کد خبر: ۱۲۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 22
شفا آنلاین>سلامت>رییس بیست و هشتمین کنگره بین‌المللی کودکان گفت: پس از اتمام این کنگره اقدامات لازم برای راه‌اندازی آزمایشگاه متابولیک ایران و شروع غربالگری نوزادان با کمک معاون بهداشتی وزارت بهداشت انجام می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،علی ربانی رییس بیست و هشتمین کنگره بین المللی کودکان و فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به اینکه غربالگری مهم‌ترین راه برای تشخیص و شروع درمان این بیماری ها محسوب می‌شود، گفت: علت اصلی بروز بیماری های متابولیک ارثی بوده که در صورت تشخیص به موقع قابل پیشگیری است. 

ربانی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های متابولیک در ابتدا هیچ علامتی نداشته و به تدریج ظهور می کند؛ افزود: از این جهت غربالگری نقش مهمی در کاهش این بیماری ها داشته و می توان با تشخیص زود هنگام، درمان ها و مراقبت های لازم را از بیمار و خانواده وی به عمل آورد.

وی از راه اندازی آزمایشگاه متابولیکی ایران در مرکز تحقیقات، رشد و تکامل کودکان خبر داد و اظهار داشت: برای راه اندازی این مرکز تجهیزاتی خریداری شده که هنوز کامل نیستند اما بعد از اتمام این کنگره با کمک معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای تکمیل تجهیزات و شروع غربالگری نوزادان از لحاظ بیماری های متابولیکی اقدامات لازم انجام می شود.

به گفته ربانی غربالگری متابولیکی، علاوه بر حفظ منابع مالی و جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین بر نظام بهداشتی و بیماران، کاهش آسیب های ناشی از بیماری هم برای افراد مبتلا به بیماری های متابولیک و خانواده های آنها نقش موثری دارد.

این فوق تخصص غدد کم کاری تیروئید و بیماری PQU را شایع ترین بیماری های متابولیکی در ایران خواند و یادآور شد: در حال حاضر سیستم ثبت دقیقی برای بیماران متابولیک وجود ندارد اما درحال راه اندازه این سامانه هستیم تا با شناسایی و بررسی اطلاعات زمینه ای تمام بیماران بتوان به طور متناسب برنامه ریزی کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: