کد خبر: ۱۲۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>سلامت>پژوهش های جدید نشان می دهد که فعال کردن گیرنده های بتا پروتئین استروژن به وسیله یک عامل شیمیائی خارجی می تواند سبب افزایش سطح متابولیسم بدن شده و به این ترتیب از بروز اضافه وزن پیشگیری کند.
به گزارش شفا آنلاین،یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که فعال کردن شیمیائی beta-LGND2 توسط گیرنده های بتای هورمون استروژن در کاهش چاقی موثر بوده و پژوهشگران به واسطه آن توانستند سوخت و ساز بدن موش ها را کنترل کنند. در این فرایند، چربی های سفید و مضر بدن موش ها به چربی های قهوه ای و مفید تبدیل شدند.

اگر چه چاقی و اضافه وزن خود به تنهائی به عنوان یک خطر تهدید کننده زندگی محسوب نمی شود اما این پدیده می تواند زمینه ساز ظهور بسیاری از بیماری ها و عوارضی باشد که بعضا کشنده و خطرناک هستند و به همین دلیل کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن می تواند یک موضوع مهم محسوب شود.

رامش نارایانان از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه تنسیس در ایالات متحده آمریکا درباره اهمیت این یافته ها اعلام کرد: اگر چه چاقی و اضافه وزن خود به تنهائی به عنوان یک خطر تهدید کننده زندگی محسوب نمی شود اما این پدیده می تواند زمینه ساز ظهور بسیاری از بیماری ها و عوارضی باشد که بعضا کشنده و خطرناک هستند و به همین دلیل کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن می تواند یک موضوع مهم محسوب شود.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: امروزه ارائه روش درمان و پیشگیری بی خطر و موثر اضافه وزن به طور جدی مورد نیاز جوامع انسانی بوده و استفاده از روش مبتنی بر هدف قرار دادن گیرنده های بتای استروژن می تواند روشی مطمئن و مناسب برای مبارزه با چاقی محسوب شود.

در این مطالعات، پژوهشگران سه گروه از موش های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول با رژیم غذائی عادی جوندگان تغذیه شده و دو گروه دیگر با رژیم غذائی سرشار از چربی تغذیه شدند که منجر به اضافه وزن در آن ها شد. در ادامه ، یکی از دو گروه موش های چاق با روش beta-LGND2 تحت درمان قرار گرفته و شرایط آن ها مورد مطالعه قرار گرفت.

بررسی های پژوهشگران همچنین نشان می دهد گروه موش های چاقی که از این دارو استفاده کردند به نسبت گروه دوم، از سوخت و ساز بیشتری برخوردار شده، فعالیت بیشتری داشته و دمای بدن آن ها بیشتر شده و در نهایت اکسیژن بیشتری مصرف کردند. این علائم ناشی از افزایش سوخت و ساز بدن آن ها بوده و منجر به کاهش وزن در موش ها شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: