کد خبر: ۱۲۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفاآنلاین>حوادث پزشکی> وزارت بهداشت سنگاپور استفاده انسانی از نخستین واکسن تب دنگی در جهان را پس از 7 ماه بررسی تصویب کرد و کارشناسان مالزیایی نیز خواستار تسریع در تصویب استفاده از این واکسن شدند.
به گزارش شفاآنلاین : وزارت بهداشت سنگاپور روز چهارشنبه اعلام کرد واکسن تب دنگی تا 60 درصد از ابتلا افراد به این بیماری کاسته و تا 80 درصد باعث کاهش شدت آن می شود.
این واکسن باعث 40 تا 50 درصد پیشگیری تب دنگی نوع یک و نوع دو در سنگاپور می شود.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تب دنگی یکی از بیماری های واگیر است که در 100 کشور جهان شیوع دارد و از هر 10 نفر یک نفر در خطر ابتلا به این نوع بیماری است.
آمار رسمی دولت سنگاپور نشان می دهد طی سال جاری 12 هزار ابتلا به تب دنگی در این کشور شناسایی شده است. تعداد کل مبتلایان به دنگی طی سال گذشته در سنگاپور 11 هزار و 286 نفر بوده است که 7 نفر جان خود را از دست دادند.
مالزی در همسایگی سنگاپور نیز سال گذشته شاهد ابتلای 120 هزار نفر به تب دنگی بود و طی 5 ماهه اول امسال 50 هزار نفر به دنگی مبتلا شدند که 109 نفر از این افراد جان باختند.
موارد ابتلا به تب دنگی در جهان طی 50 سال گذشته 30 برابر افزایش یافته است که ناشی از رشد شهرها و افزایش سفر است.
یک شرکت داروسازی سنگاپوری چند سال است درپی ساخت واکسن تب دنگی است و وزارت بهداشت این دولت – شهر استفاده انسانی از نخستین واکسن تب دنگی در جهان را اکنون تصویب کرده است.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، آزمایش ها نشان می دهد این واکسن برای سنین 12 تا 45 سال مناسب است و خطر بستری شدن در صورت ابتلا به تب دنگی را به شدت کاهش می دهد، اما این واکسن تاثیر چندانی در کم و یا برطرف کردن علائم تب دنگی در سنین بالای 45 سال نداشته است.
این واکسن همچنین احتمال ابتلا دوباره کسانی را که پیش از این به تب دنگی مبتلا شده بودند تا 85 درصد کاهش می دهد، و افراد مبتلا بدون استفاده از واکسن تنها 35 درصد کمتر از دیگران خطر ابتلا به این بیماری را خواهند داشت.
واکسن تائید شده تب دنگی در سنگاپور از اواخر سال گذشته میلادی مورد بررسی قرار گرفت و هم اکنون در سنگاپور و 9 کشور دیگر از جمله اندونزی و فیلیپین قابل استفاده است.
به نوشته تارنمای 'استار'، کارشناسان مالزیایی نیز خواستار اقدام وزارت بهداشت این کشور برای تصویب استفاده از نخستین واکسن تب دانگی در جهان شدند.
بیش از دو سوم از موارد تب دنگی مربوط به آسیا است که بیشترین آن نیز به منطقه جنوب شرق آسیا تعلق دارد.

این بیماری از طریق پشه ای به نام 'آئدس' به انسان منتقل می شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور است در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.
علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولا شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن است. بیمار بایستی فورا در بیمارستان مداوا شود در غیر این صورت امکان مرگ وی زیاد است.
تب دنگی عفونتی است که توسط ویروس دنگی ایجاد می شود. پشه ها عوامل منتقل دهنده یا پخش کننده این ویروس هستند.
تب دنگی به عنوان 'تب استخوان شکن' نیز شناخته می شود، چرا که به دلیل درد شدید حاصل از آن بیمار تصور می کند استخوان هایش در حال شکستن هستند.
برچسب ها: واکسن ، تب دنگی ، سنگاپور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: