کد خبر: ۱۲۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 26
زنان در دوران بارداری به خصوص بارداری اول به دنبال توصیه‌ها و اطلاعاتی برای حفظ سلامتی خود و جنین هستند.
شفا آنلاین:در کنار نکات پزشکی می‌توان به چند مورد بسیار ساده اشاره کرد که البته گاه چندان مورد توجه نیست.

     به گزارش شفا آنلاین: حضور در نور خورشید: گرچه نور خورشید فواید بسیاری دارد اما قرار گرفتن در معرض آن طی این دوران باعث بروز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست می‌شود. در این صورت حتما کرم ضد آفتاب SPF 50 هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. همچنین کلاه آفتابی و نوشیدن کافی آب را نیز فراموش نکنید.

       مصرف اسانس‌های گیاهی: هر نوع تماسی مانند ماساژ، استنشاق و... با شروع بارداری ممنوع است. در واقع، این ترکیبات از جفت عبور کرده و خطراتی برای جنین در پی دارد. البته بعضی از آنها پس از سه ماهه اول تحت نظر پزشک قابل مصرف است.

       خودداری از دفع ادرار: خانم باردار هیچ گاه نباید هنگام احساس دفع ادرار از این کار خودداری کند زیرا خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری در این دوران زیاد است و عوارض جدی برای جنین دارد. حتما در طول روز چندین بار به دستشویی بروید نیز آب فراوان بنوشید.

       مصرف همه خوراکی‌ها: برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند توکسوپلاسموز، خانم باردار از مصرف ماهی و گوشت خام، لایه‌های روی پنیر، شیر و پنیر غیرپاستوریزه، تخم‌مرغ خام، آبمیوه‌های غیرپاستوریزه و صدف پرهیز کند. همچنین در مصرف خوراکی‌هایی نظیر قهوه و ماهی‌هایی مثل تن نیز نباید افراط کرد. توصیه می‌شود احتیاط بیشتری در زمان انجمادزدایی گوشت رعایت شود تا از بروز مسمومیت‌های غذایی و عوارض خطرناک آن بر جنین پیشگیری شود. غذاخوردن برای دو نفر نیز ایده اشتباهی است زیرا نیاز به انرژی تا شش ماه اول تغییری نمی‌کند و فقط با افزایش مختصر در سه ماه آخر همراه است. به جای غذا خوردن زیاد باید به تغذیه صحیح توجه کرد.

       انجام بعضی ورزش‌ها: در دوران بارداری باید از تمریناتی که با پرش یا ضربه همراه است خودداری کرد. از جمله می‌توان به ورزش‌های رزمی، اسکیت، دوچرخه سواری در کوهستان، موج‌سواری، اسکی و غواصی (خطر کمبود اکسیژن برای جنین) اشاره کرد اما فعالیت‌های ورزشی آرام مانند ایروبیک در آب، پیاده‌روی و یوگا توصیه می‌شوند.

       رادیوگرافی: رادیوگرافی برای خانم های باردار ممنوع است زیرا می‌تواند موجب بروز ناهنجاری‌هایی در جنین شود. این کار فقط باید در موارد ضرورت مطلق صورت گیرد حتی اگر به بارداری مطمئن نیستید باز هم در این باره با متخصص مشورت کنید.

       الکل و سیگار: همان طور که بارها نیز توصیه شده، الکل و سیگار برای رشد مطلوب جنین مضر است. دوران‌هایی از زندگی جنین در رشد ذهنی و جسمی او بسیار مهم هستند و مصرف الکل می‌تواند عوارض جدی برای او در پی داشته باشد. سیگار نیز به رشد جنین آسیب می رساند و خطر سقط ، حاملگی خارج رحم و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و زمینه‌ساز مشکلات تنفسی و برخی اختلالات می شود.

       استفاده مداوم انگشتر: گرچه معمولا در این باره صحبت نمی‌شود اما بهتر است در دوران بارداری به طور مداوم انگشتر به دست نکنید. در واقع، ورم یا احتباس آب بدن می‌تواند سبب آسیب به انگشت شود.

       مصرف خودسرانه دارو: برای مصرف هر نوع دارویی در دوران بارداری باید با پزشک مشورت کرد. همچنین به دستورالعمل و عوارض جانبی دارو نیز باید توجه نمود. مراجعه به پزشک در این دوران می تواند به کنترل وضعیت سلامت مادر و جنین کمک کند. سپید

منبع: www.Passportsanté.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: