کد خبر: ۱۲۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - 2016September 16
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به روند تخصیص اعتبارات و همچنین وضعیت بدهی بیمه‌ها به این دانشگاه، مشکلات موجود در پرداخت حقوق و کارانه پرسنل مجموعه این دانشگاه را توضیح داد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی جعفریان درباره مطالبات این دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر و وضعیت تخصیص اعتبارات این دانشگاه، گفت: درباره اعتبارات طرح تحول که باید به دانشگاه اختصاص یابد، اخیرا اعتبارات مربوط به فروردین و اردیبهشت پرداخت شد. البته وزارتخانه هنوز اعتباراتش را از دولت دریافت نکرده و به همین دلیل در تخصیص اعتبارات عقب هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون در شهریور ماه هستیم، اما اخیرا اعتبار اردیبهشت را دریافت کرده‌ایم، افزود: این درحالیست که سال گذشته روال برعکس بود. یعنی پیش از آغاز ماه اعتبارات را دریافت می‌کردیم و کار در عمده ماه‌های سال ۹۳ و ۹۴ به این صورت پیش رفت.

جعفریان، بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه را مطالباتی که از بیمه‌ها دارند، دانست و اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس اسناد ثبت شده حدود ۶۵۰ میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم که این میزان مختص هر دو بیمه است. البته از نظر مقدار، میزان مطالبات‌مان از بیمه سلامت بیشتر است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۸۰ میلیارد تومان این مطالبات برای سال ۹۴ و بیش از ۲۰۰ میلیاردش هم مربوط به سال ۹۵ است، گفت: این میزان هم برای اسنادی است که اواخر خرداد ارسال شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره میزان تاخیر دانشگاه در پرداخت کارانه و حقوق پرسنل، اظهار کرد: در این زمینه روال دانشگاه این است که کارانه را با فاصله دو یا سه ماه پرداخت می‌کنیم که این کار را انجام داده‌ایم؛ به طوری که کارانه فروردین ماه سال ۹۵ را هم پرداختیم. این در حالیست که اکثر دانشگاه‌ها در کشور بیش از هشت ماه در پرداخت کارانه فاصله دارند و حتی دانشگاه‌هایی داریم که تازه کارانه مهر سال قبل را تسویه می‌کنند.

جعفریان ادامه داد: در این زمینه کاری که ما انجام دادیم، این بود که ما از همه نقدینگی دانشگاه، استفاده کردیم تا بتوانیم بخش‌های پرسنلی را پرداخت کنیم. بر این اساس بعد از اینکه اعتبارات داده شود، این میزان را جایگزین می‌کنیم.  در واقع ما از اختیارات دانشگاه استفاده کردیم و با نقدینگی موجود، پرداخت‌های پرسنلی‌مان را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه در عین حال یکی از مشکلات ما در پرداخت حقوق این است که حقوق مشمول بند "و" است و باید از اعتبارات دولت پرداخت شود، گفت: بر این اساس با اعتباراتی که دولت به دانشگاه می‌دهد، تقریبا هشت ماه از حقوق را می‌توانیم پرداخت کنیم و باقی‌مانده را باید مجددا از درآمد اختصاصی دانشگاه پرداخت کنیم. یعنی اعتباراتی که الان دیده شده فقط پاسخگوی حقوق هشت ماه است و چهار ماه را باید از درآمدهای اختصاصی دانشگاه بپردازیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه چنین اتفاقی در تاریخ دانشگاه‌های علوم پزشکی و حتی کشور بی‌سابقه است، ادامه داد: باید توجه کرد که کل اعتباراتی که از دولت برای بخش بهداشت و درمان، آموزش و پژوهش دانشگاه می‌گیریم، حدود ۵۵۰ میلیارد تومان است. این درحالیست که ۶۵۰ میلیارد هم از سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه اریم و این موضوع شرایط نامناسبی را به وجود می‌آورد.

جعفریان افزود: البته با وجود این شرایط، هنوز هم تراز دانشگاه در پرداخت‌ها مثبت است و بدهی‌هایمان بیشتر از مطالبات‌مان نیست، اما وقتی نقدینگی نداشته باشیم، همه چیز دچار رکود و اشکال می‌شود. در عین حال ما سعی کردیم پرداخت‌های قسمت پرسنلی را انجام دهیم، اما در حوزه پژوهش نمی‌توانیم طرح‌ها را به روز پرداخت کنیم. چرا که ابتدا باید حقوق افرادی که آن طرح‌ها را ارائه دادند، بدهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش هم طرح‌های توسعه‌ای ما به دلیل وجود این مطالبات محدود است، تاکید کرد: در عین حال با ادامه این شرایط در ارائه خدمت هم مشکل ایجاد می‌شود. به طوری که وقتی پیمانکار پول بیمارستانش را نداد، بیمارستان هم از کارش می‌زند. بنابراین این چرخه اشکال دارد.

جعفریان در پاسخ به اینکه اجرای طرح عامل سوم که قرار بود برای سازمان بیمه تامین اجتماعی و همکاری بانک رفاه کارگران انجام شود، چه تاثیری در بهبود وضعیت مطالبات دانشگاه داشته است، گفت: در راستای اجرای طرح عامل سوم، تامین اجتماعی ۶۰ درصد مطالبات را تا اسفند ماه پرداخت کرده و حتی ۶۰ درصد فروردین و اردیبهشت برخی بیمارستان‌ها را هم داده‌اند، درحالیکه هنوز پرداخت ۴۰ درصدهایی که باید داده می‌شد، مانده است. همچنین در سازمان تامین اجتماعی معلوم نیست که مطالبات شهریور سال ۹۴  دانشگاه چرا پرداخت نشده است. از طرفی پرداخت‌های بیمه سلامت ایرانیان هم تا تیر و مرداد سال گذشته عقب است.

برچسب ها: دانشگاه ، اعتبارات ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: