کد خبر: ۱۲۵۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
شفا آنلاین>اجتماعی>دست‌کم ۲۰هزار نفر از هنگام شروع شورش گروه افراطی بوکوحرام در نیجریه در سال ۲۰۰۹ کشته شده‌اند، اما پزشکان در بیمارستان‌ها می‌گویند که آنان شماری در حد 3 برابر بیشتر را به خاطر بیماری‌های ناشی از اثرات روان‌شناختی جنگ داخلی درمان کرده‌اند
به گزارش شفا آنلاین، این رقم احتمالا فقط نوک یک کوه یخ است: در شمال شرق نیجریه که کانون اصلی فعالیت این شورشیان افراطی است، فقط یک بیمارستان روان‌پزشکی وجود دارد.

       درمجموع 6/2 میلیون نفر از این منطقه گریخته‌اند، بسیاری از آنان عزیزانشان را در این جنگ ازدست‌داده‌اند و خانه‌هایشان تخریب شده است. زنان و دختران جوان ربوده و به آنان تجاوز شده است. کودکان بسیاری یتیم شده‌اند.

       فرانسیس زمادی پرستار مسئول بخش وابستگی به مواد مخدر در بیمارستان فدرال بیماری‌های عصبی و روانی در شهر مایدوگوری در شمال شرق نیجریه، می‌گوید اعتیاد تقریبا هرکسی از مقامات دولتی و افسران نظامی تا کشاورزان و بیکاران را گرفتار کرده است.

       او می‌گوید: «پیش‌ازاین شورش، ما معمولا حدود ۲۰ تا ۲۵ بیمار را در روز پذیرش می‌کردیم، اما اکنون این رقم به ۵۰ تا ۶۰ نفر رسیده است.»

       دکتر ابراهیم آدام ماشلیا، روان‌پزشک مشاور افزایش شمار موارد بیماری روانی از هنگام شروع شورش را یک «اوج‌گیری شدید» توصیف می‌کند و می‌گوید مشکلات بیش از ۵۸هزار بیمار ویزیت ‌شده در این بیمارستان به اثرات این شورش مربوط است. او می‌گوید: »علل رایج مشکلات اختلال استرس پس از ضربه عاطفی، افسردگی، اختلال سوءمصرف مواد، روان‌پریشی، اختلالات اضطرابی مانند فوبیا و اختلال وحشت‌زدگی است.»

       بیمارستان در پشت دیوارهای بلند و دروازه‌ای آهنی در یک منطقه مسکونی قرار گرفته است که بازار آن به‌طور مکرر هدف بمب‌های بوکوحرام و بمب‌گذاران انتحاری قرار گرفته است.

       یک واحد ویژه برای درمان کودکان و نوجوانان با حمایت سازمان بین‌المللی مهاجرت تاسیس شده است که پر از اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های صفحه‌ای است و تصویر شخصیت‌های کارتونی روی دیوارهایش نقاشی شده است.

       بیماران بستری یا خوابیده‌اند یا آرام روی تختخواب‌هایشان در بخش‌ها دراز کشیده‌اند یا در واحد کاردرمانی بیلیارد و تنیس روی میز بازی می‌کنند، اما درمان و توان‌بخشی برای افراد مبتلا احتمالا باید مدت‌ها پس از مرخص شدن از بیمارستان ادامه یابد.

       ماشلیا گفت: «حتی پس از پایان شورش اثرات روانی آن حتی تا چند دهه آینده ادامه خواهد داشت.»

       حدود یک و نیم میلیون نفر در شهر مایدوگوری پناه گرفته‌اند. آنان در نهایت این شهر را ترک خواهند کرد، اما پزشکان نگران هستند که افرادی که تابه‌حال توانسته‌اند از پس از شرایط فعلی برآیند، ممکن است هنگام بازگشت به خانه دوباره دچار فروپاشی عاطفی شوند.

       در این میان، میزان‌ مصرف مواد مخدر در ایالت بورنو که کانون شورش‌ها است، در حال افزایش است و عدم کنترل مرزی، فقدان پلیس و جمعیت آسیب‌دیده‌ای که به دنبال تسکین خود هستند، وضعیت را بدتر می‌کند.
منبع: AFP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: