کد خبر: ۱۲۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 21
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، نیازمند توسعه سیستم تبادل اطلاعات سلامت هستیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد آقاجانی در همایش ملی فناوری اطلاعات سلامت در تبریز اظهار کرد: علوم پزشکی و بالینی از چند دهه گذشته مسیر ترقی را طی کرده و با وجود نقصان در آموزش و ارائه خدمات درمانی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مسیر توسعه را طی کرده و اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد.

 وی با بیان اینکه از حیث خدمات پزشکی جایگاه خوبی در منطقه داریم، گفت: به موازات خدمات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت هم پا به پا رشد کرده، ولی در این زمینه تاخیری اتفاق افتاده و با دو دهه تاخیر نسبت به غرب، بدون نظم و سامان لازم در این زمینه حرکت کرده‌ایم. اکنون علی رغم تاخیر رخ داده ما می‌توانیم روی شانه توسعه غرب، این راه را طی کرده و کمتر دچار خطا در مسیر توسعه شویم.

آقاجانی با اشاره به روند استقرار مدیریت اطلاعات سلامت در سطح کشور گفت: زمانی که این کار را آغاز کردیم، حدود 90 بیمارستان مجهز به سیستم تبادل اطلاعات بودند که اکنون پس از تلاش دوساله، تمام بیمارستان ها به سیتم تبادل اطلاعات مجهز شدند.

وی افزود: این برنامه پنج ساله بوده اما طی حدود دو سال و نیم همه بیمارستان‌ها به سامانه‌های اطلاعات مجهز شده و با سامانه مرکزی بهداشت و سلامت ارتباط برقرار کردند.

 وی با اشاره به حذف سیستم دستی صدور پروانه موسسات، اظهار کرد: مردم با استفاده از اطلاعات سامانه، می‌توانند هر نوع خدمت پزشکی دریافت کنند و می‌توانند بدانند که چه خدمتی را از چه موسسه‌ای دریافت می‌کنند.

 معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: سامانه اطلاعات برای برنامه‌ریزی به دانشگاه‌ها کمک خواهد کرد. همچنین کاهش خطا و به حداقل رسیدن سلایق در صدور پروانه‌ها و رفع مشکلات در این زمینه از جمله کارکردهای این سامانه است.

 وی تاکید کرد: تعدد سامانه‌ها ممکن است برای کاربران ایجاد مشکل کند که امیدوارم به زودی سامانه مدیریت اطلاعات سلامت را هم برای پیشگیری از این مشکل ایجاد کنیم و همه سامانه‌ها زیر سایه مدیریت اطلاعات سلامت به کاربران کمک کنند.

آقاجانی یادآور شد: سیستم اتوماسیون نیز نقایص و مشکلاتی دارد و هنوز در اکثر سامانه‌ها، پرونده الکترونیک سلامت را نداریم که برای ایجاد آن نیز باید اقدام کنیم و در راستای تجمیع و تبدیل اطلاعات به پرونده الکترونیک گام برداریم.

دکتر علی ماهر، معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در این همایش گفت: اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری در بیمارستان‌ها و کلیه سطوح نظام سلامت بوده و اهمیت تحلیل درست اطلاعات در مراکز درمانی در راستای تصمیم گیری‌های درست است. این همایش با هدف آشنایی با دانشگاه‌ها و گسترش انتقال تجربیات بین همکاران و دانشگاه‌ها برگزار شده است.

ماهر تأکید کرد: با مشکلاتی در زمینه اطلاعات و داده‌ها مواجهیم که می‌توان آن‌ها را به مرور حل کرده و به بالندگی دانشگاه ها در حوزه مدیریت اطلاعات سلامت کمک کرد تا کارهایی در بخش‌های مدیریت سلامت بیمارستانی و سلامت بالینی در حال انجام است.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرد: با اجرای سامانه اطلاعات مدیریت سلامت، می توانیم تجمع خوبی از اطلاعات را داشته باشیم و اقداماتی در این زمینه در دو فاز انجام شده است که یکی بررسی تطبیقی این بحث در کشورهای مختلف و پیشرو است و دیگری بحث نیازمندی اطلاعاتی از کلیه واحدهاست که در راستای ایجاد یک واحد ارائه کننده اطلاعات برای دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی گفت: وظیفه اصلی همکاران ما در این زمینه، سیاست گذاری، پایش و ارزشیابی دانشگاه‌ها است. همچنین ایجاد بخش نامه‌ها، دستورالعمل ها، برگزاری همایش ها، انجام کارهای پژوهشی، بازنگری فرم ها و دستورالعمل ها بر عهده همکاران در دانشگاه‌ها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: