کد خبر: ۱۲۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>سلامت جنسی> تاموکسیفن (Tamoxife- یا ®Nolvadex) دارویی است که به‌صورت قرص خوراکی عرضه می‌شود و در فعالیت استروژن، که هورمونی زنانه است، مداخله می‌کند. استروژن احتمال پیشرفت سرطان در پستان را بالا می‌برد.
به گزارش شفا آنلاین، بیش‌تر از 30 سال است که از تاموکسیفن جهت درمان سرطان پستان زنان و مردان استفاده می‌کنند. این دارو را در درمان بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان پستان هستند و همین‌طور کسانی‌که سرطان پستان پیشرفته دارند (سرطانی که در قسمت‌های دیگر بدن نیز گسترش پیدا کرده است) استفاده می‌کنند. تاموکسیفن به‌عنوان درمان کمکی (که پس از درمان اولیه برای بالا بردن احتمال شفای بیماری اعمال می‌شود)، از بازگشت سرطان پستان اولیه و همچنین گسترش سرطان‌های جدید در پستان پیشگیری می‌کند. در درمان سرطان پستان پیشرفته، این دارو رشد سلول‌های سرطانی را که در بدن هستند، کند یا متوقف می‌کند.

       بیش از 10 سال است که از تاموکسیفن جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند، استفاده می‌کنند. از این دارو در درمان زنانی هم استفاده می‌کنند که کارسینوم مجاری درجا، حالتی غیرتهاجمی که گاهی به سرطان پستان مهاجم می‌انجامد، دارند.

تاموکسیفن چگونه عمل می‌کند؟
       استروژن رشد سلول‌های سرطانی پستان را بالا می‌برد. بعضی از سرطان‌های پستان را در دسته گیرنده مثبت استروژن (حساس به هورمون) طبقه‌بندی می‌کنند، بدین معنا که سلول‌های سرطانی پروتئینی دارند که استروژن به آن وابسته است. رشد این سلول‌های سرطانی به استروژن وابسته است. از آنجا که تاموکسیفن برخلاف تاثیر استروژن بر این سلول‌ها عمل می‌کند، گاهی به آن ضداستروژن می‌گویند.

       مطالعات نشان می‌دهند که تاموکسیفن فقط در درمان سرطان پستان گیرنده مثبت استروژن موثر است. بنابراین، باید پیش از تصمیم‌گیری در مورد گزینه‌های درمانی، وضعیت گیرنده‌های هورمون تومور را جهت درمان سرطان پستان تعیین کرد.

       گرچه تاموکسیفن برخلاف تاثیر استروژن در بافت پستان عمل می‌کند، در سایر بافت‌ها مثل استروژن کار می‌کند. به عبارت دیگر، زنانی که تاموکسیفن مصرف می‌کنند بسیاری از تاثیرات مفید درمان جایگزینی استروژن یائسگی را مانند کاهش خطر پوکی استخوان دریافت می‌کنند.

در درمان سرطان پستان، بیمار برای چه مدت باید تاموکسیفن مصرف کند؟
       بیمارانی که سرطان پستان پیشرفته دارند تاموکسیفن را در دوره‌های متفاوت زمانی، بسته به واکنش سرطان به این درمان و عوامل دیگر مصرف می‌کنند. زمانی‌که از تاموکسیفن به‌عنوان درمان کمکی سرطان پستان در مراحل اولیه استفاده می‌کنند، آن را معمولا برای 5 سال تجویز می‌کنند. گرچه دوره مطلوب مصرف تاموکسیفن هنوز معلوم نیست.

       مزایای مصرف روزانه تاموکسیفن کمکی به‌مدت 5 سال را دو مطالعه تایید کرده‌اند. وقتی 5 سال تاموکسیفن مصرف شود احتمال بازگشت سرطان پستان اولیه در همان پستان یا هر جای دیگر کاهش پیدا می‌کند. خطر گسترش دومین سرطان اولیه را در پستان دیگر هم کاهش می‌دهد.

       پژوهش‌های بالینی برای تعیین سودمندی هورمون‌درمانی به‌مدت 5 سال در دست انجام هستند. این مطالعات معمولا بر مهارکننده‌های آروماتاز (نوع دیگری از ضد استروژن) استوارند.

عوارض جانبی شایع تاموکسیفن چیست؟
       عوارض جانبی شناخته شده و حاد تاموکسیفن لخته شدن خون، سکته، سرطان رحم و آب مروارید است. عوارض جانبی دیگر تاموکسیفن مشابه نشانه‌های یائسگی است.

       شایع‌ترین عوارض جانبی گر گرفتن و ترشحات واژن است. بعضی از زنان دچار دوره‌های قاعدگی نامنظم، سر درد و خارش پوست می‌شوند. همان‌طور که در مورد یائسگی پیش می‌آید، همه زنانی که تاموکسیفن مصرف می‌کنند این نشانه‌ها را ندارند. مردانی که تاموکسیفن مصرف می‌کنند دچارسردرد، تهوع یا استفراغ، خارش پوست، ناتوانی جنسی یا کاهش میل جنسی خواهند شد.
ادامه دارد...
منبع: NCII

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: