات محدود و 23 میلیون دلاری، بیشترین میزان مربوط به تجهیزات آزمایشگاهی بوده است.
قاضی نوری از جمله مشکلات این صنعت را مشخص نبودن متولی اصلی و عدم ثبات و چرخش سیاست‌ های این حوزه، عدم پرداخت مطالبات شرکت‌های تولیدکننده از سوی دولت، نبود ضمانت اجرایی برای برخی از قوانین حمایت از تولید داخل، ساختار بروکراتیک وعدم آمادگی دانش آموختگان دانشگاهی برای ورود به این صنعت عنوان کرد.
در ادامه حسین صفوی، مدیرکل سابق نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی تراز تجاری کشور (اختلاف میزان واردات و صادرات) را به عنوان معیاری برای سنجش عملکرد صنعت بیان کرد و گفت: در زمینه تجهیزات پزشکی، تراز تجاری کشور به شدت منفی است و این درحالی است که در کشورهایی مانند کره جنوبی، این تراز نزدیک به صفر شده است.
وی همچنین با مقایسه صنعت تجهیزات پزشکی با صنعت دارویی کشور، موفقیت نسبی دارو را ناشی از استمرار سیاست‌ها و برنامه‌ها در این حوزه در وزارت بهداشت دانست و دلیل عدم دستیابی به اهداف مد نظر در زمینه تجهیزات پزشکی را ناپایداری و چرخش سیاست‌ ها در این حوزه در وزارت بهداشت ذکر کرد.
قاسم آب خضر، مدیرعامل شرکت تجهیز طب فن آوران هم در این میزگرد افزود: عدم تحقق نبود متولی مشخص یکی از معضلات این صنعت است.
وی با اشاره به پیشرفت صنعت تجهیزات پزشکی کشور در 20 سال اخیر افزود: کشور از یک واردکننده صِرف در سال های قبل، امروز بحدی رسیده است که می تواند بطور میانگین حدود 20 درصد نیاز بازار خود را در داخل تولید کند.

* در زمینه تجهیزات عمومی و بیمارستانی به توانمندی رسیده ایم
آب خضر با اعلام اینکه تجهیزات تشخیصی و تصویربرداری معادل 50 درصد از بازار ایران تامین می شوند و غالباً وارداتی هستند، افزود: علاوه بر این، در بخش تجهیزات پزشکی مرتبط با قلب نیز واردات کشور 90 میلیون دلار است اما در زمینه تجهیزات عمومی و ملزومات بیمارستانی تا 70 درصد به توانمندی تولید داخل رسیده ایم.
وی حمایت از شرکت هایی که قادر به ورود به بازار نیستند را از مهمترین سیاست های غلط برای گسترش این صنعت در کشور عنوان کرد.
درادامه احمد مسلمی، دبیر انجمن متخصصین تجهیزات پزشکی کشور هم واگذاری بخشی از خرید دولت به چند شرکت دولتی محدود و نبود نظام رتبه بندی شرکت های فروشنده کالای پزشکی به دولت را مشکل پیش روی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بیان کرد.
وی تصریح کرد: به دلیل نبود نظام رتبه بندی، شانس شرکت های تازه وارد (بعضاً بدون شناسنامه وسابقه) برای فروش محصولات خود به دولت با شانس تولیدکنندگان اصیل و قدیمی برابر است و این امر باعث ورود برخی شرکت‌ها برای مدت محدود و چندساله به بازار می‌شود که پس ازفروش محصولات خود‌، انحلال آن‌ها اعلام می‌شود و بدین ترتیب خدمات پس از فروش که یکی از بحث‌های مهم در زمینه تجهیزات پزشکی است، نادیده گرفته می‌شود.
مسلمی تأکید کرد: بازارمحدود ایران ظرفیت این تعداد شرکت را نداشته و باید تدابیری برای این موضوع اندیشیده شود.
علی اللهیاری، مدیرعامل شرکت پویندگان پزشکی پردیس و نماینده اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی هم از رشد کشور در زمینه تجهیزات ارتوپدی را در7 سال اخیر چشمگیر خبر داد و گفت: 87 درصد نیاز بازار را تولیدات داخلی تأمین می کنند.
وی فرایند ساده ثبت شرکت های تجهیزات پزشکی را به عنوان یکی از مشکلات این صنعت معرفی کرد وگفت: این امر باعث می شود افراد غیرمتخصص بتوانند با ثبت شرکت، چند سالی در این بازار فعالیت کرده و پس از کسب سود، از بازار خارج شوند وفعالیت‌های نگهداری و تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولات را ارائه نکنند.
وی همچنین برتدوین قوانین و آئین نامه های مربوط به تأسیس و مسئولیت پذیری شرکت‌ها، لزوم تعریف برند و تسهیل ادغام شرکت های کوچک در شرکت‌های بزرگ تأکید کرد.
در این میزگرد سعید جاوید، مدیرعامل شرکت داهیان پزشکی پیشرو، واردات محصولات و فروش آن تحت عنوان تولیدات داخل را به عنوان یکی از مواردی که نیازمند نظارت بیشتر است عنوان و بر نبود نظام مسئولیت پذیری شرکت های تولید کننده در قبال محصولات خود به عنوان مشکلی دیگر در این صنعت تأکید کرد.
جواد حسنی بیدگلی، مدیرفنی شرکت جراحی هوشمند پارسه هم دسته بندی محصولات (به تفکیک مصرفی و تجهیزاتی) و تبیین سیاست ها متناسب با شرایط و توانمندی های کشور درهریک از این دسته ها و توجه به رقبای جهانی آنها را ضروری دانست.
وی با اشاره به تنوع بالا و محدود بودن بازار تجهیزات از هرنوع به کافی نبودن اندازه بازار داخل برای محصولات تولیدی درکشور و ضرورت نگاه به صادرات پرداخت.
حسنی، تعدد و کوچکی شرکت های ایرانی و نبود نظام مالکیت فکری که بر بحث تحقیق و توسعه شرکت های ایرانی تأثیر منفی دارد را از مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: زیرساخت های لازم برای ادغام شرکت های ایرانی در کشور وجود ندارد.
به گفته وی، همکاری مشترک شرکت های ایرانی با برندهای معتبر بین المللی یکی دیگر از این راهکارهاست.
جمال تولّی، رئیس اداره واردات اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن برشمردن آمار30 میلیون دلاری تولید سرنگ در کشور، از متولیان متعدد این صنعت در ایران یاد کرد و گفت: با این وجود در حال حاضر حوزه فعالیت این متولیان با یکدیگر اصطحکاک ندارد.
وی همچنین اظهار کرد که درحال حاضر بیش از آن که در کشور حمایت از تولید تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد، حمایت از خرید آنها وجود دارد که این موضوع می تواند به عدم توانمندی تولیدی و بالا نرفتن کیفیت کالاهای ساخت داخل منجر شود.
در پایان جلسه دکتر محمدرضا رضوی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هم با جمع بندی موضوعات مطروحه براستقبال ازهمکاری با انجمن‌های تخصصی در تدوین سیاست ها و برنامه ها، سیاست‌های خرید دولتی درتجهیزات پزشکی را به عنوان اهرمی مهم برای توسعه صنعت معرفی کرد.
وی هم چنین، بر لزوم ادغام شرکت‌های کوچک موجود در بازار ایران، به عنوان داروی تلخی که بخش خصوصی باید بخورد، اشاره کرد.
این میزگرد تخصصی تحت عنوان« آسیب شناسی بستر صنعتی و بنگاهی تجهیزات پزشکی» با حضور مسئولان و متخصصانی از وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط، دانشگاه‌های علوم پزشکی و تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی در محل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: