کد خبر: ۱۲۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
مراکز پرستاری مجوز دار در کشور، به قدر کافی نیست. البته مجوز های زیادی صادر شده است، اما خیلی از این مراکز غیر فعال هستند. ما به این مراکز یک فرصت دو تا سه ماهه داده ایم که با آیین نامه جدید مرتبط و فعال شوند و درغیر این صورت، پروانه آنها باطل می شود.

شفا آنلاین: مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: اگرچه مراکز «پرستاری در منزل» دارای مجوز به اندازه کافی در کشور موجود نیست، اما مجوز مراکز غیر فعال «پرستاری در منزل» هم باطل خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد نجاتیان افزود: مراکز پرستاری مجوز دار در کشور، به قدر کافی نیست. البته مجوز های زیادی صادر شده است، اما خیلی از این مراکز غیر فعال هستند. ما به این مراکز یک فرصت دو تا سه ماهه داده ایم که با آیین نامه جدید مرتبط و فعال شوند و درغیر این صورت، پروانه آنها باطل می شود.

نجاتیان در خصوص آیین نامه توسعه مراقبت های پرستاری در منزل گفت: این آیین نامه ابلاغ شده است و در مرحله تدوین دستورالعمل ها هستیم که تا یکی دو هفته آینده چند دستور العمل ابلاغ می شود.

وی افزود: مراکز و دانشگاه های علوم پزشکی جلساتی را با مراکز پرستاری برگزار کردند. ما فرهنگ سازی های لازم را در این باره انجام می دهیم و بحث تعرفه خدمات پرستاری در منزل هم در شورای عالی بیمه در حال بررسی است.

نجاتیان اظهار داشت: پیشنهاد تعرفه ها آماده شده است و شورای عالی بیمه جلسات کارشناسی را انجام داده است و امیدواریم که زودتر جلسه اصلی برگزار و این تعرفه ها مشخص شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در خصوص میزان تعرفه ها چون در مرحله پیشنهاد است هنوز نمی توان اظهار نظر کرد، ولی ما بررسی های میدانی در این زمینه انجام داده ایم و مشخص کرده ایم که در این موضوع کشور ما در چه وضعیتی قرار دارد و ارزش نسبی را برای خدمات در نظر گرفته ایم. در نهایت یک پیشنهادی را به شورای عالی بیمه ارائه کرده ایم  که به محض قطعی شدن آن را اعلام می کنیم.

وی در مورد نظارت بر فرآیند اعزام پرستاران به منازل نیز تاکید کرد: کارگروه نظارت بر اعزام پرستاران تشکیل شده است، چرا که این اقدام یک موضوع مهم در نظام سلامت است و خیلی از بیماران بخصوص در شهر های کوچک برای خدمات تخصصی و فوق تخصصی نیاز به اعزام پرستار به منزل دارند. ما کارگروهی را با حضور معاونت ها و دانشگاه های مختلف تشکیل داده ایم و نظر خواهی از کل کشور در این رابطه انجام شده است که هم اکنون در مرحله تهیه پیش نویس آیین نامه هستیم. امیدواریم به زودی این آیین نامه ابلاغ شود.

نجاتیان در مورد مراکز پرستاری در منزل  که مجوز فعالیت ندارند افزود: این مراکز غیر قانونی هستند. ما تاکید داریم که ارائه خدمات تخصصی پرستاری در منزل صرفا از طریق مراکز مشاوره ای انجام بگیرد که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند . قطعا اگر کسی خارج از این مجموعه وارد منازل مردم شود یا از طریق شرکت های خدماتی که شرح وظایف برای خدمات مراقبتی ندارد، تحت عنوان پرستار خانگی استخدام شود، این کار تخلف است و اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی موظف به برخورد با این افراد هستند.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه هماهنگی هایی با سایر مراکز نظارتی در کشور انجام شده است تا نظارت جدی تری در این زمینه صورت گیرد خاطر نشان کرد: مهم ترین بحثی که درباره  ورود افراد غیر متخصص به منازل وجود دارد  فرهنگ سازی در میان خود مردم است. مردم باید از کسی که وارد منزل آنها می شود و مراقبت پرستاری را انجام می دهد  مطمئن شوند که  این شخص  پرستار است و مدرک تحصیلی مرتبط را داراست . همچنین مجددا به مردم توصیه می کنیم که فقط از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت خدمات بگیرند، چرا که بر این مراکز نظارت می شود و حداقل اگر تخلفی صورت بگیرد قابل پیگیری و شناسایی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: