کد خبر: ۱۲۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 22
رئیس انجمن نفرولوژی ایران درگفتگو با شفاآنلاین هشدارداد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن نفرولوژی ایران گفت :متأسفانه ما در کشور، برای پیشگیری هزینه ای نمی کنیم اما سالانه میلیارد ها دلار برای درمان هزینه می کنیم که فایده ی چندانی هم ندارد.

دکتر محمد رضا گنجی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب در مورد آینده ی بیماری های کلیوی در ایران گفت:متأسفانه به دلیل فرهنگ نادرست تغذیه و کم تحرکی این سیر در کل دنیا درحال افزایش است و بیماری دیابت ،فشار خون و مشکلات کلیوی در حال فراگیر شدن است. به طوری که پیش بینی شده تا سال 2025 میلادی دستکم 450 میلیون دیابتی در کل دنیا گرفتار این بیماری ها باشند.که بی تردید روند پرشتاب افزایش بیماری، مشکلات بیشماری را برای نظام سلامت وکل جامعه به بار خواهد آورد.

وی عنوان کرد: بهترین روش در جلوگیری از این روند، پیشگیری اولیه است.بعضی اوقات فرزند فرد دیابتی با نارسایی کلیه که به مطب می آید و چاق است؛ به او می گویم: آیا می دانی که توهم مستعد دیابت، فشار خون و مشکلات کلیوی هستی و با اضافه وزنی که داری زودتراز والدینت به این بیماری ها دچار می شوی.بعدهم می گویم: من در حال حاضر می توانم تو را با تغذیه ی صحیح و ورزش درپیشگیری اولیه قرار دهم و اگر مثل پدر و مادرت بروی و بعد از مدتی با کراتنین بالا بیایی، مدتی بعد باید دیالیز شوی و... .در صورتی که با ورزش و تغذیه ی صحیح میتوانی از این روند جلوگیری کنی.اما متاسفانه اغلب افراد مستعد حاضر به پیشگیری درست ومنطقی نیستند.

این نفرولوژیست بیان کرد:ما باید به سمتی برویم که کلینیک های تخصصی پیشگیری و درمان، ایجاد کنیم که در آن بیمار ضمن اینکه درمان می شود ودر پیشگیری ثانویه قرار می گیرد، اعضای درجه یک خانواده اش نیز بررسی شوند تا در صورت مستعد بودن، در برنامه پیشگیری اولیه قرار گیرند. در این صورت است که امکان کنترل بیماری برایمان امکان پذیر است و از هزینه های هنگفت درمان بیماری ها نیزجلوگیری می شود.

فوق تخصص بیماری های کلیوی اظهار کرد:متأسفانه ما در کشور، برای پیشگیری هزینه ای نمی کنیم اما میلیارد ها دلار برای درمان هزینه می کنیم که فایده ی چندانی هم ندارد. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد :من می دانم وزارت بهداشت گرفتاری هایی دارد، اما به عنوان پیشگیری اولیه امیدوارم این طرح را در برنامه های خود قرار دهند؛ البته این طرح ها در چند جا به صورت محدود اجرا شده اما در جایی مانند بیمارستان های دانشگاه تهران ما چنین کلینک هایی نداریم.

وی گفت: این طرح بودجه ی چندان قابل توجهی نیاز ندارد اما با اجرای درست آن ،به صورت سراسری، از هدر رفت هزینه های هنگفت بابت درمان جلوگیری می شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: