کد خبر: ۱۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - 2014January 25
شفا آنلاین:«ماگیروس» 150 سال قبل با اختراع نرد بان آتش نشانی نام خود را در میان مخترعان ثبت کرد اما نمی دانست یک قرن و نیم بعد در پایتخت ایران زمین یکی از محصولات شرکتی که تحت نام او تولید شده در عملیات کار نکند و دو زن در یک حریق نتوانند از پلکان آتش نشانی پایین بیایند.
به گزارش شفا آنلاین،آن دو زن از طبقه پنجم یک ساختمان 30 ساله سقوط کردند چون شعله های حریق هر آن ممکن بود آنها را ببلعد. حالابعد از گذشت شش روز از زمان حادثه حرف های بسیاری درباره چرایی بازنشدن پلکان آتش نشانی مطرح است. در شرایطی که دو آتش نشان یکی اپراتور پلکان و دیگری فرمانده ایستگاه عملیات دهنده بازداشت شده اند سخنان نماینده شرکتی که این خودروی نردبان دار و 12 تای مشابه آن را به سازمان آتش نشانی تهران فروخته حرف هایی دارد که می تواند تیم تحقیق در این باره را یاری رساند. «وحید ممتحنی» مرد 40 ساله یی است که نماینده فروش و خدمات پس از فروش شرکت «ماگیروس» آلمان در ایران است. او می گوید: «این خودرو جزو خودروهایی است که سیستم کامپیوتری به روز و مدرنی دارد که نظیر «جعبه سیاه» در هواپیما عمل می کند. این سیستم نه قابل دستکاری شدن است و نه به دلیل حادثه مخدوش می شود. این سیستم چنان طراحی شده که می تواند از لحظه یی که خودرو شروع به کار می کند، اصطلاحا استارت بزند و تا زمان پایان کار همه چیز را ثبت و ضبط کند.»حال سوال این است که آیا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران این اجازه را می دهد تا جعبه سیاه این خودرو بازخوانی شده و علت معیوب بودن خودرو هنگام حریق را بررسی کنند. شما نماینده شرکت سازنده و فروشنده این خودروها و نردبان های آتش نشانی هستید، الان دو نفر از آتش نشانان توسط تیم قضایی بازداشت شده اند. شما که با این دستگاه ها سر و کار دارید، فکر می کنید در بروز چنین حادثه یی تقصیر را به گردن فرمانده ایستگاه و اپراتور خودرو انداختن کار درستی است؟ بگذارید توضیحی بدهم. این خودرو جزو خودروهایی است که سیستم کامپیوتری به روز و مدرنی دارد که نظیر «جعبه سیاه» در هواپیما عمل می کند. این سیستم نه قابل دستکاری شدن است و نه به دلیل حادثه مخدوش می شود. این سیستم چنان طراحی شده که می تواند از لحظه یی که خودرو شروع به کار می کند، اصطلاحا استارت بزند و تا زمان پایان کار همه چیز را ثبت و ضبط کند. این سیستم همه آنچه برای خودرو پیش آمده را ثبت می کند و می توان با استفاده از این دستگاه ایرادها را ریشه یابی کرد. حتی این امکان وجود دارد که با اطلاعات این دستگاه بتوانیم ریشه یابی کنیم که قطعه یی که موجب اختلال در کارکرد سیستم شده چرا و چگونه خراب شده است. ما این آمادگی را داریم که به شهرداری تهران یا تیم های تحقیق درباره ماجرای آتش سوزی خیابان جمهوری کمک کنیم تا به دنبال علت واقعی بروز این حادثه باشند. این را مطمئن باشید که نه ما می توانیم اطلاعات این کامپیوتر را تغییر دهیم نه شهرداری و نه سازمان آتش نشانی و با این دستگاه می توانیم چگونگی وقوع حادثه را تحلیل کنیم. به هر دلیلی دستگاه نردبان عمل نکرده است. شما که کارشناس این خودرو هستید و این خودرو را به خوبی می شناسید، آیا فکر می کنید مقصر بودن چنین حادثه یی و عمل نکردن دستگاه، کاربران آن بوده اند یا افراد بالادستی آنها؟ اپراتور خودرو و فرمانده شیفت بازداشت شده اند. از نظر ما که شرکت سازنده هستیم و آشنایی کامل به خودرو و کار آن داریم و اصولاشناختی که به نوع عملیات این خودروها داریم هیچ تقصیری متوجه این دو نفر نیست. من و همکارانم هنوز این خودروی حاضر در عملیات که نردبان آن باز نشده را ندیده ایم و بازدیدی از آن نداشته ایم. بنابراین کار کارشناسی روی خودرو انجام نشده ولی من با توجه به آشنایی که با خودرو و سیستم آن دارم به صراحت می گویم در حال حاضر نیازی به بازداشت چنین افرادی نبوده است زیرا اگر حادثه یی برای دستگاه روی بدهد آتش نشان تقصیری ندارد و تنها کاری که از دست او برمی آید این است که به ایستگاه بازگردد. این حرف تلخ است که در برابر حادثه یی که جان آدمیان در معرض خطر است بگوییم کاری از راننده خودرو و اپراتور آن برنمی آمده ولی واقعیت این است که وقتی خودرو خراب شد دیگر کارایی ندارد. اما نکته اینجاست که ما منتظر آن هستیم که در زمان بحران و حادثه امدادگران با بهترین امکانات و بهترین عملکرد ما را نجات دهند. اینکه به سادگی بگوییم این خودرو معیوب بوده و باید برمی گشته به ایستگاه و بعد دو شهروند جان خود را از دست بدهند پذیرفته نیست. ببینید ما هم خودرویی را فروخته ایم که در این حادثه نتوانسته کاری که باید را انجام دهد و از این بابت ناراحتیم. ما آتش نشانی و روحیه آتش نشانان را می شناسیم. آنها روحیه یی دارند که حتی برای یخچال و دیگر وسایل خانه ما جان شان را کف دست شان می گذارند و به درون حادثه می روند. آنها هیچ چیز از رزمندگانی که در خط مقدم جبهه جنگیدند کم ندارند. اما موضوع اینجاست که چه چیزی باعث شد این خودرو به موقع حادثه درست عمل نکند؟ خواهش ما این است که آقای قالیباف وقتی ولو اندک در اختیار ما قرار دهند تا گزارشی به آنها بدهیم. از آقای قالیباف هم خواهش می کنیم با فرصتی که در اختیار ما قرار می دهند امکان توبیخ مسببین اصلی را فراهم کنند. به دنبال توبیخ راننده و فرمانده ایستگاه بودن مشکلی را حل نمی کند. ما خیلی تلاش کردیم که آقای قالیباف را ببینیم و آنچه منجر به حادثه شده را برایش بازگو کنیم. الان هم فقط به اندازه نیم ساعت از وقت او را می خواهیم. قول می دهیم آنچه در این نیم ساعت می گوییم بعد از این درصد خطا را به حداقل برساند. شما چگونه با سازمان آتش نشانی تهران قرارداد بستید و چطور به آنها این خودروها را فروختید؟ فروش این نردبان ها، از سال 2007 میلادی و در جریان یک مناقصه توسط شرکت ما به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران انجام گرفته است. مجموعا 13 دستگاه نردبان که شامل خودرو و نردبان می شود به شهرداری تهران فروخته شد که شامل 3 سال گارانتی و 15 سال خدمات پس از فروش می شد. از سال 2008 این خودروها آماده تحویل شدند. این قرارداد در زمان مدیریت آقای حاجی بیگی در سازمان آتش نشانی منعقد شد و ضمانتنامه یی برای حسن انجام کار نیز نزد بانک سپرده شد. این قرارداد حدود 7 میلیون یورو ارزش داشت و قرار بود ضمانتنامه ما بعد از اتمام دوره گارانتی آزاد شود که با ورود آقای خوشزاد به این سازمان همزمان شد. اما این دوره گارانتی بدون دلیل به 3 سال و نیم افزایش یافت. ما در این زمان با آقای خوشزاد مکاتبه کردیم و ایشان از ما خواستند از تمام نردبان ها بازدید کرده و ایراد آنها را برطرف کنیم و قول دادند ضمانتنامه ما را آزاد کنند. همچنین مقرر شد هزینه تعمیرات پرداخت شود. براساس قرارداد ما 15 سال موظف به دادن خدمات به این خودروها بودیم. پس از توافق با آقای خوشزاد ما ؟دستگاه را به صورت رایگان بازدید و حتی تعمیر کردیم. آقای خوشزاد همچنین گفتند هزینه ها را اعلام کنید و ما اعلام کردیم و پس از آن هر 13 نردبان بازدید و تعمیر شدند. آقای خوشزاد به بخشی از تعهد خود یعنی آزاد کردن ضمانتنامه ما عمل کرد اما هزینه تعمیرات پرداخت نشد. با این حال ما طبق قراردادمان از زمان آخرین بازدید به سازمان آتش نشانی اعلام کردیم که زمان بازدید دوباره است و این سازمان باید به تعهداتش هم عمل کند. اما به هیچ کدام از مکاتبات ما پاسخی داده نشد. از زمان آخرین بازدید تاکنون 13 ماه سپری شده است. بنابراین باید ابتدای اردیبهشت امسال یا اواخر فروردین ماه اجازه بازدید داده می شد اما چنین نشد. در واقع سازمان آتش نشانی تهران از اوایل دی ماه 1391 به هیچ کدام از نامه های شرکت ما پاسخ نداد. ما حتی هشدار دادیم که به دلیل عدم تعهد آتش نشانی این قرارداد در معرض خطر ملغی شدن قرار دارد. شاید سازمان آتش نشانی دلیلی داشته باشد که قیمت و بهای خدمات شما گران بوده یا هزینه های تحمیلی به آنها زیاد بوده که نخواسته اند کار خدمات پس از فروش را به وسیله شرکت شما انجام دهند و برای همین پاسخ نامه نگاری هایتان را نداده اند؟ ما باید با توجه به تکنولوژی روز و استفاده یی که از آن می بریم خدمات ارائه کنیم. دستگاهی که از آن صحبت می کنیم یکی از دقیق ترین دستگاه هاست. می توان گفت سانتی متری عمل می کند و فرمان را اجرا می کند. برای همین دقت هم، باید قطعات طبق ساعت و زمانی که برای آن تعیین شده تعویض شود. شاید هزینه های این کار بالاباشد که این هزینه ها را من شخصا اعلام نمی کنم و این شرکت است که اعلام می کند قیمت ها مطابق آنچه در کشور آلمان تعیین می شود اعلام شده است. ما در زمینه کارمان که پشتیبانی وسیله یی است برای عملیات های بحرانی ریسک نمی کنیم. شاید یک قطعه الکترونیکی را برای یک وسیله معمولی بتوان با درجه 3 هم استفاده کرد اما همان قطعه را برای وسیله یی چون هواپیما که بسیار حساس است به جز درجه یک نمی توان استفاده کرد. بنابراین ما در مواردی ترجیح می دهیم که قطعه را عوض کنیم و این هزینه ها را بالامی برد. یکی از نکاتی که این روزها از آن صحبت می شود این است که خودرو حین عملیات در دست انداز افتاده و بعد معیوب شده است. به نظر می رسد خودروهایی از این دست نباید به سادگی در دست انداز دچار سانحه شوند. آیا شما چنین احتمالی را تایید می کنید که افتادن خودرو در دست انداز موجب باز شدن نردبان شده باشد؟ بله، اتفاقا من هم شنیدم که یکی از بزرگواران فرموده اند چون این خودرو در دست انداز افتاده چنین عیبی برداشته است. اما لازم می دانم توضیحی بدهم. خودروهای آتش نشانی ممکن است شاسی شبیه به خودروهای باربری داشته باشند. اما برخلاف خودروهای باربری که گاهی اوقات زیر بار هستند و گاهی اوقات هم بار ندارند نیستند. به اصطلاح همیشه زیر بار هستند و برای همین به گونه یی طراحی شده اند که بتوانند فشار را چنان تحمل کنند که به هنگام حادثه بتوانند با حداکثر سرعت وارد عملیات شده و با حداکثر سرعت به عملیات اطفا بپردازند. این خودروها مطابق با شرایطی که به خود آلمانی ها تحویل می شود تحویل ایران شده است. آنجا تمامی خیابان ها سنگفرش است که به مراتب لرزش بیشتری نسبت به آسفالت تهران به خودرو تحمیل می کند. من این حرف که خودرو و قطعه اش در دست انداز معیوب شده را رد نمی کنم چون هر احتمالی وجود دارد. اما چنین احتمالی یک یا دو درصد ممکن است باشد که آن هم باید همان کامپیوتر و جعبه سیاه را بازبینی کنیم و ببینیم چه وضعیتی را نشان می دهد. با این وضعی که در حادثه اخیر شاهد آن بوده ایم آیا فکر می کنید باز هم چنین اتفاقی روی دهد که پلکان خودروهای آتش نشانی باز نشود؟ بروز چنین حوادثی را چقدر محتمل می دانید؟ قطعا چنین احتمالی وجود دارد. حتی من می گویم ممکن بود همان خودرویی دچار حادثه می شد که ما آن را بازدید و تعمیر کرده بودیم. حادثه هیچ گاه خبر نمی کند. آتش نشانان در این حادثه مقصر نیستند. آنها باید عملیات اطفا و نحوه استفاده از تکنولوژی های اطفا را بلد باشند و در عملیات تصمیم را بگیرند. ما و شرکت مان به آنها یاد می دهیم که حین عملیات چگونه از دستگاه استفاده کنند و کجا مستقر شوند که بهترین دسترسی را برایشان ایجاد کند. اما وقتی تکنولوژی را به کار می گیریم باید متناسب با آن هم خدمات بگیریم. من احتمال وقوع حوادثی از این دست را تکرارشدنی می دانم زیرا بسیاری از کسانی که ما آنها را آموزش دادیم ارتقا پیدا کرده اند و دیگر راننده نیستند. سوال این است که جایگزینان آنها طبق چه قاعده یی آموزش دیده اند. خودروها و امکانات آنها طبق چه قاعده یی بازدید و تعمیر و نگهداری می شود. بگذارید بار دیگر از جهت ایمنی و قابلیت خودروی آتش نشانی بپرسیم. شما می گویید که سازمان آتش نشانی از سال گذشته اجازه بازدید و تعمیر اساسی را به شما و شرکت تان نداد. آیا همین امر کافی است تا یک خودرو در عملیات از قدرت کافی برای عملیات خود ساقط شود. یعنی همان قضیه افتادن در دست انداز؟ در آلمان قانونی هست که به خودروی آتش نشانی در حال آژیرکشیدن و چراغ خطر زدن اجازه می دهد که اگر خودروی مقابلش راه او را باز نکرد برای رسیدن به مقصد به آن بزند و عبور کند. متاسفانه در ایران چنین شرایطی نیست. می خواهم بگویم در آلمان این خودروها حتی ممکن است تصادف کنند و ضربه به آنها وارد شود ولی باز هم می توانند عملیات اصلی خود را انجام دهند. مساله این است که چرا سازمان آتش نشانی آنچه سبب شد تا تجهیزات این خودروها بازدید نشود را مطرح نمی کند ولی گناه را به گردن یک مامور و رییس ایستگاه می اندازد و می گوید خودرو در دست انداز افتاده است. شما هیچ تلاش دیگری برای حل شدن این ماجرا نکردید؟ چرا ما نامه یی به آقای عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نوشتیم و او هم دستور داد تا پیگیری شود. اما جوابی هم از سوی ایشان داده نشد. علت این بی پاسخ گذاشتن را چه می دانید؟ آیا ممکن است آقای مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشکلی با شما داشته که چنین کرده است؟ تصور ما بر این است که سازمان آتش نشانی و شخص آقای خوشزاد گرای نادرستی از همکارانش دریافت کرده است. شاید شاسی خودرو و مسائل مکانیکی آن تا 85 درصد امکان تعمیر و بازدید داشته باشند آن هم به دلیل شباهتی که شاسی و موتور این خودرو با خودروهای مشابه دارد اما در قطعات الکترونیکی و کامپیوتری نه. در زمینه تعویض و جایگزینی قطعات الکترونیکی هم تا 70 درصد امکان دارد که خودشان بتوانند چنین کنند اما در زمینه کامپیوتر این خودروها چه در بخش نرم افزار و چه بخش سخت افزار فقط شرکت «ماگیروس» می تواند خدمات بدهد. حتی اگر از طریق دیگری هم ثبت سفارش شود چون خود کارکنان این شرکت برای تعویض و تعمیر وارد عمل می شوند، مشخص می شود که ثبت سفارش صوری بوده است. بنابراین آنچه امروز شاهد آن هستیم صرفا به دلیل عدم تعهد سازمان آتش نشانی است و اگر بازدیدها و تعمیرات انجام شده بود اینک شرایط فرق می داشت. ک/س شبکه ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: