کد خبر: ۱۲۷۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> سازمان جهانی بهداشت در روز پنج‌شنبه هشدار داد اگر مقامات بهداشتی در سراسر جهان می‌خواهند تا سال ۲۰۳۰، عفونت سل و مرگ‌ومیر ناشی از آن کاهش یابد؛ نیاز به اقدام بسیار سریع‌تر برای پیشگیری، تشخیص و درمان «شیوع مرگبار» سل دارند.
 به گزارش شفا آنلاین،  این سازمان در گزارش سالانه مقابله با سل که یک بیماری ریوی بسیار مسری است و هر سال افراد بیشتری از این بیماری نسبت به مجموع HIV و مالاریا فوت می‌کنند؛ اعلام کرد پیشرفت‌ها ناامیدکننده بوده است و خواستار «تعهد سیاسی جسورانه و افزایش بودجه» شد. بدون این موضوع، جهان همچنان به تعقیب این بیماری همه‌گیر به جای غلبه بر آن ادامه خواهد داد.

       ماریو راویلیونه، مدیر برنامه سل WHO می‌گوید: «پیشرفت ناامیدکننده در پاسخ به سل، یک تراژدی برای میلیون‌ها نفر مبتلا به این بیماری است. اکنون باید برای نجات جان‌های بیشتر، آزمایش‌های سریع، داروها و رژیم‌های جدید توصیه‌شده را به کسانی که به آنها نیاز دارند برسانیم. فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری کنونی سقوط خیلی کمتر از احتیاجات است.

       تخمین می‌زنند در سال ۲۰۱۵، حدود 4/10 میلیون مورد سل جدید در جهان وجود داشته که شش کشور مسئول ۶۰ درصد از آن هستند: نخست هند و سپس اندونزی، چین، نیجریه، پاکستان و آفریقای جنوبی.

       قریب 8/1 میلیون نفر در سال گذشته به دلیل سل در گذشتند که 4/0 میلیون از آنها، مبتلا به ایدز نیز بودند.» این گزارش اشاره می‌کند با اینکه مرگ‌ومیر ناشی از سل ۲۲ درصد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ کاهش یافته، این بیماری هنوز یکی از ده علت اصلی مرگ در جهان در ۲۰۱۵ بود.

       کشورها در تشخیص و درمان میلیون‌ها تن مبتلا به سل شکست خورده‌اند. دولت‌ها باید متوجه باشند که سل یک بیماری متعلق به قرن نوزدهم نیست؛ این بیماری هر روز در درمانگاه‌ها مشاهده و درمان می‌شود و تهدیدی مرگبار برای همه ما است.

       مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت می‌افزاید، باید تلاش‌هایی در مقیاس عظیم انجام گیرد یا کشورها به دنبال کردن این بیماری شایع مرگبار ادامه خواهند داد. این گزارش درباره شکاف در حال گسترش میان بودجه موردنیاز برای مراقبت و پیشگیری بیماری سل در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط و سرمایه حقیقی موجود هشدار می‌دهد. در صورت افزایش نیافتن سرمایه‌گذاری‌ها، کمبود دو میلیارد دلاری کنونی از3/8 میلیارد دلار موردنیاز برای سال ۲۰۱۶، تا سال ۲۰۲۰ به شش میلیارد پوند خواهد رسید.

       حدود ۸۴ درصد از بودجه سل در دسترس در کشورهای با درآمد کم و متوسط در سال ۲۰۱۶ داخلی بوده است. دیگر کشورهای کمتر ثروتمند به شدت به کمک‌های مالی بین‌المللی متکی هستند که بیش از ۷۵ درصد آنها از صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا تامین می‌شود.
منبع: Reuters
برچسب ها: مبارزه ، شیوع مرگبار ، سل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: