کد خبر: ۱۲۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 17
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از صدور مجوز راه‌اندازی 25 مرکز تحقیقات بالینی در بیمارستان‌های خصوصی کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر رضا ملک‌زاده، ظهر امروز در افتتاحیه مرکز تحقیقاتی بیمارستان پارس ضمن معرفی موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی اظهار کرد: این موسسه دارای 70 کمیته است و 400 دانشمند به عنوان اعضای کمیته در این موسسه وارد شدند که 150 نفر از آنها در خارج از ایران هستند.

وی گفت: اولین فراخوان در بهمن 94 اعلام شد که پس از آن 397 طرح اولیه و در فراخوان دوم 415 طرح ارائه شد و فراخوان بعدی نیز در 15 مهر ماه 95 برگزار خواهد شد.

ملک‌زاده همچنین از اجرای طرحی به نام مطالعه ملی پرشین خبر داد که بر اساس این طرح، فعال‌ترین محقق در دانشگاه‌ها را پیدا کرده و هر استان برای شروع 10 هزار نفر جذب کرده است. اهداف اصلی این طرح بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و ایجاد زیرساخت پژوهشی بلندمدت در کل کشور است. بیوبانک جهانی نیز از محصولات دیگر این طرح است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید علم در کشور بیان کرد: با توجه به سند چشم‌اندازی که داریم قرار بوده که در سال 1404 رتبه اول علمی را در منطقه کسب کنیم که این مساله 10 سال زودتر در سال 2015 در سطح کل کشور در همه دانشگاه‌ها با 40 هزار و 532 مقاله اتفاق افتاد و ما رتبه 16 علمی در دنیا و رتبه اول در منطقه را کسب کردیم. همچنین در ISI و ESI دارای رتبه 21 در سطح جهانی و رتبه دوم در منطقه هستیم.

ملک‌زاده دلیل اصلی اول شدن در منطقه را در دست داشتن نیروی انسانی زیاد خواند و گفت: نیروی انسانی ایران 10 برابر پاکستان، مصر، رژیم اشغالگر قدس، عربستان سعودی و ترکیه است. ما باید اینها را در کشور حمایت و نگهداری کنیم.

وی همچنین دلیل دیگر اول شدن در منطقه را تغییر نظام ارزشیابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه در زمینه مستندات علمی نمایه شده دراسکوپوس هم از ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی بالاتر هستیم، گفت: مهم استنادات علمی است که خوشبختانه از لحاظ کیفی نیز مقالات ما رشد خوبی داشتند اما ما باید این رتبه‌بندی را به دانشگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی محدود نکنیم.

ملک‌زاده در ادامه افزود: ما در این مراسم بهترین دانشمندان پزشکی را داریم و باید به آنها این فرصت داده شود تا مشارکت لازم را در زمینه تحقیقاتی داشته باشند. همچنین اگر از مراکز خصوصی کمک بگیریم می‌توانیم رشد بیشتری داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما در دولت مصوب کردیم که برای مراکز تحقیقات بالینی در بیمارستان خصوصی مجوز بگیریم و در این راستا 25 مرکز خصوصی در سطح کشور مجوز گرفته‌اند که می‌توانند به تولید علم بپردازند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ضمن اشاره به اندک بودجه اختصاص‌یافته به این تحقیقات گفت: قرار بوده است سه درصد از درآمد ناخالص ملی به بودجه پژوهشی اختصاص داده شود اما سه دهم درصد اختصاص داده شد و ما نمی‌توانیم با این بودجه ادامه دهیم و به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم باید یک تغییر اساسی از نظر بودجه رخ دهد. در همین راستا باید به مراکز درمانی خصوصی مثل بیمارستان پارس کمک کنیم که در تحقیقات شرکت کند. همچنین پیشنهاد ما به رئیس بیمارستان اختصاص دو درصد از بودجه کل به تحقیقات است.

وی ضمن تاکید بر اضافه کردن مطالب جدید به علم پزشکی از تدوین برنامه‌هایی در جهت تعامل با هم مثل برنامه دستیار پژوهش و پزشک محقق و برنامه ویژه‌ای تحت عنوان پزشک پژوهشگر که در آن به دانشجویان پزشکی کمک می‌شود قبل از تخصص یا فوق تخصص Ph.d بگیرند، نام برد.

ملک‌زاده همچنین حمایت ویژه از نخبگان، ایجاد زیرساخت‌های بزرگ پژوهشی و راه‌اندازی آزمایشگاه جامع تحقیقاتی، تاسیس مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی و برنامه‌ریزی و تامین بودجه و نیروی انسانی برای اجرای طرح‌های بسیار مهم و زیرساختی در حوزه سلامت به عنوان برنامه‌های جدید مرکز تحقیقات یاد کرد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر فناوری در این مراکز بیان کرد: در حال حاضر 607 شرکت دانش‌بنیان، 74 مرکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، 9 اتاق تمیز برای تولید محصولات دارویی و 340 محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کرده‌ایم و ارتقاء اعضای هیات علمی و لحاظ کردن مقوله فناوری در ارتقاء اعضای هیات علمی در پی تغییر آیین‌نامه را در نظر داریم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت درخصوص مشکلات فناوری ایران گفت: از نظر نیروی انسانی و سلامت در وضعیت خوبی هستیم و مشکل اصلی ما ساختار اقتصاد کشور است.

ملک‌زاده همچنین درخصوص وضعیت سلامت گفت: شاخص امید به زندگی در بدو تولد در سال 1348، 52 سال بوده که در حال حاضر در مردان به 76.2 سال و در خانم‌ها به 80.7 سال رسیده است. همچنین عامل 51 درصد از موارد مرگ و میر در ایران سکته قلبی و مغزی، 23 درصد سرطان‌ها و 81 درصد بیماری‌های مزمن غیرواگیر است که اینها باعث مرگ زودرس یعنی مرگ زیر 70 سالگی می‌شود.

وی افزود: تعداد مرگ و میر در کشور از دویست و هفتاد هزار مورد در سال 69 به 292 هزار مورد در سال رسیده است و مرگ‌های زودرس که 81 درصد بود به 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

ملک‌زاده در ادامه گفت: بیماری‌های عفونی از 92 هزار مورد به 21 هزار مورد رسیده است و بیماری‌های مزمن غیرواگیر از 128 هزار به 98 هزار رسیده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش امید به زندگی در بدو تولد خدمات درمانی است که در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود و تقریباً 11 هزار مورد از مرگ‌های زیر 55 سال به علت ایست قلبی، 3800 مورد سکته مغزی، 4100 مورد بیماری‌های عروقی، 10 هزار و 400 مورد سرطان، 2400 مورد بیماری‌های مزمن ریوی و 950 مورد به علت بیماری‌های مزمن کلیوی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: