کد خبر: ۱۲۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 18
شفاآ نلاین>حوادث پزشکی>وزارت بهداشت اندونزی روز پنجشنبه ۱۵ سپتامبر اعلام کرد که به‌عنوان یکی از اقدامات برای پیشگیری از انتشار ویروس زیکا در اطراف ترمینال‌های فرودگاه دام‌های لارو پشه نصب کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،این اقدامات در واکنش به شیوع زیکا در کشور همسایه، سنگاپور انجام می‌گیرد. مقامات در فرودگاه بین‌المللی سوکارنو- هاتا در جاکارتا یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های آسیای جنوب شرقی حدود ۱۰۰۰ دام لارو آماده کرده‌اند و آن‌ها را در محل باغ، ورودی و سالن پرواز، دفترها، توالت‌ها و سایر مکان‌های عمومی در سه ترمینال نصب کرده‌اند. این دام‌ها محلی مصنوعی برای تخم‌گذاری پشه‌ها ایجاد می‌کند و مواد شیمیایی در محفظه آن‌ها لاروها را می‌کشد. مقامات بهداشتی امیدوارند که از این طریق به‌طور موثری جمعیت پشه‌ها را کاهش دهند. این کار ازجمله اقداماتی است که به دنبال شیوع زیکا در کشور همسایه سنگاپور در کانون حمل‌ونقل هوایی اندونزی انجام می‌شود.

 ماه گذشته سنگاپور اسکن حرارتی همه مسافران ورودی به این دولت- شهر را اجباری کرد. سنگاپور در ۲۷ اوت نخستین مورد سرایت زیکا را گزارش داد و شمار موارد عفونت زیکا در این کشور اکنون به بیش از ۳۰۰ مورد رسیده است. تایلند نیز حدود ۲۰۰ مورد زیکا را از ژانویه امسال گزارش کرده و در این وضعیت ترسی فزاینده از شیوع زیکا در کشور ۲۵۰ میلیون نفری اندونزی به وجود آمده است.

       سوهانتو، مقام بهداشتی اندونزیایی می‌گوید: «حدود ۶۰۰۰ مسافر در روز از سنگاپور وارد این فرودگاه می‌شود. ما این مسافران ورودی را پایش می‌کنیم و درجه حرارت بدنشان را با اسکنرهای حرارتی اندازه می‌گیریم، تابه‌حال هیچ‌کس به‌عنوان ناقل احتمالی ویروس شناسایی شده است. ظاهراً همه مبتلایان به زیکا مانند تب دنگی دارای افزایش درجه حرارت بدن نیستند، برخی از آنان ممکن است تب زیر ۳۸ درجه داشته باشند. بنابراین مهم‌ترین چیز این است که نگذاریم پشه در اطراف منطقه فرودگاه تکثیر کنند. برای همین ما این دام‌های لارو پشه را در همه منطقه فرودگاه نصب کرده‌ایم.» نصب این دام‌ها بخشی از برنامه پیشگیری دولت اندونزی به نام 3M است. اسکار پیرمادی، رئیس بخش روابط عمومی وزارت بهداشت اندونزی نیز گفت: «فرودگاه به‌عنوان محل ورود مردم، هنگامی‌که مسئله حفاظت از زیکا است، اهمیت دارد. این روش می‌تواند به جلوگیری از شیوع زیکا کمک کند. ما به این کار به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیری 3M دولت ادامه خواهیم داد. این دام‌گذاری یکی از روش‌های موثر برای ریشه‌کنی جمعیت پشه‌ها است. ما هر کاری که در توانمان باشد برای جلوگیری از رشد پشه‌ها انجام خواهیم داد.»

تایلند سطح هشدار بهداشتی را بالا می‌برد
       دپارتمان کنترل بیماری‌های تایلند (DDC) روز چهارشنبه ۱۵ سپتامبر به همه ۱۲ مرکز عملیات اضطراری در این کشور دستور داد تا در مواجه با گسترش همه‌گیری زیکا سطح هشدار را تا سطح ۲ بالا ببرند. دکتر آمنوای گاجینا، رئیس اداره کنترل بیماری‌ها گفت که این تصمیم پس از ملاقات مقامات این دپارتمان و اداره کنترل و پیشگیری بیماری (ODPC) گرفته شده است. او گفت که وزارت بهداشت به همه سازمان‌های تابعه‌اش دستور داده است تا اقداماتی برای پایش، پیشگیری و کنترل زیکا ازجمله پژوهش درباره زیکا و عادات نوع پشه ناقل ویروس را انجام دهند. انتظار می‌رود که هر اداره منطقه‌ای ODPC به یک دفتر هماهنگی منطقه‌ای برای پیشگیری از بیماری تبدیل شود و ۱۰ درصد از کارکنان ODPC برای پیوستن به نیروهای پاسخ اضطراری بسیج شوند.

       سازمان ملی محیط‌زیست (NEA) سنگاپور روز چهارشنبه ۸ مورد دیگر ابتلا به زیکا را گزارش کرد و به‌این‌ترتیب شمار موارد عفونت زیکا در این کشور از ۲۸ اوت تاکنون به ۳۴۱ مورد رسیده است. بر اساس گزارش NEA هفت مرکز شیوع زیکا در مناطق متفاوت سنگاپور وجود دارد. این سازمان از مردم خواسته است تا اقداماتی برای جلوگیری از تکثیر پشه آئیدس اجیپتی که ناقل زیکا است، انجام دهند، ازجمله عوض کردن آب گلدان‌ها، واژگون گذاشتن همه ظرف‌های آب، پاک کردن ناودانی‌ها و آب‌روها و اسپری کردن حشره‌کش به‌طور ماهانه.

       دکتر سابرامانیام، وزیر بهداشت مالزی نیز از شناسایی دو سویه متفاوت ویروس زیکا در این کشور خبر داده است. به گفته او یکی از این سویه‌ها در نخستین مورد عفونت زیکا در این کشور تامان بوتانی در کلانگ مشابه سویه ویروس یافت‌شده در برزیل است. سویه ویروس در دومین مورد شناسایی شده در لیکاس در صباح یک گونه محلی است. او گفت: «سویه ویروس یافت‌شده در نخستین مورد زیکا در کلانگ باید از سنگاپور وارد شده باشد و نوعی است که ما آن ویروس «پلینزی فرانسوی» می‌نامیم.» تا روز چهارشنبه شمار موارد عفونت ویروس زیکا در مالزی در حد شش مورد باقی‌مانده بود. به گفته سوبرامانیام وزارت بهداشت ۷۹ مورد مشکوک به عفونت زیکا را از اول سپتامبر تاکنون آزمایش کرده است و نتیجه همه آزمایش‌ها منفی بوده است. فیلیپین نیز روز چهارشنبه دو مورد عفونت زیکا را از بخش مرکزی این کشور گزارش داد.

شیوع زیکا در آسیای جنوب شرقی
       دکتر ایرانی تواراجان، متخصص بیماری‌های عفونی در انستیتوی عفونت و ایمنی دوهرتی در ملبورن استرالیا درباره شیوع زیکا در این منطقه می‌گوید: «زیکا ممکن است به سایر نقاط آسیای جنوب شرقی گسترش یابد، اما پیش‌بینی کردن شدت این شیوع مشکل است. آب‌وهوای گرم‌تر به تکثیر بیشتر پشه‌ها می‌انجامد. هنگامی که ناقل ویروس موجود باشد، احتمال وارد شدن آن به یک منطقه جغرافیایی جدید وجود دارد.» ژورنال لنست بیماری‌های عفونی مدل جدیدی برای شیوع زیکا منتشر کرده است که چین، اندونزی، فیلیپین، ویتنام، بنگلادش، هند، نیجریه و پاکستان را ازجمله کشورهایی می‌شمارد که در معرض بیشترین خطر همه‌گیری ویروس زیکا هستند.
منبع: Reuters

برچسب ها: شرق آسیا ، هراس ، زیکا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: